Lang murstensoverligger

Goddag

Jeg har lavet et hul i min gavl til garageport på 3 meter. Gavlen skal opbygges igen med mursten. Hertil skal jeg have mig en overligger der kan klare dette spænd og tryk. Kan det gå med en ganske almindelig murstensoverligger på 3,40 eller hvor lange de nu er? Kan en sådan klare trykket eller skal der andre løsninger til?

Tak for svar :-)

Mvh Mhoff
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tror lige du skal en tur omkring dit byggemarked. De kan heltsikkert hjælpe dig med den slags. Men den er altså ikke gratis hvis det skal være i facadesten den skal laves.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Få fat i en jernbjælke i stedet for. Det er 10 gange bedre når spændet er så stort.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Mange tak for svar :-) Hvis nu man lægger sådan en jernbjælke på, hvordan laver man så en pæn finish omkring den med mursten? Måske sætte noget træværk omkring?
Hvad er prisen for en jernbjælke ift. murstensoverligger?

Mvh Mhoff
Efter priserne i saniståls 2007 katalog så ca. 1000,- + moms for 4 meter.
Stål priserne er steget en del, så idag vil den være lidt dyrer.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Du kan også støbe en betonbjælke in situa, og så pudse den pænt bagefter.
Det er de løsninger, som jeg har set, der har set bedst ud efter nogle år, set med mine øjne.
Den er så bare ikke til at isolere, så det må ske på indersiden.

Med venlig hilsen
ktm

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg var oppe og kigge på murstensoverliggere her forleden dag og var ved at gå bagover rent prismæssigt. Så jeg er overbevist om at en jerndib er lige så billig. Læg den op og bind evt noget hønsenet omkring og kast noget mørtel på i første omgang som bindelag. Tag din mursten og skær dem med vinkelsliberen, så de bliver ca. 2-4 cm i dybden og sæt dem herefter op på jerndibben som under almindelig opmuring. Under jerndibben sætter du et bræt fast med skruetvinger, så stenene ikke falder nedsmile
Jeg vil tro at de kan beregne trykket i byggemarkedet, måske du skal have 2 stk? Husk at understøtte stålteglet må midten, og giv den gerne nogle få mm ekstra på midten, eller kan stålteglet komme til at "hænge" uderstøtningen lader du være til der er færdigmuret

Ellers skal du have fat i en HEB 100 som du så udmurer, men husk at du skal have den galvaniseret, eller i det mindste give den noget corostabil, hammerlak, eller andet rustbeskyttelses middel du kan også svumme med noget cement vælling

Du skal så opmure i beton, brug f.eks. murcem, hvis du skal have det stående som facadesten, så skal du lige huske at kradse fugerne ud inden det hærder, og så giver du den lige en mørtelfuge magen til resten af huset bagefter

Når du udmurer din HEB lægger du den første hele sten direkte på jernet, de efterfølgende tildanner du i dybten eller i højden (bagtil) husk at fylde alle fuger godt op med murcem, det samme bag murstenene (imellem stålbjælken og murstenene)

Venlig hilsen

Klaus
Citat fra www.spotvvs.dk

Jeg vil tro at de kan beregne trykket i byggemarkedet, måske du skal have 2 stk? Husk at understøtte stålteglet må midten, og giv den gerne nogle få mm ekstra på midten, eller kan stålteglet komme til at "hænge" uderstøtningen lader du være til der er færdigmuret

Ellers skal du have fat i en HEB 100 som du så udmurer, men husk at du skal have den galvaniseret, eller i det mindste give den noget corostabil, hammerlak, eller andet rustbeskyttelses middel du kan også svumme med noget cement vælling

Du skal så opmure i beton, brug f.eks. murcem, hvis du skal have det stående som facadesten, så skal du lige huske at kradse fugerne ud inden det hærder, og så giver du den lige en mørtelfuge magen til resten af huset bagefter

Når du udmurer din HEB lægger du den første hele sten direkte på jernet, de efterfølgende tildanner du i dybten eller i højden (bagtil) husk at fylde alle fuger godt op med murcem, det samme bag murstenene (imellem stålbjælken og murstenene)

Venlig hilsen

Klaus


Jeg er ret sikker på at en HEB 100 ikke er stærk nok til et spænd på 4 m. Men det er helt afhænig hvad der er over bjælken, alene egenvægten af en HEB 100 vil få den til at nedbøje lidt, jeg vil tro at du skal ud i HEB 160 eller IPE 200. Dette kan langt de fleste smedemestre udregne for dig.

Husk lejeplader, Til eks. HEB 100 skal pladerne værre 150x300 (B - L)

Og den skal ikke galvaniseres eller på anden måde overfladebehandles.(du kan evt male den) Du skal blot huske at den skal brandsikres, dette gøres med isolering, og efterfølgende opmureing, det er ikke noget stort problem at lave, du skal blot vide hvordan.

mvh

Peter

Ps. Normalt fylder man stålprofilet med hård isolering, binder net rundt om og pudser den op. hvis du ikke vil kunne se profilet eks. i facaden kan du trække den lidt tilbage i forhold til facaden og skalmurer facaden efterfølgende.

<p>Peter Madsen</p>
Citat fra PeMa

Og den skal ikke galvaniseres eller på anden måde overfladebehandles.(du kan evt male den)


Jo den skal Peter. Korrosionsklassen for stål i murværk ligger på en C4, om det så er lav, middel eller høj, afhænger af den valgte levetid.
Malerbehandling til C4 lav er således med en lagtykkelse på 200 my maling, hvor efter det stiger til 240 my for C4 middel og 280 my for C4 høj.

Stål ruster i murværk hvis det ikke overfladebehandles, og murværk regnes for at være i en aggressiv miljøklasse, derfor den høje korrosionsklasse.
Når stålet ruster udvider det sig, hvilket kan skubbe sten ud, og give nogle grimme skader.

Mht. at have en muroverligger til et 3 meter hul, så tror jeg mindst at der skal en 3-stens overligger til, men det må producenten kunne fortælle.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også