Kantisolering og gulvvarme

Hej

Jeg har søgt lidt på dette forum og ja..folk ved godt man bruger kantisolering. Når vi så banker det op vil vi aldrig få en ret kant til at sætte flamingoen op ad. Der vil jo altid blive nogle luftlommer inde bag ved kantisoleringen og det kan vel ikke være godt? Der er også luftlommer der hvor jeg har fræset ind til varm/kold vand, hvad med det? Der vil også blive luftlommer medmindre man går og pudser osv...

Ydervæggen er nogenlunde, blot træls at den indvendige ydervæg er placeret ca 1-2cm længere ude en soklens inderside (Kan I følge med??). Det vil sige, at kantisoleringen svæver ca 1-2cm inde i rummet ifht. den indvendige ydervæg(pudset leca).

Ved skillevæggene er nogle på sokkel og andre på det gamle gulv....hvad gør man lige der??? Er der noget forkert i at undlade kantisolering langs indervægge....både hvor der er sokkel og hvor der ikke er sokkel?

Håber I kan klare alle spørgsmålene...

Mvh Lars
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra larsea

Hej

Jeg har søgt lidt på dette forum og ja..folk ved godt man bruger kantisolering. Når vi så banker det op vil vi aldrig få en ret kant til at sætte flamingoen op ad. Der vil jo altid blive nogle luftlommer inde bag ved kantisoleringen og det kan vel ikke være godt? Der er også luftlommer der hvor jeg har fræset ind til varm/kold vand, hvad med det? Der vil også blive luftlommer medmindre man går og pudser osv...

Ydervæggen er nogenlunde, blot træls at den indvendige ydervæg er placeret ca 1-2cm længere ude en soklens inderside (Kan I følge med??). Det vil sige, at kantisoleringen svæver ca 1-2cm inde i rummet ifht. den indvendige ydervæg(pudset leca).

Ved skillevæggene er nogle på sokkel og andre på det gamle gulv....hvad gør man lige der??? Er der noget forkert i at undlade kantisolering langs indervægge....både hvor der er sokkel og hvor der ikke er sokkel?

Håber I kan klare alle spørgsmålene...

Mvh Lars


Hej Lars,

Husk at kantisoleringen udover isolering også tjener som fjeder - dvs. at for at undgå at det flydende gulv ved varmeudvidelse skubber soklen udad skal kantisoleringen kunne optage den bevægelse. Ikke at anvende kantisolering er byggesjusk, hvilket jeg desværre har set eksempler på. Om kantisoleringen, som i dit tilfælde sidder 2 cm længere inde i rummet end muren er ligegyldigt, når du først har lagt blivende gulv og opsat gulvlister - selv har jeg anvendt 50 mm kantisolering uden problemer.

Mvh Ole ben
Når du nedligger flamingo sikrer du blot der er lidt 'luft' ud til den ujævne sokkel. Når du er færdig med at ligge flamingoplader, fylder du op langs kanten med leca ærter eller nødder. Over flamingo isoleringer, hvor kantisoleringen opsættes er det nødvendig at fjerne de værste ujævnheder og grovpudse så kantisoleringen ligger pænt op ad muren.

 

Citat fra Decollage

Når du nedligger flamingo sikrer du blot der er lidt 'luft' ud til den ujævne sokkel. Når du er færdig med at ligge flamingoplader, fylder du op langs kanten med leca ærter eller nødder. Over flamingo isoleringer, hvor kantisoleringen opsættes er det nødvendig at fjerne de værste ujævnheder og grovpudse så kantisoleringen ligger pænt op ad muren.


OK, troede bare ikke man gik og pudsede for at få isoleringen til at ligge pænt an. Jeg fik at vide af en murer at jeg ikke behøver at bruge kantisolering...det var ligemeget sagde han...men jeg vil jo helst have lavet det rigtigt selvom det er ekstra arbejde. Men de vægge hvor der ikke er sokkel under....skal man så støbe en sokkel under dem??
Citat fra larsea

Jeg fik at vide af en murer at jeg ikke behøver at bruge kantisolering...det var ligemeget sagde han...men jeg vil jo helst have lavet det rigtigt selvom det er ekstra arbejde/quote]

Ligemeget? - det må vist være den hovedløse murer du har spurgt!

/quote] Men de vægge hvor der ikke er sokkel under....skal man så støbe en sokkel under dem??


Det kommer an på hvad væggen er lavet af - normalt laves indervægge i leca eller gasbeton (letbeton) og her er det ikke noget problem, ligesom indervægge i lægtekonstruktioner heller ikke behøver sokkel, men hvis du gerne vil have tunge murstensindervægge er det nok tilrådeligt med en sokkel under.

NB. at når man laver flydende gulve må man ikke lave for store sammenhængende arealer og at det derfor af og til kan være praktisk at lave nogle indervægge med sokkel til at adskille fladerne med.

Mvh Ole ben
Hej

Nu glemte jeg at skrive indervægge er af leca. De står pt på 15cm betongulv også bare sand under. Graver jeg så 42cm ned på hver side ligger 300mm flamingo i og herefter 10-12cm beton. Så sokkel under bliver jeg vel nødt til?? Ellers skrider det vel ned når sandet udtørrer pga gulvvarmen og de hulrum der jo vil blive imellem flamingo og sand.

Skal man understøbe alle steder eller er det nok den bare lige er understøttet nogle steder. Og hvor meget kan man understøbe af gangen?? Satser på ca 1m, men ved det ikke...

Mvh Lars
Annonce
Er af budgetmæssige årsager ikke nået til at lave gulv endnu, arkitekten er dog igang med at færdiggøre master-planen ;-)

OM alt er så har jeg ad flere omgange på forskellige tråde herinde læst mig til følgende:
- Du undgår det meste af den grimme kant ved at skære en rille så dyb som muligt med en stor vinkelsliber langs væggen med en stor diamantklinge (køb en "engangsmaskine" til 300 i HN og køb de dyreste klinger i en seriøs tømmerhandel), bonussen er så at fugerne i murværket klarer den bedre da vibrationerne så ikke forplanter sig så hårdt

- At man kun må grave ud og støbe på den ene side af en inder -eller ydermur ad gangen uanset den er stabiliseret med sokkel eller ej - har ingen sympati for ham der tosken fra Aalborg...

mvh
Morten

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Citat fra larsea

Hej
Nu glemte jeg at skrive indervægge er af leca. De står pt på 15cm betongulv også bare sand under. Graver jeg så 42cm ned på hver side ligger 300mm flamingo i og herefter 10-12cm beton. Så sokkel under bliver jeg vel nødt til?? Ellers skrider det vel ned når sandet udtørrer pga gulvvarmen og de hulrum der jo vil blive imellem flamingo og sand.

Skal man understøbe alle steder eller er det nok den bare lige er understøttet nogle steder. Og hvor meget kan man understøbe af gangen?? Satser på ca 1m, men ved det ikke...
Mvh Lars


Hej Lars,

Hvis jeg forstår dig ret, har du en eksisterende indervæg, stående på et 150 mm tykt betongulv. Nu vil du så fjerne betongulvet på begge sider af muren og grave yderligere ud for at etablere traditionel gulvvarme indstøbt i beton med 300 mm flamingo under.

150 mm beton er for det første besværligt at fjerne - derfor bør du undersøge om du ikke kan etablere et gulvvarmeanlæg, som ikke fylder så meget i højden og derfor kan lægges direkte oven på det gamle betongulv med cirka samme resultat, men mindre besvær.

Hvis du endelig vil grave ud, må du grave ca. 1 - 1.3 m ud fra begge sider samtidigt, fjerne betongulvet her helt og mure en rigtig sokkel op i tilsvarende mindst 2 - 3 skifter lecasten som indervæggen - evt. forstærket med et par stænger tentonstål eller musetrappe, som må klippes i mindre længder og isættes med overlap efterhånden som undermuringen skrider frem. Nederst kan du lave et lige og lidt bredere underlag vha. jordfugtigt beton. Opad soklen sætter du min. 20 mm flamingo - det må gerne stikke højere op end færdigt gulv, idet de senere blot kan afskæres med en kniv. Jævner underlaget for flamingopladerne ud med alm. bakkesand (leca er ikke længere nødvendigt, men brug det, hvis du har noget - evt. brugt - du ikke har andet at bruge det til), som komprimeres og afrettes til en højde af 40 - 42 cm under færdigt gulv.

Mvh Ole ben
Citat fra BOFH

Man skal fandme være forsigtig!!!

http://fpn.dk/bolig/article1302191.ece

mvh
Morten


Hej Morten, det er korrekt, men der er betydelig forskel på at foretage en undergravning af en ydervæg af mursten i en kælder i et formentligt gammelt hus og en indervæg i leca i jordoverfladen i et formentligt nyere hus!

Mvh Ole
selv har jeg anvendt 50 mm kantisolering uden problemer.

Mvh Ole ben


Vil det ikke kunne gi' et problem med så tyk kantisolering hvis man lægger fliser ovenpå??

Jeg tænker på, om flisen kan knække når/hvis man går på den over den tykke kantisolering - Hvis i forstår

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis