El tilslutning af gasfyr

Hej

Jeg står overfor, udskiftning af gaskedel her i næste uge. Men her til aften fik jeg lige kigget tilbuddet på udskifningen/installation af kedelen ignnem endnu engang.
Der står at der i tilbuddet er inkluderet tilslutning til lovlig el installation! men så er spørgsmålet hvad er en lovlig installation?

Har spurgt 2 elektrikker til råds og fået 2 forskellige svar, hvilket skaber lidt forvirring

Den ene mente det var rigeligt med en alm. afbryder som selvfølge er bekyttet med jord.

Den anden mente, at fyret skulle beskyttes med HPFI relæ i stænktæt tavlemodul, samt jord.

Nu er det gamle fyr beskyttet af et Fi relæ, dog uden jord

Hele mit el-anlæg er beskyttet med HPFI afbryder ved hovedtavlen, ved ikke om det gør en forskel

Håber der er nogen der har et præcist svar.
På forhånd tak
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis hele din installation er beskyttet skal der ikke være en seperat beskyttelse derude såvidt jeg ved men kun en sikkerhedsafbryder. Men er du i tvivl om det må dem leverer fyret jo kunne svare på det når de stiller krav om det.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Jo men har også forsøgt at kontakte firmaet, men de holder selvfølgelig ferielukket ugen ud - desværre.
Jeg har læst inde på hng hjemmeside at alle installationer af gasfyr indfatter tilslutning til lovlig el installation.
Men i min verden har jeg svært ved at forstå, at der er ueninghed blandt 2 elektrikker omkring dette.
De kan godt bruge det eksisterende tilslutningssted for det gamle fyr såfremt det er beskyttet med HFI eller HPFI afbryder hvilket jeg synes at kunne forstå der er?
Det med at bruge det gamle tilslutningssted, ville have været en mulighed, hvis det ellers havde været muligt, at trække jord frem til den FI afbryder! der er ingen klemme, eller plads til en muffe.

Men er i tvivl om jeg skal få elektrikkeren til at sætte en alm. afbryder m. jord op, eller en stænk-tæt 2 moduls tavle m. HPFI relæ.

Jeg hælder mest til den m. HPFI relæet, da den minder mest om den eksisterende installation! den løsning er godt nok noget dyre.
Da en vigtig faktor for mit vedkommen, er at alle mine installationer er lovlige og udført korrekt, så håber nogen af jer har et konkret svar omkring hvordan afbryderen til et fyr skal være udført
Citat fra Epster


Hej

Jeg står overfor, udskiftning af gaskedel her i næste uge. Men her til aften fik jeg lige kigget tilbuddet på udskifningen/installation af kedelen ignnem endnu engang.
Der står at der i tilbuddet er inkluderet tilslutning til lovlig el installation! men så er spørgsmålet hvad er en lovlig installation?

Har spurgt 2 elektrikker til råds og fået 2 forskellige svar, hvilket skaber lidt forvirring

Den ene mente det var rigeligt med en alm. afbryder som selvfølge er bekyttet med jord.

Den anden mente, at fyret skulle beskyttes med HPFI relæ i stænktæt tavlemodul, samt jord.

Nu er det gamle fyr beskyttet af et Fi relæ, dog uden jord

Hele mit el-anlæg er beskyttet med HPFI afbryder ved hovedtavlen, ved ikke om det gør en forskel

Håber der er nogen der har et præcist svar.

----------------------------------------------------

Det med at bruge det gamle tilslutningssted, ville have været en mulighed, hvis det ellers havde været muligt, at trække jord frem til den FI afbryder! der er ingen klemme, eller plads til en muffe.

Men er i tvivl om jeg skal få elektrikkeren til at sætte en alm. afbryder m. jord op, eller en stænk-tæt 2 moduls tavle m. HPFI relæ.

Jeg hælder mest til den m. HPFI relæet, da den minder mest om den eksisterende installation! den løsning er godt nok noget dyre.
Da en vigtig faktor for mit vedkommen, er at alle mine installationer er lovlige og udført korrekt, så håber nogen af jer har et konkret svar omkring hvordan afbryderen til et fyr skal være udført


Du kan få lige så mange forvirrende svar som det antal gange du stiller spørgsmålet til forskellige mennesker - mest fordi du måske ikke selv er helt klar over hvad du egentlig skal spørge om.

Steinaa har givet svar på spørgsmålet.
Du kan bruge det gamle tilslutningssted, hvis installationen ellers opfyldte gældende krav da den blev lavet.

Lidt uddybende....
- Hvis der sidder et HPFI-relæ foran hele din installation, beskytter det hele installationen (med eller uden jordledning) - der skal ikke anvendes et ekstra relæ specielt for fyret.
- FI, HFI eller HPFI relæer skal ikke tilsluttes jord - det skal brugsgenstanden hvis der da ellers er krav om det.
- Hvis installationen er udført før kravet om jordledning, behøver man ikke at etablere én nu som følge af udskiftningen af fyret. En installation skal kun bringes op på nuværende niveau hvis man laver en gennemgribende ændring - og ikke fordi man blot skifter en brugsgenstand.
- Det er lokaliteten der afgør om man skal anvende stænktæt materiel eller ej, og altså ikke hvad der skal tilsluttes.

Så du skal altså ikke blive forbavset hvis montøren blot afmonterer de to gamle ledninger og tilslutter de nye samme sted - det er helt ok ud fra de forhåndenværende informationer.

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Er godt klar over at man ikke er forpligtet til at ændre installationerne med mindre man står overfor en gennemgribende udskiftning.

Er også godt klar over at jordlederen ikke skal gå gennem et evt. FI-, HFI eller HPFI.

Men nu ligger det således at jeg stort set lige ved siden af fyret har et jordspyd, og derfor ville jeg mene det var nærlæggende at få trukket jord frem til fyret.

Den nuværende afbryder til fyret er der ingen jordklemme i eller plads til en muffe. (se billede)

Den nye afbryder skal være under fyret. jf. vvs installatøren, og af denne grund ville jeg mene at det skulle være en stænktæt afbryder!

Så spørgsmålet er skal jeg få elektrikkerne til at monterer en ny stænktæt box med kip relæ?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis