Skal elmåler sidde udvendigt ved nybyg?

Hejsa

Er der nogen der ved om det er lovpligtigt at placere elmåler udvendigt på nybygget enfamilliehus i København?

Jeg vil nemlig fortrække indv. måler. Dong energy som leverer vores strøm siger " Vi tror nok den skal sidde udvendigt for det gør de fleste jo idag" men de ved det ikke!?!

Mange hilsner
Henrik
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det gør dem der ejer kabelerne i jorden derimod

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

hvors elmåler sider uden på muren
i en grå kasse.!
Det ved de på tekniskforvaltning på din kommune....

Anders
Hej DaHero.

Fællesregulativet, som er fælles regler for elselskaber, foreskriver kun udvendig måler ved sommerhuse og andet som ikke er normalt tilgængeligt.
Hvis DONG ikke har særlige krav til placering af måleren kan den placeres indendørs.
Måleren tilhører elselskabet som skal have adgang til deres måler når de ønsker det.
Når din installatør tilmelder din ejendom vil han her kunne få endeligt svar fra Dong ang. placering.
Hvorfor foretrækker du indvendig måler?
Ved udvendig måler er den altid tilgængelig for elselskabet og du slipper for at skulle være hjemme hvis de ønsker adgang.

KimK
Annonce
Hej KimK

Det lader til at jeg må presse lidt mere på hos Dong for at få et svar. Der er flere grunde til jeg vil have den indvendig. Jeg sparer næsten 10.000 på skab og montering, jeg syntes den er grim i facaden, mit hus som næsten bliver et passivhus har stålskelet og er beklædt med træ og cementplader så ydervægkonstruktionen er relativ tynd (ca 300 mm) og består næsten kun af isolering, så et målerskab vil være en stor kuldebro.
Nu er det jo ikke hver dag elselskabet kommer og skal inspicere elmåler, så det ser jeg ikke som et problem.

Tak for dit svar!

Mvh. Henrik
Mon ikke vi en dag får udviklet teknologien vedr. målere så elselskabet ikke fysisk skal ud på matriklen hvis de vil kontrolaflæse?

På den anden side af Øresund kan det da lade sig gøre. Aflæseren i vores sommerhus hinsidan kan fjernaflæses af elselskabet, så vi skal hverken indsende årsaflæsninger eller åbne døre for måleraflæsere. Det eneste vi gør er at kontrollere målerstanden i forhold til elselskabets oplysninger på regningerne.
Trefor i syd- og østjylland er ved at skifte alle målere til trådløs aflæsning, så bliver behovet for tilgang udefra til målerskabet irrelevant. Godt det samme - jeg har alle målere indvendigt (vand, el, fjernvarme).
Citat fra Lars ON

Mon ikke vi en dag får udviklet teknologien vedr. målere så elselskabet ikke fysisk skal ud på matriklen hvis de vil kontrolaflæse?



Det er såmen allerede sket. Jeg har lige bestilt el fra modstroem.dk hvor man får en elaflæser tilsendt. Den aflæser og sender forbruget 4 gange i timen hvilket betyder at selskabet kan optimere på deres indkøb af el - med en deraf følgende reduktion i prisen på 5%.

Bare en sidebemærkning
Det glæder mig, at fornuften trods alt breder sig. Jeg bor så desværre i en lidt tilbageståde del af Danmark cool.
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis