Styrekugler

Hej

Jeg har netop været til syn med min Volvo 145. Jeg fik at vide, at jeg
skulle skifte nogle styrekugler.
Problemet er bare, at jeg ikke lige kan greje hvilke det drejer sig om.
Der er seks styk, og der er ikke, så vidt jeg kan mærke, noget mærkbart
slør når jeg rykker i styretøjet, under vognen. Hvordan lokaliserer man
de styrekugler der skal skiftes?

--
Med venlig hilsen

Martin Orvad

145 B20A 1970
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
>Jeg har netop været til syn med min Volvo 145. Jeg fik at vide, at jeg
>skulle skifte nogle styrekugler.

Det var da nådigt sluppet ;-)

>Problemet er bare, at jeg ikke lige kan greje hvilke det drejer sig om.
>Der er seks styk, og der er ikke, så vidt jeg kan mærke, noget mærkbart
>slør når jeg rykker i styretøjet, under vognen. Hvordan lokaliserer man
>de styrekugler der skal skiftes?

Der er kun 2 styrekugler - det er dem dit rat bevæger hjulet med - de
4 andre er holdekugler/bærekugler

bærekuglerne sidder nederst - holdekuglerne øverst

Tag fat i hjulet - klokken 9 og 3 og rok hjulet -- så burde du kunne
mærke det slup der åbenbart er - fejlen er ganske normalt
forekommende

Venligst
--
[email protected] - www.stevns.net er min kæphest
> Det var da nådigt sluppet ;-)

Jeps, men det var skam også mere. Jeg skal skifte de bageste
fjederskåle, og have lappet et par huller i venstre bund. Ja, så skal
jeg også have parkeringsbremsen til at du, ellers var der såmænd ikke
mere.

> Der er kun 2 styrekugler - det er dem dit rat bevæger hjulet med - de
> 4 andre er holdekugler/bærekugler
>
> bærekuglerne sidder nederst - holdekuglerne øverst

Så blev jeg jo så klog...

>
> Tag fat i hjulet - klokken 9 og 3 og rok hjulet -- så burde du kunne
> mærke det slup der åbenbart er - fejlen er ganske normalt
> forekommende

Har jeg prøvet, men synes ikke der var noget mærkbart slør. Hmmm... Jeg
må ud og prøve igen.

--
Med venlig hilsen

Martin Orvad

145 B20A 1970
> Der er kun 2 styrekugler - det er dem dit rat bevæger hjulet med - de
> 4 andre er holdekugler/bærekugler
>
Hejsa.

Ikke Korrekt.. På sådan en ældre volvo er der snekke-styring, og der er
en del mere end 2 kugler. 6 stk. lyder rigtigt, 2 på hver styrearm, og 2 på
hjælpestyrearmen. Få en til at dreje på rattet mens du kigger på dem, så
burde Du kunne se hvor der er slør.

MvH: Mathias Nansen
[email protected]
760 Turbo 1984

Hej

Jeg vil gerne give dig et godt råd. Hvis du selv forsøget at skifte dem så
få sporet din bil efter de er skiftet da dækkene ellers bliver slidt hurtigt
op.
Det kan faktisk dårligt betale sig at skifte dem selv da f.eks Super-dæk
service kan skifte dem for dig når de alligevel skal spore bilen bagefter og
det tager jo kun en 10 min. ekstra for dem at skifte kuglerne hvis du selv
kommer med dem eller får dem til at skaffe dem.

--
Tom

Unofficial Ford site Denmark http://members.tripod.com/FORD_DK/

Tom wrote:

> Jeg vil gerne give dig et godt råd. Hvis du selv forsøget at skifte dem så
> få sporet din bil efter de er skiftet da dækkene ellers bliver slidt hurtigt
> op.
> Det kan faktisk dårligt betale sig at skifte dem selv da f.eks Super-dæk
> service kan skifte dem for dig når de alligevel skal spore bilen bagefter og
> det tager jo kun en 10 min. ekstra for dem at skifte kuglerne hvis du selv
> kommer med dem eller får dem til at skaffe dem.

Tak for det gode råd. Jeg har aldrig prøvet at skifte noget omkring
styretøjet ud over snekkehuset, men jeg har jo den naturlige
hjemmemekaniker indstilling: 'Hvor svært kan det være?' Men da man ikke
selv kan spore, så bliver det nok en proff der skal skifte dem.

--
Med venlig hilsen

Martin Orvad

145 B20A 1970
Annonce
Hej

> Tak for det gode råd. Jeg har aldrig prøvet at skifte noget omkring
> styretøjet ud over snekkehuset, men jeg har jo den naturlige
> hjemmemekaniker indstilling: 'Hvor svært kan det være?' Men da man ikke
> selv kan spore, så bliver det nok en proff der skal skifte dem.

Du kan da hjælpe proffen lidt på vej ved selv at løsne tingene og skrue dem på
igen så proffen ikke behøver at spilde tiden på at varme bolte og bande og alt det
andet der hører med til gamle biler.

Hygge..
Thomas
> Du kan da hjælpe proffen lidt på vej ved selv at løsne tingene og skrue
dem på
> igen så proffen ikke behøver at spilde tiden på at varme bolte og bande og
alt det
> andet der hører med til gamle biler.

Hvis man bruger Super dæk, som blev forslået tidligere, har de så ikke en
fast pris. Ligegyldigt om det tager ½ eller 5 timer?
--
Med venlig hilsen
[email protected]

>Hvis man bruger Super dæk, som blev forslået tidligere, har de så ikke en
>fast pris. Ligegyldigt om det tager ½ eller 5 timer?

Hej

Nej i Sønderborg fik jeg lavet det hele en gang for mange år siden til en
500,- hvis jeg husker rigtigt. (jeg kom selv med styrekuglerne)

--
Tom

Unofficial
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis