Yamaha 4 hk 2 takt. Jeg mister snart tålmodigheden!!!

Jeg er uden tvivl den mest uheldige i DK mht. motore.. Havde købt en lille sejlbåd på 20 ' og en tilhørende Johnsson 6 hk 2T. Den ville en dag ike starte i fremmed havn og besluttede mig til at købe en nyere motor.
Valget faldt på en næsten ny Suzuki DF4 4Takt og den var rigtig god...INDTIL den pludselig strekede midt i Øresund ,medens jeg sejlede stille og roligt, satte den sig(rep. sagde at der var løbet olie i cyl??) og en regning på 1110.- senere kørte den igen.. Kort efter begyndte den at ryge ...MEGET, og de fik den igen.

Nu siger de at den har saltvand i cylinderen..ikke meget med alligevel??
Så fik jeg fingere i en Tohatsu fra slut firserne 8HK 2 takt, men der er ikke nogen kølestråle.. Kan ikke rigtig få skiftet impelleren da der er lavet noget fusk med drivakslen, men må kigge på den igen..

Så tænker man... Jeg køber sgu en der kan køre indtil de andre komme til live igen og finder nu en Yamaha 4 hk 2T fra 1991. Den kører fint ved køb og er lidt uregelmæssig i tomgang men starter fin.
Den kaster jeg ind i bilen og kører glad med mit skiv. Ved ankomst sætter jeg den på, trækker i snoren...mange gange og INTET sker!!!!

Den er umulig at starte. Der ser ud til at være gnist på... den får masser af benzin(kan jeg se på tændrøret),men ikke en prut kommer der....

Hvad fanden sker der?????

Hjælp ønskes inden jeg opgiver og sænker hele lortet!!! fighting0020.gif

Hvem kan komme med gode råd hvordan en motor kan køre fint det øjeblik man tester den, for derefter ikke at kunne starte...bare fordi den er transporteret fra En havn til en anden.

Jeg fatter ikke en skid (og jeg er ikke helt ubekendt med motorlære og motorer)

HJÆLP!!!!!!ashamed0005.gif
28 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv at høre på www.fenderen.dk der er et par mekanikere der nok kan svare på spørgsmålet

Jeg undrer mig bare over om det ikke ville have været billigere at købe 1 stk ny motor (med garanti) i stedet for alle de mange brugte der ikke virkerrolleyes


Danmarks nye bådforum

www.fenderen.dk
Det gør jeg sgu også nu, men de andre skal jo laves...gode råd er meget velkommende.. :-)
Du ku' ta' en snak med Brdr. Madsen i Holbæk

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Ud fra din beskrivelse, kunne man fristes til at tro at, du har vendt den på hovedet, mens der stadig var lidt vand i benet. Det løber så ind i cyl., og gør tændrør våde, så den ikke kan starte.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Annonce
Nope!! Ikke været på hovedet... Fatter ikke hvad der er sket..
Den behøver ikke at komme helt på hovedet, har der været lidt vand, og du har lagt den med udstødningssiden opad, eller bakset lidt rundt med den, kan det også ske. Der skal bare et par dråber til. Så lad den stå et stykke tid uden tændrør, evt trække et par gange i snoren. Har du en ukrudtsbrænder eller lign. , så varm tændrøret op og få det i mens det er varmt. Pas på ikke at brænde fingrene. Du kan også hælde lidt karburatorsprit i cyl. og trække et par gange i snoren.
Vand er det eneste logiske i forhold til din beskrivelse.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Ok, Lynæs... Det prøver jeg.. Synes sgu også det er for underligt... Jeg prøver også lige at få købt et nyt tænsrør af den rigtige type i dag for at gøre det optimalt.
Mvh. Lars
Før jeg købte min nye mariner 5hk 4 takt som altid starter. havde jeg en gammel crysler 6 hk. Den drillede lidt, så jeg havde altid karburator rens på spray (kan også bruge ligthergas).
Så rensede jeg begge tændrør og sprøjtede lidt karburatorrens ind i indsugningen og så startede den... Det er ikke en særlig sund metode men kommer der den mindste gnist så starter den og vil begynde at hive benzin ind. Og det hjalp på min gamle crysler hvor vandet stod i stråler ud af benet flere steder.
Hvis den kun lige kører nogle sekunder ved du benzinen ikke kommer ind i cylinder.
vedr. 4 takt skal der være en mærkat på siden der viser hvilke side der skal vende op når du lægger den ned for ellers løber motorolien ind i cylinder og tænding. og som Lynæs skriver så kan man også se på den tegning at benet altid vender skråt nedad (har jeg dog aldrig tænkt over før nu)

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Har fået Yamahaen til at køre nu og den kører bare s.... godt nu. Jeg gav den et nyt tændrør og skruede karburatoren af, skilte den og blæste alle dyser rene. Tømte tanken ,rensede benzinfiltret i tankhanen, og fyldte nyt frisk, olieblandet benzin på. Nu kører den bare kanon.
Tak for hjælpen til jer.... :-)
Der er yderligere 18 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis