Mont. af vask - hvilken metode til træbordplade?

Vi vil meget gerne have en hvidolieret egetræsbordplade i vores kommende køkken, og i snart alle køkkenforretninger er de underlimede. Det ser skam også rigtig flot ud, men jeg synes måske bare, at kanten ned mod vasken er noget sart. Jeg forestiller mig, at kanten bliver mørk og grim af fugt med tiden. Er der nogen som har erfaring med det? Køkkenmanden sagde, at man kunne smøre med olie rundt i kanten næsten dagligt, men det har jeg altså ikke lige tænkt mig...

Alternativet kunne måske være at planlime den? Jeg synes nemlig, at en almindelig nedsænket vask er noget kedelig (men helt sikkert det bedste for bordpladen rolleyes ) Men det kan måske blive enden på det, når vi nu gerne vil have træbordplade.

Hilsen Henriette

 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du smørre det med lindolie er det noget du skal gøre hvert halve år, tror du at du kan overleve det wink

V.h.. Håndværkeren
Citat fra Juncher

Vi vil meget gerne have en hvidolieret egetræsbordplade i vores kommende køkken, og i snart alle køkkenforretninger er de underlimede. Det ser skam også rigtig flot ud, men jeg synes måske bare, at kanten ned mod vasken er noget sart. Jeg forestiller mig, at kanten bliver mørk og grim af fugt med tiden. Er der nogen som har erfaring med det? Køkkenmanden sagde, at man kunne smøre med olie rundt i kanten næsten dagligt, men det har jeg altså ikke lige tænkt mig...

Hilsen Henriette


Hejsa

jeg har en natur-olieret egetræsplade med underlimet vask. Ingen tegn på mørke pletter! Vi giver den olie 2-3 gange om året, og tørrer selvfølgelig vand væk.

mvh
Jørgen
Jeg har en hvidolieret egetræsbordplade med underlimet vask, både i køkken men også bryggers. og der er ingen problemer med at holde den, giver den vel også olie ½ årlig det alt...! har haft den ca 3 år

Nu lavede jeg selv mine, og før jeg fik den ordenlig mættet af olie, erfaret jeg at Eg på en eller anden måde bliver sort af fx fugtige konservesdåser. som så skal slibes væk.

Hva med jer andre, der har købt dem færdig, har i haft det problemet ?

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
Jeg har forsøgt mig med en to komponent lak i kanten. Hvor godt resultatet er har jeg lidt svært ved at sige da vasken endnu ikke har været taget i brug (bryggers). Men det HELT svære ved den løsning er (syntes jeg) at få lakken til at sidde nogenlunde pnæt helt ned til (og en lille mm over) vasken. Kommer lakken for langt ned kan man slå den af og pladen bliver fugtigt, plus det ser forfærdeligt ud. Kommer den ikke helt ned til så bliver problemet det samme.
Olie lyder jo som en fin løsning, især hvis man som i mit tilfælde ikke bruger vasken dagligt. Det skull ejeg nok have tænkt over lidt tidligere.
Citat fra Lopus

Nu lavede jeg selv mine, og før jeg fik den ordenlig mættet af olie, erfaret jeg at Eg på en eller anden måde bliver sort af fx fugtige konservesdåser. som så skal slibes væk.

Hva med jer andre, der har købt dem færdig, har i haft det problemet ?


Min er også 3 år gammel. Og ja, jeg har også observeret problemet med dåser, men det var ikke svært at få af, mener ikke engang at vi skulle slibe.

mvh
Jørgen
Mange tak for jeres svar. Så vælger vi nok den flotteste løsning, nemlig en underlimet vask. Den leveres oven i købet monteret fra køkkenfirmaet, og så kan det jo ikke blive meget nemmere wink

Hilsen Henriette

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis