Længde på reb?

Hej jeg vil høre om i kan hjælpe mig med at finde ud af hvor lange reb man almindelighvis bruger til besnøringer af rafter mm.

På forhånd tak

Bygningssnedker ved den Vejlensiske ådal.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
nix så havde jeg nok ikke spurgt. wink

Det jeg kan er selvlært fra nette bl.a. men der står ikke andet end hvad antal besnørings reb man skal bruge men ikke noget om længder på dem.

Så er der en spejder der kan hjælpe?

confused

Bygningssnedker ved den Vejlensiske ådal.
De skal bare have den længde der passer kommer jo an på hvor tykke nogle rafter du bruger. Men 5 meter er mit bedste bud på det og vil næsten alligevel tro det er i underkanten

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Jeg er gammel spejder, og det du spørger om er ikke til at sige noget konkret om, da det selvfølgelig har noget at gøre med hvor tykke dine emner er.

Generelt kan man sige at en god besnørring består af 5-6 "omgange" og en 4-5 "omgange til opstramning, foruden Tømrerstik og Dobbelt-halvstik.

Så hvis dine rafter er 10-15 cm i diameter, vil jeg mene du skal bruge en 6-8 meter snor.
Det næste er at du skal ikke binde med for tyk snor, jo tykkere snor, jo sværere er det at stramme op.

Gør dig selv den tjeneste, at lade være med at starte med 2 kosteskafer, til at øve på... de er for glatte og lige !
-næ gå en tur i skoven og find et par grene at øve dig på...

Held og lykke med "spejderiet"

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Tja, man bruger jo det der tynde snor, og vikler det rundt. Det er faktisk sådan at du kan rive det over hvis du tager godt fat. Tykkere er det ikke. Ligesom det snor man brugte i hø bundter.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis