Er mit æbletræ dødsdømt?

Hej havevenner,

Jeg har et smukt gammelt æbletræ (kender endnu ikke sorten, da haven er ny for mig), men vi har fældet nogen tujaer, der voksede tæt på træet, og nu viser det sig, at stammen har nogen hvide skimmelagtige partier.

Tænkte først, at det nok skyldtes lys-mangel, men nu er det snart 3 uger siden at tujaerne kom væk og det ser ud som om skimlen tager til...

Har I nogen forslag? Se også fotos. Ifølge Politikens havebog kan det være "blodlus", som blot skal skrabes eller brændes bort, men... jeg er ikke overbevist...

mvh
karin
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis jeg var dig ville jeg skure stammen med Rodalon(udendørs)opløsning. Hvis ikke det virker gør det til gengæld heller ikke skade på stammen.

Hvis det er blodlus bør du have fat i en planteskole el. lign og høre om et bekæmpelsesmiddel. Fra min tid ved landbruget :-) kan jeg huske Pirimor som et glimrende skadedyrsbekæmpelsesmiddel til afgrøder, men om man må anvende det til frugttræer ved jeg ikke.
Tak for hjælpen - jeg har nu fundet flere fotos med "blodlus" og er ikke i tvivl om at det er det, mit træ fejler.

Det er åbenbart pga. den milde vinter, at lusene angriber træet - ifølge plantedokter.dk.

Jeg vil prøve at børste stammen med brun sæbe og så se, om det forsvinder. Ellers må jeg prøve med noget der hedder Malathion sidst på sommeren.

Tak for indspark smile
Har du adgang til en højtryksrenser kan du jo også give det angrebne område en tur med den. Bare du holde tilstrækkelig afstand til at barken ikke beskadiges.
Er det ikke lidt småfarligt for træet at begynde at skurre/højtryksrense stammen?
Brun sæbe skal være godt fortyndet ellers virker det ætsnene, og det kan ikke være godt for træet.

Green

tja, jeg kunne nu heller ikke rigtig få mig selv til at bruge brun sæbe, da jeg gik igen... Nu har jeg vasket det af i varmt vand med en børste. Det er 2-3 dage siden. Det ser ud som om det skal have en tur mere.

Håber det kan gøre det, ellers må jeg jo gribe til drastigere midler.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis