Tlf stik?

Ifbm renovering af hytten her, har jeg fjernet den dåse som skjulte indgangsstedet og samlingerne af tlf stik og internet. Dvs at jeg nu bare har 2 kabler der stikker ud af væggen (ved ikke hvorfor der er 2?).

Jeg har nu behov for at få etableret et tlf stik og internet stik (RJ45) i samme område igen. Mit spørgsmål lyder derfor; er det noget elektrikkeren kan lave, eller skal man have TDC ud for at etablere dette?

Det skal lige nævnes at alle tlf stik mm., er fjernet i hele lejligheden, og fremover ønsker jeg kun 1 enkelt tlf stik samt RJ45 (internet) stik i samme område som de eksisterende kablerne kommer ud af væggen. Der skal nemlig etableres et krydsfelt her, hvor det før hen var spredt ud over hele lejligheden. Jeg vil så benytte trådløs tlf., og derfor er der ikke behov for tlf stik andre steder.

PFT.
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra dinovo

Ifbm renovering af hytten her, har jeg fjernet den dåse som skjulte indgangsstedet og samlingerne af tlf stik og internet. Dvs at jeg nu bare har 2 kabler der stikker ud af væggen (ved ikke hvorfor der er 2?).


Det ene kommer vel udefra og bærer signalet, det andet føre signalet videre til de andre (nu nedtagne stik).

Citat fra dinovo

Jeg har nu behov for at få etableret et tlf stik og internet stik (RJ45) i samme område igen. Mit spørgsmål lyder derfor; er det noget elektrikkeren kan lave, eller skal man have TDC ud for at etablere dette?


Min elektriker havde ikke noget imod at lave det, men var lidt uklar omkring at første stik i ejendommen er TDC's ejendom. Men da mit stik ikke er i brug (jeg har fiber helt ind i hytten) - så var der heller ikke andet at lave end at sætte et blænddæksel på.
Citat fra www.spotvvs.dk

Staun har helt ret i at kabel nr. 2 er til de efterfølgende stik

Du kan helt sikkert selv lave det, jeg kan ikke lige huske farverne, men du kan prøve at holde tungen på, så finder du hurtigt ud af hvilke 2 ledninger du skal bruge smile


Haha - ligesom med batterier? ;-)

Dvs ud af alle de ledninger der er i det ene kabel, så er der kun 2 af dem jeg skal bruge? Og det er de samme 2 ledninger som bruges til både tlf og internet signalet?

Det med at det andet kabel skulle køre til et andet stik i hytten undre mig bare - der var nemlig kun et stik i forvejen, og det stik var kablet langs panaler osv - altså ikke det stik der går i væggen.
Kan det tænkes at der på et tidspunkt har været to linjer ind?? - og derfor to kabler udefra ??

Mht. til farver mener jeg at man sædvaneligvis bruger den blå og den røde - og jeps - tele og internet ligger i de to samme ledere, men på hver sin frekvens.
Bemærk dog lige at hvis du vil føre RJ45 frem fra hvorsomhelst til et andet sted, så kan du ikke "loope" linien fra dåse til dåse som man normalt gør med telefon. Hver enkelt dåse skal have sit eget kabel fra din router, ellers kan der kun være EN PC på nettet af gangen.
Annonce
Citat fra Twist

Bemærk dog lige at hvis du vil føre RJ45 frem fra hvorsomhelst til et andet sted, så kan du ikke "loope" linien fra dåse til dåse som man normalt gør med telefon. Hver enkelt dåse skal have sit eget kabel fra din router, ellers kan der kun være EN PC på nettet af gangen.


Hmm, min plan var at lave dette RJ45 stik via de kabler som kommer ind af væggen. Herfra vil jeg så bare trække et almindeligt netværkkabel til TDC's normale router/modem setup, og videre til min egen router, hvorfra jeg så har kablet over loftet til diverse RJ45 udtag i hele lejligheden. Det er vel ikke et problem?
Jeg tror at Twist bare ville gøre dig opmærksom på at der er forskel på en tele installation og netværk installation.
Der er intet problem i det som du gør!
Hej

Det første stik i huset vistnok stadigt et monopolt skillepunkt (msp). Det er et navnelevn fra gamle dage. Det tilhører TDC. Normalt kan man lave alt det man vil, efter dette stik, det blander TSC sig (næsten) ikke i.
Hvis du ikke kan få det til at virke og elektrikeren heller ikke kan, koster det at få TDC ud til at reparere det. Men så har du jo allerede betalt elektrikeren for at forsøge at lave det.

------------------------------
Bindestreg1
------------------------------

Den lette løsning er at ringe til TDC kundeservice paa 80808010.

Men ved at ringe til TDC, kan de fortaelle dig, om dette stik er det første eller ej.

I nogle huse er det første stik et krydsfelt/boks siddende udenfor paa muren et sted.

Hvis det ikke er det første stik, saa er det ogsaa noget du selv maa lave.
Altså det er meget enkelt.. det kabel du har ind i huset har 2-8 ledere alt efter type/alder men du skal kun bruge 2 normalt vil det være rød blå.
du kan prøve med en tlf. om du har klartone, har du det er det bare de 2 tråde du bruger og det er lige meget hvordan de vender. det mest rigtige er at afslutte i en 3 pol stik og derefter sætte filter og modem på, derefter kan du sætte router på og køre det rundt i huset. du kan også afslutte den i en rj45 men så skal du bruge de 2 miderste ben (4og5). netværkskabel kan bruges til både data og tlf du skal bare huske at montere det rigtig pga snoninger i kablet
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis