Cement fra Tyskland?

Vi skal bruge cement til at støbe gulv og lave boksvægge i en stald og overvejer at købe det i Tyskland, da vi bor tæt på grænsen. Jeg har undersøgt at cement koster under det halve af hvad det koster i DK. Men er det så også ligeså godt? Jeg mener at styrken er 42, og jeg har ladet mig fortælle at styrken i cement i DK som regel er 47 eller 52.

Hilsen Henriette

 

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har købt tysk cement i styrkeklasse 52,5, det har endnu ikke givet anledning til prolemer ud over at det er langt for mig at køre med 1 ton cement.
"Normalt" er cement min. 42,5 her i DK, 52,5 bruges mig bekendt ikke i denne styrkeklasse til privat byggeri, men der er efter hvad jeg fik at vide, ikke nogen grund til IKKE at vælge en 52,5 frem for en 42,5 eller omvendt, da det er blandingsforholdet der afgør den endelige styrke af din beton.
Kan man så ud af dette udlede, at man kan gå 20% ned i mængden af cement ved 52,5 ift 42,5?
Hvis ja, skal man så transportere 20% mindre hjem fra Tyskland?

Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg tvivler på at du kan bruge alt for meget mindre cement bare fordi den MAXIMALE styrke er højere. Når man kun blander til eks. styrke 20 i et gulv, så skal du jo fortsat have en vis mængde cement i, iht. producentens speciikationer. Disse specifikationer tror jeg ikke afviger ret meget hvad enten du bruger 42,5 eller 52,5. Men du kan, hvis du følger specifikationerne, nok bygge en storebæltsbro eller noget i den stil med 52,5
Personligt købte jeg det fordi det var billigere end 42,5'eren der var fra en anden leverandør.
Det er jo godt at vide, hvis jeg en dag vil bygge en konkurrerende Storebæltsbro!! :-)

Så blev jeg det klogere!! :-) Jeg har aldrig tidligere hørt om denne forskel.

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
Jeg kan også se, at man kan købe styrke 32,50 i Tyskland. Jeg har googlet efter information og fundet ud af, at man godt kan bruge lavstyrke cement, men at man blot skal blande mere cement i for at opnå tilsvarende styrke som moderat styrke (42,50) eller hård styrke (52,50). Jeg blev nemlig frarådt at anvende styrke 42,50, hvilket jeg ikke helt forstår, hvis man blot sørger for at blande mere cement i. Jeg er klar over, at der sikkert er en lille kvalitetsforskel på dansk og tysk cement, men det skal primært bruges til at lave gulv og boksvægge (sammen med fundablokke) og reparere fuger (disse skal vandskures). Så jeg kan vel egentligt godt bruge styrke 32,50, hvis jeg blot blander mere cement i?

Hilsen Henriette

 

Jaja da....
Som sagt skal du dog altid følge producentens anvisninger for hvordan du opnår den ønskede styrke for gulv/væg/osv. I mange tilfælde, så jo, så skal der bare tilsvarende mere/mindre cement i, i enkelte tilfælde skal du bruge en større procentdel sten eller lign. Men jeg har dog endnu ikke set styrkeklasse 32,5 herhjemme... Men selvfølgelig findes det nok, det er nok bare ikke godkendt til brug i DK, eller også må det kun sælges som hobby-cement.

Jeg har brugt Dansk "standard", dvs. Ålborg portland basis cement styrkeklasse 42,5 til mit sidste badeværelsesgulv, samt til etageadskilelsen mellem toilet og kælder. At jeg valgte at bruge Tysk cement til mit kældergulv samt understøbning af fundament, skyldes udelukkende prisen. Som du nok har set, så er Tysk cement noget under halv pris af DK. Du kan også være heldig at finde Tysk cement på tilbud i eks. Stark (mrk: RAW), men ikke til samme pris som du selv kan købe den for i Tyskland.
Skal man bruge 40-50 sække og kan man spare 20 kr pr sæk, så skal man ikke bo meget tæt på grænsen for at det kan svare sig at køre til Tyskland og hente.
eneste problem med cement fra Tyskland er vægten. Hvis man må have 400 kg på traileren, så får man kun 16 sække med hjem - det giver kun en besparelse på 240 kr (v/stkpris på 2€ ~ 15,-). Så enten skal man bo meget tæt på grænsen eller have en 3500kg varevogn for at det kan svare sig. Man bør også regne en timepris ind. Jeg ville ikke bruge 3 timer for at spare 240 - 150 i brændstof = 90,- ialt = 30 kr. i timen.
NB! jeg kører tit til Flensborg med traileren for at købe bl.a. træ, tagpap, værktøj, flisecement, kloakrør mm. Jeg har ikke så mange projekter tilbage, så turene til Flensborg bliver nok færre. Måske skal man snart til at hamstre øl og sodavand inden der kommer pant på de tyske dåser?
Vi bor ved Sønderborg, så der er ikke så langt til Flensborg wink Vi handler i øvrigt både heste- og kattefoder på Schleswiger Strasse, som jo ikke ligger så langt fra Förde Park, så vi er af og til i den bydel. Og så er der jo selvfølgelig den sædvanlige hamstren af øl og sodavand

Hilsen Henriette

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis