Let undergulv til bad

Hej

Jeg skal have bygget nyt badeværelse på min førstesal. Det er en murmestervilla fra 1938.

Det nuværende bjælkelag har en cc afstand på ca. 90 cm, hvorfor jeg skal have lagt understøtningsstrøer, så afstanden kommer ned på 30 cm. Dette er jeg helt med på.

Men hvilken materialetype skal jeg vælge til undergulv? Der skal senere beklædes med klinker.

Jeg ønsker ikke at støbe et betongulv på svalehaleplader eller lignende. Jeg har kigget på forskellige lette pladeløsninger som Litex, Jackon vådrumsplader og Lux Elements. De skal alle opbygges med eksempelvis en 19 mm krydsfinderplader som underlag.

Er der nogen som har erfaringer med de nævnte plader, eller har andre gode ideer til, hvad jeg kan gøre?

Skal der laves en styrkeberegning af bjælkerne, hvis man anvender en af de lette pladeløsninger?
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har sådanne 2 badeværelser på første sal.
Det ene er dog med en bjælkeafstand på 110 cm.
Som underlag er de brune karrosseriplader, de meget hårde krydsfinerplader, man laver vognbunde af, vældig gode. Brug 2 plader og skru dem sammen med en masse skruer, så du får en stiv sandwichkonstruktion.
Jeg placerede en støbt brusebund i et hjørne op mod en skorsten, hvori jeg kunne overføre en hel del vægt fra denne brusebund, der dog blev støbt i lecabeton.
I dette badeværelse lagde jeg elektrisk gulvvarme, som jeg dog aldrig bruger, idet gulvet er rigeligt lunt.
Men få fat i SBI vejledningen for let konstruktion af badeværelse i eksisterende trækonstruktion. Her står alt på en forståelig måde.
Jeg har 30,5 x 30,5 cm granitfliser på gulv og vægge. Har endda hængende lokum på gipsvæg!! :-) Intet er knækket eller har givet sig, ingen revner.
Jeg har gjort meget ud af at lure på, hvorledes jeg kunne inddrage spær og omgivende konstruktioner i en samlet stiv enhed.
End ikke i den vildeste storm, er der noget der knager eller sitrer i badeværelserne, som det ellers kan i den øvrige loftskonstruktion.

Jeg har fritliggende bjælker neden under, som er 6x6 forstærket med 1½x6 på hver side.
Jeg belastede bjælkerne med bl.a. fliserne i en rum tid, inden jeg satte dem op, men kunne ikke konstatere nogen nedbøjning.

Min erfaring er at det sagtens kan lade sig gøre, og nu har det sidste og største da siddet der i 6-8 år.

Med venlig hilsen
ktm

 

Har som øverste lag brugt fibergipsplader. Jeg ved ikke om det er disse du henviser til.
Ingen problemer. De er voldsomt hårde og stabile, men brug de dertil hørende skruer, ellers kan du ikke få dem undersænket.

Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg har også gang i tilsvarende byggeprojekt i hus fra 1936. Har monteret 150x45mm strør pr. 30cm mellem bjælkerne der har c-c 100cm. Jeg påtænker først at fastskrue 22mm gulvspånplade. Derefter et lavtbyggende vandbårent gulvvarmesystem (miniheat) "indstøbt" i selvnivilerende gulvspartel. Derpå vådrumssikring, og klinker. Dette giver en samlet byggehøjde på lidt over 40mm, som er næsten niveaufrit i forhold til tilstødende lokaler (30mm). Da jeg agter at lave en undersænket bruseniche, kan det primære gulvareal være plant (deraf smart med den selvnivilerende gulvspartel). Kun bruseniche behøver fald mod afløb (ensidigt hvis man bruger unidrain-afløb).

Jeg har også overvejet litex plader, men har rigelig isolering i bjælkelaget. Det du opnår med litex er altså kun din vådrumssikring (hvor samlinger alligevel skal laves) og din byggehøjde øges markant. Jeg tror det er nærmere/ væsentligt billigere at lave den gammeldags tynde vådrumssikring. Lige præcis i bruseområdet er det måske smart at bruge litexplader til f.eks. væggene/brusevingerne.

Mvh Jax
Annonce
Skal man ikke lave et nedsænket badeværelse, sådan at der skabes et basin ved oversvømmelser?
Badeværelset må da ikke være plant ifht de andre rum eller har jeg misforstået reglerne?
Citat fra JAX

Jeg har også gang i tilsvarende byggeprojekt i hus fra 1936. Har monteret 150x45mm strør pr. 30cm mellem bjælkerne der har c-c 100cm. Jeg påtænker først at fastskrue 22mm gulvspånplade. Derefter et lavtbyggende vandbårent gulvvarmesystem (.


Som jeg har forstået det, må man ikke bruge spånplade til det formål. Det skal du nok lige undersøge en gang mere.

Hvis man ikke kan få badeværelsesgulvet under det omgivende niveau, kan man lave et dørtrin, opkant om man vil.

Med venlig hilsen
ktm

 

Har i øjeblikket gang i lign. projekt. Er helt smadret efter at have sat klinker op og lagt klinker hele dagen :-).

Jeg har også 30cm mellem bjælker. Derpå har jeg ladet det eksisterende lag af 15mm krydsfiner blive. Ovenpå har jeg lagt 19 mm vandfast krydsfiner med fer og not og rigeligt med skruer. Derefter selvfølgelig gummihud og så klinker lagt i flexibel fliseklæb (blå lip).
Nu er jeg ikke helt færdig men gulvet virker 100% stabilt.
Det skal lige siges at der også var klinker før og ingen af dem var revnet efter 30 år. Så mon ikke mine nye klinker også holder.
I brusenichen brugte jeg fibergips fra farmacell på væggene. Enormt tungt at få op af trappen, men til gengæld skal der kun være et lag (15mm) kontra normalt 2 lagt vådrumsgips.

Lars
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis