Oliefyr eller gasfyr

Vi har købt et nyt hus med Oliefyr.

Olietanken skal skiftes, og fyret er også af ældre dato (læs: GAMMEL)

Der er mulighed for at blive tilsluttet gas, og det havde vi egentligt besluttet os for at blive.

Nu har vi haft besøg af en smed, som kraftigt anbefalede os at beholde olie istedet for gas pga. der ingen konkurrence var på gasleveringen etc. og det derfor var meget dyrer.
Men læser man på statoil.dk, dong.dk og mange andre steder, så der at man sparer omkring 30% ved skift fra Olie til gas.

Nu står vi og er helt i tvivl, endnu en gang....

Er der andre alternativer? Vi gider ikke stoker/pillefyr pga. lagerpladsen.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal holde dig til Oliefyr som smeden siger, det er enormt dyrt at bruge gasfyr. Ikke nok med at der ikke er konkurence på gas markedet, der er kun DONG. Så bliver du pålagt en afgift som du skal betale uanset hvormeget eller rettere hvor lidt du bruger. I vor dage fylder et oliefyr ikke meget, men jeg forstår bare ikke din holdning til at bruge anden form for opvarmning, med et pille fyr er det begrænset hvor meget arbejde der er. Men der er da også jordvarme eller varme pumper solvarme o.s.v.

V.h. Håndværkeren
Citat fra Håndværkeren

I vor dage fylder et oliefyr ikke meget, men jeg forstår bare ikke din holdning til at bruge anden form for opvarmning, med et pille fyr er det begrænset hvor meget arbejde der er. Men der er da også jordvarme eller varme pumper solvarme o.s.v.

V.h. Håndværkeren


Et pillefyr kræver masser af plads, næsten dobbelt så meget som Oliefyr/tank.

Jordvarme er også en mulighed, det er bare dyrt i anskaffelse, dette kan selv. klares med et lån som varmeudgift.

Findes der nogle steder hvor man kan få uvildig rådgivning gratis?
Det er nok svært at finde en der er helt 100% uvildig, for de vil jo alle sammen gerne sælge netop deres produkt.
Det er muligt at du kan læse dig til fordele og ulæmper på diverse "Googlede" sider. Jeg har masser af plads hvor jeg bor og fyre udelukkende med træ i en stor brænde ovn som opvarmer hele huset (104 m2.) så jeg tænker vel nok ikke så meget i de baner. Men indrømmer dog gerne at var der råd, blev det et pillefyr.
I vores nuværende hus (som vi flytter fra) har vi også fyret med udelukkende brændeovn i 5 år - Det er knapt så fedt.

Jeg tror jordvarmen skal undersøges, kan godt lide tanken om det lave energiforbrug og den forholdsvis hurtige nedskrivning.
Kombinere du det så med solvarme skulle du virkelig på sigt kunne spare penge. Men kun under forudsætning af at din varmtvands beholder ikke tænder og slukker for varmepatronen automatisk, den kan hurtigt ødelægge hele bugettet.
Annonce
Nu er det jo ikke et statisk marked vi befinder os i, så mon ikke der kommer flere udbydere på et tidspunkt og der kan komme lidt mere konkurrence. Nu kender jeg ikke hvad virkningsgraderne er på et oliefyr, men de kondenserende kedler til naturgas, har en fantastisk virkningsgrad.

Brænde og jordvarme, solvarme etc er ganske fint. Men det er så nemt at tage beslutninger ud fra hvad andre mener man synes er godt - det kræver omkostningsberegning istedet. Så har du noget at forholde dig til.

Solvarme - fordele/ulemper. Pris for at få sat op, hvor meget vil det give jer af varmt vand, varme etc - og er det nok. List scenarierne op.

Brænde - det er som regel ikke en selvfødende brændeovn man har. Gider du bøvle med at hente brænde og flække det og have det liggende og losse det i brændeovnen hele tiden...

Jordvarme - er meget udbredt i øjeblikket, men også rimeligt dyrt at få installeret hvis andre skal gøre det - hvornår er det betalt hjem og har man pladsen i haven til slangerne.

Gå det hele igennem og få nogle tilbud - ord er diffuse. Nøgletal kan alle og enhver sgu forholde sig tilsmile Selv om det tager lidt tid. Held og lykke med regneriet.
Hvis jeg havde din indstilling til træpiller, ville jeg vælge et oliefyr, men en løs brænder på en kedel, så hvis priserne på olie løb endnu mere grassat, så havde du muligheden for alligevel at sætte en pillebrænder på, uden den helt store omkostning, så du ikke skulle sættes ud af hus og hjem pga. oliepriserne.
Gas kunne jeg aldrig finde på, alene pga mangel på konkurrence. Jeg har ikke gode erfaringer med monopoler, heller ikke når den vanartet grådige stat står bag.

Med venlig hilsen
ktm

 

Gasprisen har lov til at følge olieprisen...
Hvem vil du helst støtte Araberne eller Putin - Jeg ville til enhver tid støtte Araberne. Sålænge du betaler får du varerne. Putin har jo allerede bevist at han lukker for gassen når det passre ham politisk.
Jeg ville heller aldrig lade mig benytte af monopol virksomheder.
Nææ som de andre skriver hold dig til olie, eller noget med træ. (+ supplering af alternativ energi)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis