indenbords kontra udenbords Claus Bager 4 Als 08-07-2008 05:49 Jeg er på udkik efter en sejlbåd i 24 fods størrelsen. Har nu opserveret en ret stor prisforskel på både med henholdsvis indenbords og udenbordsmotorer (Påhæng).Hvorfor denne forskel ? Er der nogle bud 9 svar Følg tråden Annonce Annonce Annonce
grandoldman 5248 5700 08-07-2008 06:05 En påhængsmotor, med skrue og tank koster, alt efter størrelse fra 10.000 kr og op hvis man vil have noget ordenligt.En indenbords koster nok 5 gange så meget for motor alene. så kommer fittings, skrue og aksel.. eller sejldrev som også er dyrt.Så hvis du kikker på billige 24 fods både koster en komplet ny motor alt inkl nok det halve af båden eller mere. Ofte er det sådan at når du finder en billig med indbords motor skal du nok regne med at motoren er så gammel at den for en større renovering eller udskiftning. Ofte ser man både til salg hvor der står hvor meget der gennem de sidste år er ofret på motoren og de regninger er ikke små. Gå efter bolden - ikke manden.Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012 Svendborg
Claus Bager Trådstarter 4 Als 08-07-2008 06:22 Tak for svaret, jeg havde nok en ide om at det var dyrt med indenbords. Hvad så med drift og manøvrering af båd med påhæng. Er det træls at have med at gøre.
Håndværkeren 20251 08-07-2008 06:38 Citat fra Claus BagerTak for svaret, jeg havde nok en ide om at det var dyrt med indenbords. Hvad så med drift og manøvrering af båd med påhæng. Er det træls at have med at gøre. Det kan jeg da svare dig på, indenbords motoren er at foretrække hvis det gælder sejlads og manøvring i havne. Den er også bedre på den måde at skal du sejle hvor søen er høj/krap har en u.b. motor tendens til at springe ud af vandet p.g.a. dens pladsering helt ude agter. Der har du propellen inde under båden med en indenbords motor.Så er der vægten, en indenbords er en tung sag hvor de fleste u.b.m. ikke er tungere end du kan tage den "under armen" hvilket så gør at de ofte bliver stjålet. Fordelen ved en indenbords motor er dog mange, du får bla. også lavet strøm til belysning, det kan du også få fra enkelte u.b.m. men så skal du have en omformer o.s.v. monteret i båden. Håber du kan bruge mit svar til noget. V.h. Håndværkeren
grandoldman 5248 5700 08-07-2008 07:08 Ja, selvfølgelig er det en væsenlig ting. Der er jo også stor forskel på hækken fra båd til båd. Vores Flirt 20 er jo 4 fod kortere end dem du har kikket på, men den er forberedt til udenbordsmotor og sidder forsænket i den ene side. Med langt ben på Mariner'en er det meget sjælden den slipper vandet, faktisk her jeg kun oplevet det når vi sejler i meget høje bølger og der er en ca. 100 kg mand i stævnen og roder med sejlet. Andre både har deres påhængsmotor siddende så de er næsten umulige at nå, og det er der det bliver svært i havnen... Tænk på at gasse op/ned og skifte mellem frem, bak og frigear. På den måde min motor sidder kan jeg dreje selve motoren så meget at jeg kan snurre rundt på stedet med kølen som centrum. Så hvis motoren sidder langt fra cockpittet skal man nok lige tænke sig om en ekstra gang.Men der er jo folk der kan sejle helt ind på deres bådeplads for sejl alene. Gå efter bolden - ikke manden.Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012 Svendborg Annonce
lynæs 5071 5400 08-07-2008 11:57 Alt andet lige, er det en stor behagelighed at ha' motoren indenbords. Lav det selv - det gi'r de bedste klagemulighederErikChristensen
grandoldman 5248 5700 08-07-2008 17:12 Ja, det er ren luksus, ingen tvivl om det. Gå efter bolden - ikke manden.Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012 Svendborg
albino 1771 2635 08-07-2008 21:18 På en båd som Andys (Grandoldman) Flirt er en 5 - 10 HK udenbords rigtig glimrende, netop fordi den kan betjenes så let fra cockpittet. Men den bådstørrelse, du er på udkig efter, er lige ved at være for stor, med mindre, du laver noget wirestyring af gear og gas. Men det kan jo også sagtens lade sig gøre. Vi hælder meget til en indenbords dieseldunker (vi har heller ikke rigtig noget alternativ i vores båd), men kan også sagtens se nogle fordele ved ikke at skulle tænke på et stævnrør, der kan blive utæt, og at man kan tage motoren med sig hjem om vinteren, opbevare den rimeligt frostfrit og klargøre den hjemme i værkstedet, mens snestormen hyler udenfor, og så bare hægte den på båden den dag, den ryger i vandet. Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911 Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...
HHA 170 4000 09-07-2008 20:48 Hvis du går efter den "billige" løsning - så kig efter en Drabant24 som er ideel til en påhængsmotor. Dels fordi cockpittet går helt ud agter, dels fordi agterspejlet er lodret og slutteligt fordi roret sidder inde under agterskibet. Du får hermed optimal adgang til at kunne betjene motoren som kan sidde midtskibs.Samtidig er cockpittet dejligt stort for en båd af denne størrelse. Tager du f.eks. en IF'er har du udfordring med at skulle læne dig ud over agterdækket for at nå motoren og samtidig skal du kæmpe med en lang rorpind da roret er hængslet på agterspejlet. Nogle IF'ere har derfor fået indbygget en brønd til påhængsmotoren i stuverummet under agterdækket. Det kan blive lidt bøvlet, men en IF'er er ellers en god begynderbåd. MvhHenrik.A