Dårlig forbindelse i forstærker..

Hej..

Jeg har en gammel forstærker, der er begyndt at blive lidt knas ved.. Det drejer som om den knap man drejer for at vælge inputet (Aux, Tuner, Phono osv..).. Nogle gange kommer lyden fint i begge højtaler, andre gange kommer den fint i den ene højtalere med skrat i den anden, og til tider kommer der skrat fra begge højtalere.. Man kan så dreje den frem og tilbage et par gange og være heldig at få den til at spille ordentligt..

Hvad kan man gøre ved det? Gætter på noget kontakt spray, men hvordan gøres det? Har ikke megen forstand på elektronik, så ku godt bruge en lille guide..

På forhånd tak..

Mark

Mvh

Mark Herskind

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
- Stikket ud af stikkontakten
- Af med laaget og andre daeksler der kan fjernes
- Gennemvaed de daarlige kontakter / styrkekontroller med kontaktrens (du kan sikkert koebe det hos BilTema men bedre hos en rigtig elektronik pusher)
- Motioner alle kontakter rigtig rigtig meget
- En ny gang kontaktrens (for at faa skyllet skidtet ud)
- Lidt mere motion
- Vent indtil alt er fordampet
- Saml skidtet og afproev

- Endelig: Gaa paa udkig efter en 'ny' forstaerker, kontaktrens er kun sjaelden en langtidsloesning :-)

/Hideout

Tak for det.. Jeg prøver at skaffe en gang kontaktrens i morgen, og giver det et forsøg.. biggrin

Mvh

Mark Herskind

Er du glad for din forstærker, så få den omskifter skiftet.. Husk at fortælle hvad du skal bruge kontakrens til, der er mange forskellige slags, og får du noget forkert ødelægger du mere end du gavner..

Mvh Jan J
Problemerne kommer af oxid- og fedtbelægninger på kontaktfladerne. At udskifte kontakterne løser selvfølgelig problemet her og nu, men !!!.
Er det kun kontakterne som giver problemer kan du benytte den type silikoneolie som smøres på bilernes gummilister. Køb en injektionssprøjte og en "lang" kanyle på apoteket. Kanylen kan bukkes for at lette adgangen til de snørklede steder. Vent med at tænde forstærkeren/apparatet indtil du er sikker på at eventuelle opløsningsmidler er fordampet.
Vaselinespray er også godt til kontakter.
Brug ikke silikonespray da det ofte "størkner" og dermed forværrer problemet.
Er det derimod potentiometerne som giver problemer, bør du kun bruge ren silikoneolie, da det ikke er sandsynligt at du kan få oplyst hvad førstnævnte silikoneopløsning indeholder. Det vil være ærgerligt hvis potentiometernes belægning opløses.

Mvh. Christian

Så virker den igen.. Tog ind til Radio og TV service (tror jeg de hedder, de ligger lige ved Budolfi kirke) her i Aalborg i min søgen efter kontaktrens.. Han var vældig flink, og det endte med jeg tog hjem og hentede forstærkeren.. Han fiksede den uden beregning.. Super service..

Mvh

Mark Herskind

Annonce
Et godt tip er at ofte dreje alle sine knapper mange gange for at "slide" sig gennem "den dårlige forbindelse"

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Det nævnte han faktisk også i butikken, at det var en god ide at give den lidt motion jævnligt..

Mvh

Mark Herskind

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis