Skal elmåler sidde udvendigt ved nybyg?

Hejsa

Er der nogen der ved om det er lovpligtigt at placere elmåler udvendigt på nybygget enfamilliehus i København?

Jeg vil nemlig fortrække indv. måler. Dong energy som leverer vores strøm siger " Vi tror nok den skal sidde udvendigt for det gør de fleste jo idag" men de ved det ikke!?!

Mange hilsner
Henrik
Hejsa Er der nogen der ved om det er lovpligtigt... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra Lars ON

Det glæder mig, at fornuften trods alt breder sig. Jeg bor så desværre i en lidt tilbageståde del af Danmark cool.


Jeg tror nu Modstrøm kan levere til hele landet - er dog ikke sikker. Men tag og check det.
Så lykkedes det endeligt efter flere forsøg at få svar fra Dong Energi. Det lader til at man pr. telefon har svært ved at komme igennem til de rigtigt, men på mailen kom der så svar efter nogle dage: De oplyser at der ikke stilles krav til placering af måler. Dog skal der være fri adgang , forstået på den måde at den ikke må låses inde eller gemmes af vejen."

Så må man jo bare håbe på at Dong kommer med på beatet og snart for "fjernemålere".

Tak for jeres input.

Mvh. Henrik
Somregel fungerer det på den måde at din installatør sender en tilmelding af installationen til det givne forsyningsselskab, herefter returneres svar med hvordan og hvorledes! I dag bruger man i 90% af landet målere der kan fjernaflæses, hvilket gør at forsyningen ikke så ofte har behov for at tilse installationen, de kan ligeledes se præcis på hvilke tidspunkter strømmen er afbrudt til din måler + meget andet.
Det er stadig lidt forskelligt fra forsyningsselskaberne hvilke regler de kører efter. Nu kender jeg ikke til kravene i KBH men kan nævne som eksempel at f.eks. syd-energi i vestjylland i dag stiller som krav at målere i nye installationer placeres indendørs ved eltavlen og skal være af typen "DIN-skinne måler med stikben".
Men som sagt, lad det være din installatørs problem at undersøge dette
Der er ingen tvivl om at alle elselskaber arbejder på fjernaflæste målere og at alle i fremtiden udskiftet til disse.
Økonomisk er det sandsynligvis en ret stor pose penge der skal bruges til at skifte flere 100000 målere.
Fjernaflæste målere giver selskaberne et meget fint overblik om f.eks belastninger i nettet hele døgnet.
Trods dette skal der stadig være adgang til måleren for elselskabet selvom dette vil blive mere sjældent.
Det er dog ikke irrelevant med adgangen idet målere f.eks. løbende udskiftes for kontrol / målenøjagtighed og i disse tilfælde er det nemmere for elselskabet at måleren er placeret udvendig.
Selve placeringen af måleren indendørs bør være kendt af enhver elinstallatør så det vil ikke være et problem.
Held og lykke med byggeriet.

KimK
Grunden til at jeg spørger nu, før jeg har talt med en installatør, er at jeg skal bla. trække tomrør i fundament/dæk lang tid for der kommer en installatør ind i billedet. Jeg bygger selv huset så der går lige et par dage inden el-arbejdet. Men nu er jeg ikke længere i tvivl, og jeg trækker tomrør udefra direkte til indvendigt målersskab så det er klart til installatøren.

Igen, tak for de gode svar!

Mvh. Henrik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis