Spartling af 1. lag gips

Hej

Er det nødvendigt at spartle det første lag gips i en væg hvor der skal være 2 lag?

Mit første bud var at det ikke var nødvendigt, men er blevet i tvivl da gipspladerne har den her "forsænkede" kant. Er bange for at det kan få 2.lags gipsplader til at knække når jeg skruer over 1.lags samlinger.

På forhånd tak for input.

Mvh
Rune
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nej - du skal ikke spartle første lag når der skal to lag på.

Du knækker ikke pladerne ved at skrue andet lag ovenpå det første, men husk at pladerne i andet lag skal opsættes forskudt for første lag - altså ikke en samling over en samling i første lag.

Hvis du gerne vile lyddæmpe rigtig godt (ved evt. skillevægge) skal du fuge første lag mod gulv, loft og yderkanter med elastisk fuge evt. acrylfuge eller lign.
Hej Staun

Tak for svaret, det var også min første tanke smile

Lyddæpning i væggene er ikke så vigtigt, men i loftet kunne det være ret interessant, da der er soveværelse ovenover, er det samme fremgangsmåde?

Rummet er lavet med et skelet i træ til gipspladerne, og der er også sat gipsplader i loftet, indenfor for træskeletet.

Mvh
Rune
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Det burde være samme princip - men man skal jo tage den øvrige konstruktion i betragtning også. Det vil jo ikke nytte noget at lyddæmpe langs kanter hvis loftet er monteret direkte på det overliggende gulvs strøer (det er det jo nok ikke). Men pointen er at lyd er svingninger i luft eller faste forbindelser.

Hvis man gerne vil lyddæmpe skal man dels forhindre at luften kan "rejse" fra det ene sted til det andet, og samtidig minimere de faste forbindelser.
Hmm det lyder ikke som den bedste mulighed for at jeg kan lyddæmpe mellem kælder og stue etage.

Jeg har revet det gamle pudslag på loftet ned, derefter har jeg renset brædderne for søm m.m. og så skruet gipspladerne fast i brædderne.

Mellemdækket er i den ene halvdel støbt beton mellem strøer/bjælker og i den anden halvdel har jeg lagt 100mm rockwool mellem strøerne. Ved ikke hvorfor man har lavet det sådan i sin tid confused

Gulvet i soveværelset består af det gamle trægulv (vist nok 22mm), en måtte af noget kork materiale og tilsidst et nyt 14mm. trægulv
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også