Dette er fra en blog jeg har lavet et andet sted.. Synes lige i også skulle (måske) have lidt nytte af den..
Denne blog er en fortsættelse til min forrige blog. Den er til entusiasterne der ønsker rigtig showcar finish. Denne blog gennemgår alle tips råd og arbejdsmåder du får rigtigt showcar finish.
Husk at dette kan tage utroligt lang tid og mange kræfter. Du skal gå op i detaljen og alt efter hvordan din laks tilstand og dit værktøj evt. hjælp skal du ikke forvente det blot tager 2-3 timer at få en bil der ligner ny eller noget fra en udstilling i lakken.
Princippet i showcar finish
Medmindre din bil er ny eller nylakeret så kan du ikke undgå den mister sin stråle og glans.
Dette er fordi at i disse tilfælde er klarlakken og selve lakken ny, ubeskadiget og smuk. Derved lam solens stråler nemmere gå igennem og give meget pænere shine og farvegengivelse.
Som tiden går vil din lak falme og blive mere og mere kedelig, alt efter din behandling selvfølgelig.
Dette er pga. med tiden kommer der trafikfilm ovenpå klarlakken som skærmer for solens stråler så de har sværere ved at komme igennem og derved ikke kan gengive farven så flot eller skinne på samme måde.
Andet kan være syreregn, kalkpletter, tjære/snavs, sod og udstødningsgasser der sætter sig i lakken. Dette kan ikke umiddelbart ses måske men dette kan ligge sig i toppen af lakken og derved og nedsætte din bils smukke udseende.
Dette nedbryder også langsomt din klarlak, men stenslag og ridser (fx. vaskehals ridser) kan også være skyld i nedsat showcar/ny bil finish. Dette er fordi at din klarlak bliver ujævn og bulet og sod og skidt kan dermed nemmere ligge sig ned i disse og skærme. Plus når din lak ikke er velbevaret har dette snavs og skidt nemmere ved at klistre sig til lakken, og ofte vil en vaskehal blot vaske overflade snavs væk, men ikke i dybden, og hvis der vælges voks vil denne blot ligge en beskyttende hinde henover skidtet i de fine ridser i din klarlak.
For at få flot nybils/showcar finish i din lak igen skal du rengøre den så der intet der skærmer og derved give bedre resultat og udseende.
1. Forberedelse
1.1. Vask
Vask er første skridt på vejen. Dette inkluderer vaskemiddel (bilshampoo) og værktøj (vaskehandske).
Valget af vaskemiddel er vigtigt. Brug ALDRIG opvaskemiddel da den ødelægger din lak, så vælg en bilshampoo og helst en der kan genbringe glansen i din lak og farvegengivelse.
Undgå brug af en shampoo med voks da du dervedvil indkapsle snavset i din lak før du har fået den fjernet.
Værktøj er ligeledes utroligt vigtigt.
Du skal ikke bruge en normal vaskesvamp da disse blot opsamler skidtet men aldrig frigiver det igen. Derved vil du blot skure din bil med dit skidt og derved skabe flere vaskeridser og forværre resultatet. Du skal jo forsøge at få lakken så ens og glat som muligt med så få ujævnheder/ridser som mulig.
En vaskebørste er heller ikke at anbefale da denne ofte blot kan påføre vand men ikke "skure" overfladen for at få skidtet væk og rense bilen.
Jeg anbefaler en vaskehandske med fibre der frigiver snavset.
Den er nem at bruge da du påfører den hånden og vasker nemt overfladen ren.
--> Hertil er det ligeledes godt at bruge 2-spands-teknikken.
Fyld 2 spande med rent vand, fyld sæbe i den ene.
Vask et mindre stykke af bilen og skyl den ren i spanden med kun rent vand for at fjerne skidtet fra handsken, dyb den i spanden med shampoo for at påføre nyt shampo igen for at kunne fjerne nyt skidt. Herved får du altid fjernet skidtet og ikke med tilbage fra spanden når du har skyllet handsken da beskidt vand ikke kan rengøre din bil.
--> Brug også et vaskeskind hertil. Derved undgår du vandet får lov blot at tørre på lakken og give skygger og kalkpletter, som du ikke ønsker under dit beskyttende lag.
Vask mindre stykker og tør så helt af med vaskeskindet så lakken er helt tør og pæn.
Jeg vil først anbefale Meguiars NXT Generation® Car Wash da denne er nanobaseret. Det vil sige den er tilegnet rensende egenskaber på partikelniveau og derved kan rengøre dybere og bedre end andre tidligere produkter.
Som næste vil jeg anbefale Meguiars Gold Class Car Wash Shampoo & Conditioner da denne vil sørge for at fjerne tågede områder og behandle lakken for at optimere farvegengivelsen og forberede din klarlak til at skinne bedre end ellers.
1.2 Vinyl
Hvis din vinyl/plast er grålig og kedelig kan den sagtens opfriskes og få nyt sort liv.
Du skal blot huske at smøre produktet på og arejde det ind i vinylen/plastikken. Dette giver bedre og flottere resultat plus produktet trænger dybere ind og derved holder længere.
Din plast/vinyl får nyt liv men beskyttes også imod solens skadelige uv-stråler så de ikke falmer så let igen.
Jeg kan klar anbefale UltraGlozz SuperVinyl. Dette er det bedste produkt jeg har mødt til dato til denne type opgave. HEr har du ligeledes selv mulighed for at bestemme hvor meget glans dine lister/plast og vinyl skal have og selvom en bøtte koster lidt rækker bøtten utroligt lang da der skal bruges utroligt lidt da det er meget kraftigt og koncentreret.
Dette er også det eneste produkt jeg har fået til at fjerne år gamle indgroede/fastbrændt voksrester i vinyllister uden problemer. Du kan ligeledes selv bestemme hvor kraftigt dit vinyl/plast skal skinne alt efter hvad der passer til din bil/dens udseende.
Den kan også sagtens bruges på plast og vinyl der ikke er sort da den stadig rengør og giver shine som ønsket. Kan nemt fjerne sorte fedt/skidt pletter fra hvid/lysegrå vinyl.
Hvis dine lister allerede er smukke og du ikke gider at skulle eftersmøre dine lister senere for at være sikker på at undgå hvide vokspletter på vinyl og plast kan du blot bruge noget malertape og beklæde dem med. Dette er en tidstager, men det kan spare dig for arbejdet senere med at skulle rengøre det for at være sikker på det bibeholder sit flotte udseende.
Det kan også være godt at give det en gang vaseline da det beskytter dine lister og specielt omkring vintertid. Plus det trænger ind og væder.
1.3 Tjære
Tjærepletter fra vejarbejde fjernes med dieselolie, motorrens eller et produkt netop til dette.
1.4 Insekter
Disse kan være ret svære at fjerne med bilshampoo medmindre man skurer hårdt og ihærdigt.
Insekter og plantesaft kan opblødes ved at lægge klude dyppet i Bio-tex (holdes fugtige) på de aktuelle karosseridele og ruder før bilvask.
Der kan anbefales et produkt netop til dette. Eller et af produkterne til tjærefjernelse kan ligeledes benyttes.
1.5 Ruder
Ruder renses udvendigt med rensemiddel til keramiske kogeplader. Hvis man efterpolerer, bliver ruderne tilmed vandafvisende (i en periode). Indvendig bruges alm. vinduespudsemiddel.
Du kan selvfølgelig også bruge et professionelt produkt hertil. Husk de SKAL rengøres både inde og ude da der ellers kan sidde snavs indvendigt og ødelægge resultatet.
TIP: Vikl en klud omkring spidsen af en malerspartel eller en paletkniv når frontruden eller instrumentpanelet skal rengøres i vinklen mellem rude og instrumentpanel. Det er umuligt at mase en klud eller en finger derned. Kom altid vinduespudsemiddel og vinylrens/pleje på en klud. Det er meget lettere at styre end spray, som altid vil svine de forkerte steder. Et sæt malerpensler i forsk. størrelser er gode til støv og fnulder på vanskelige steder i kabinen (knapperne på radioen, lameller i ventilationskanaler og bag rattet).
2 Lakrengørelse
2.1 Lakrens
Lakrens renser din lak og giver den sin glans og farvedybde igen. Denne renser ligeledes overfladiske urenheder som fx. trafikfilm og andet fra din lak. Dette er også med til at forbedre din laks farvegengivelse til at fremstå bedre og mere tydelig. Husk igen at produktet skal bearbejdes ind i lakken, selvom der ofte skrives på beholderen det skal påføres og lade tørre og så tørres af, men min erfaring er at hvis du bruger knofedt og bearbejder det ind i lakken giver det et langt bedre og smukkere resultat.
Alt efter din laks tilstand er der flere typer lakrens der kan benyttes.
2.1.1 Grov
Denne benyttes specielt til lakker der er meget ru i overfladen, meget falmede og ofte også ældre lakker. Dette kan ligeledes ofte være en ubeskyttet rød lak da disse nemmere/hurtigere falmer end andre lakker.
Dog vær varsom med denne da den kan trænge helt igennem din lak hvis du ikke har klarlak eller dit laklag er meget tyndslidt.
2.1.2 Mild
Denne bruges ofte til nyere og mere velbevarede lakker. Til lakker der ikke er så ru og knap behøver så meget slibning.
Ofte kan denne være god selvom din lak er velbevaret da den bibeholder din laks smukke farver og udseende.
2.1.3 Showcar finish AGAIN
Denne type lakrens er uhyre fin og bruges ofte til en bil der har fået en fuld behandling for kortere tid siden men som har fået støv, regn eller andet der ødelægger dit smukke resultat og denne rengør meget mildt og vokser for at give din bil udtrykket af "lige færdig"-udseende hvor den står så smuk som mulig.
Husk at når din lak er blevet renset har du fjernet alt tidligere voks så derfor er det vigtigt du giver den et beskyttende vokslag da den nu er "nøgen" og ubeskyttet og ydesrt modtagelig overfor solens stråler, naturens rasen og andet påvirkeligt.
2.2 Ler
Nu da du har fjernet de overfladiske urenheder din klarlak som muligvis kunne ligge i vaskeridser og/eller buler/stenslag er det på tide at rengøre den i dybden.
Ler er et nyt produkt man kan benytte til at rense din lak i dybden da denne kan fange de mikroskopiske ujævnheder og urenheder der kan sidde i din laks små huller.
Denne kræver en specielt væske der som regel følger med leret som gør det kan glide over overfladen uden at beskadige den ogopsamle hvad den skal.
Der skulle være kommet lertyper der nu kun behøver vand som smøremiddel men du skal vist lede godt efter disse.