Lang murstensoverligger

Goddag

Jeg har lavet et hul i min gavl til garageport på 3 meter. Gavlen skal opbygges igen med mursten. Hertil skal jeg have mig en overligger der kan klare dette spænd og tryk. Kan det gå med en ganske almindelig murstensoverligger på 3,40 eller hvor lange de nu er? Kan en sådan klare trykket eller skal der andre løsninger til?

Tak for svar :-)

Mvh Mhoff
Goddag Jeg har lavet et hul i min gavl til... Vis hele indlægget
11 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Yep, den skal rustbeskyttes!!

Derudover mener jeg at der var tale om et frit spænd på 3 meter og ikke 4 meter, det er klart at går man fra 3 meter til 4 meter, så snakker i andre dimensioner. Nu er jeg jo ikke ingeniør, med statik som speciale, så det er klart at man skal tage højde for hvad der er over bjælken.

Jeg indmurede en HEB 120 i et tidligere hus, den havde et frit spænd på 5,5 meter, dette blev udregnet af en ingeniør, som ikke arbejdede med det til dagligt, så han anbefalede mig at gå en dimension op, for at være sikker (udregningen sagde 100) Denne HEB 120 sad i gavlen over et vinduesparti, med 3 skifter mursten over sig, ingen problemer i det.

Venlig hilsen

Klaus


Citat fra PeMa

Jeg er ret sikker på at en HEB 100 ikke er stærk nok til et spænd på 4 m. Men det er helt afhænig hvad der er over bjælken, alene egenvægten af en HEB 100 vil få den til at nedbøje lidt, jeg vil tro at du skal ud i HEB 160 eller IPE 200. Dette kan langt de fleste smedemestre udregne for dig.

Husk lejeplader, Til eks. HEB 100 skal pladerne værre 150x300 (B - L)

Og den skal ikke galvaniseres eller på anden måde overfladebehandles.(du kan evt male den) Du skal blot huske at den skal brandsikres, dette gøres med isolering, og efterfølgende opmureing, det er ikke noget stort problem at lave, du skal blot vide hvordan.

mvh

Peter

Ps. Normalt fylder man stålprofilet med hård isolering, binder net rundt om og pudser den op. hvis du ikke vil kunne se profilet eks. i facaden kan du trække den lidt tilbage i forhold til facaden og skalmurer facaden efterfølgende.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også