Skjult montering af vinduer

Hej.

Jeg skal til at have monteret vinduer og døre, og vil gerne, at det bliver gjort så skjult som muligt.

Jeg har set på Velfacs hjemmeside, at det kan klares enten med karmskruer (el. bare skruer) eller der kan bruges "egnede beslag".
velfac_montage.gif

Er der nogen, som har erfaringer med disse "egnede beslag" eller er der kun én vej og bore en masse huller i fine færdigmalede karme?

Jeg skal montere i et hus fra 1973 med én sten yderst og en trækonstruktion inderst.

Jeg skal også have nogle vinduer skruet sammen vindue mod vindue. Der skal være 10mm luft imellem, og har har fået en afstandsliste, som ender i konstruktionen. Findes der dobblet-skruer som to skruer, hvor hovederne er smletet sammen? Som en bolt på midten og så en skrue for hver ende? Så man kan montere to vinduer ved at skrue fra midten ind i forborede huller og på den måde få en skjult samling?

Jeg blev lidt bange, da leverandøren ville sende vinduerne med forborede huller på 14mm i diameter! Og de skal så dækkes af en hætte på omkring 18mm. Ikke lige det, jeg havde drømt om, når man spenderer 150.000,- på nye vinduer.

Hilsen Anders
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har monterede mine vinduer, med karmskruer, lige midt i den malede karm, og så er det spartlede og malet, med det maling der fulgte med vinduerne.

Der hvor vinduerne kan åbnes skrues de selvfølgelig så det ikke kan ses.

Når du skruer vinduerne sammen, så er det fint at skrue fra den ene side og så også spartle og male disse, igen hvis det er en dør eller vindue der kan åbnes gøres det så det ikke kan ses når døren er lukket.

Der findes propper, klistermærker m.m, men det er ikke pænt, efter min mening.

du kan også anvende et plade beslag, du sætter på vinduer først, men det kræver du skal lave helt nye lysninger også.

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
Der er jo også.. Jeg tør næsten ikke skrive det, da der sidst kom en masse reaktioner mm. om den løsning. Jo jeg gør det s.. De kan skummes i, så er der ingen skruer til at skræmme.
Jeg har tidliger snakket en del med tømre og andre der lever af at sætte vinduer i, og de brugte næsten alle at skumme.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Det med at skumme er lidt noget klamp efter min mening... Men har da selv gjort det ved to vinduer fordi jeg ikke kunne komme til med boremaskinen:-( Det holder fint, men her er også tale om vinduer som kun vejer 22kg pr stk.
Større partier skal ha montageskruer eller gøres forsvarligt fast, med enten specialbeslag eller vinkler. Den med vinkler kan kun lade sig gøre hvis man også laver nye lysninger, eller i nye huse hvor formuren mures efter vinduet er fastgjort....

Anders
du kan bruge ganske almindelige vinkelbeslag med rib til at montere vinduerne. Men som nævnt så kræver det at formuren mures efter vinduerne er monteret ellers bliver det lidt svært. biggrin
Du skruer dem i falsen med karmskruer, og skummer dem efterfølgende hele vejen rundt. Husk at ilægge bagstop umiddelbart efter skumning. Sådan monterer vi altid, og det holder. Er der tale om passive elementer som ikke kan åbnes, piller du ruden ud, og skruer dem i bunden af falsen. På denne måde skjules de automatisk, og du undgår unødvendig spartling/maling osv. Husk at kigge på muren bag inden du borer - du skal sørge for at ramme midt i stenene. 6mm i tegl, og 6,5mm i beton. Brug karmskruer uden hovede - det er pænest.

Til FVM - blot til venlig orientering, så kan du forhåbentligt gå ud fra at de tømrer du har talt med ikke kun nøjes med at skumme. De skruer også (vil jeg håbe) - alt andet er ikke gangbart på sigt.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Nej de skummede kun, de skiftede vinduer for en boligforening i kolding.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Jeg har også kendt en tømrer der kun skummede. Men i princippet kan man tage vinduet ud med en stanleykniv..... Det er altså ikke det optimale.

Anders
Til KJ.
Det med at afmontere selve glasset og skrue i falsen. Kan det lade sig gøre i velfac vinduer? Vil man ikke skrue lige ind i kuldebrosisoleringen?

Anders
Nej det kan man ikke. Jeg havde lige overset typen - sorry. Her ville jeg skrue i karmen, og efterfølgende spartle/male.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Well... nu sidder de der. De fleste i hvert tilfælde. Det blev med karmskruer. Og så må der fortsættes med spartling/maling bagefter. Eller der er ret så store hvide propper.

Det store glasparti på ca. 6½-7 meter er ved at blive monteret i dag. To store faste vinduer og to skydedøre.

Installatøren ville slet ikke høre tale om at montere med beslag. Så var den ikke længere.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også