Halogenlys i carport

Jeg er ved at bygge carport. Det skal være undertag og tegl. Der skal være bræddeloft over bilen og jeg er interesseret i at opsætte halogenspots i dette.
Skal jeg bruge nogle bestemte? er der krav om bestemt IP klasse?

Vh Ole
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja der er krav om en kapslingsklasse på minimum IP4X, ligeledes skal spottene være forsynet med F-mærke når de indbygges i bygningsdel. Er der isolering over loftet skal spottene enten være forsynet med godkendt bagdåse mærket med "godkendt til montering direkte i isolering" ellers skal der placeres en godkendt safebox over spottene der fuges til dæmpspærren. Ledninger skal være varmebestandige og godkendte downligthkabler og de skal dimensioneres efter forbruget samt længden til transformer, der må ikke sløjfes mellem spottene. Vælges 12V spot skal transformeren placeres i samme rum som lamperne sidder ellers skal der forefindes tydelig opmærkning på loftet hvis den sidder placeret herover, ydermere skal findes diagram ved eltavlen over placering af både spot og transformer. Hver lampe skal forsynes med sikring mod overophedning mellem transformer og lampe. Spottene skal være forsynet med fastmonteret dåse med aflastning der følger med ned når den demonteres. Husk isolationsmåling før spænding tilsluttes :-)

Dette var bare lidt af de regler der gælder for montering af spot i bygningsdele. Men den installatør der skal lave det for dig kender sikkert alt til det.
Hej Manny.

Tak for svar. Jeg forventer at bruge UG10, dvs. uden transformer, det letter arbejdet en del i forhold til det du skriver. Må elektriker sløjfe imellem spotsene når der ikke bruges transformer?
Hvis du ikke har brug for det "bløde" lys, så overvej sparepære i GU10, de er ikke så tossede. 59 kr. hos harald.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Citat fra bankmand


Må elektriker sløjfe imellem spotsene når der ikke bruges transformer?


Hvis lamperne er godkendte til det så ja, ellers ikke
Hvorledes bygger du på at det min skal være IP4X ???
Og ikke mindst hvem siger at det SKAL være varmebestandigt kabel?
Og hvad med den, hvor du skriver at der SKAL være sikring? hvor er det lige du finder det?

Mvh.
Sten Krog

Citat fra manny

Ja der er krav om en kapslingsklasse på minimum IP4X, ligeledes skal spottene være forsynet med F-mærke når de indbygges i bygningsdel. Er der isolering over loftet skal spottene enten være forsynet med godkendt bagdåse mærket med "godkendt til montering direkte i isolering" ellers skal der placeres en godkendt safebox over spottene der fuges til dæmpspærren. Ledninger skal være varmebestandige og godkendte downligthkabler og de skal dimensioneres efter forbruget samt længden til transformer, der må ikke sløjfes mellem spottene. Vælges 12V spot skal transformeren placeres i samme rum som lamperne sidder ellers skal der forefindes tydelig opmærkning på loftet hvis den sidder placeret herover, ydermere skal findes diagram ved eltavlen over placering af både spot og transformer. Hver lampe skal forsynes med sikring mod overophedning mellem transformer og lampe. Spottene skal være forsynet med fastmonteret dåse med aflastning der følger med ned når den demonteres. Husk isolationsmåling før spænding tilsluttes :-)

Dette var bare lidt af de regler der gælder for montering af spot i bygningsdele. Men den installatør der skal lave det for dig kender sikkert alt til det.
Annonce
Citat fra StenKrog

Hvorledes bygger du på at det min skal være IP4X ???
Og ikke mindst hvem siger at det SKAL være varmebestandigt kabel?
Og hvad med den, hvor du skriver at der SKAL være sikring? hvor er det lige du finder det?

Mvh.
Sten Krog


Havde jeg skulle lave det, havde jeg også gjort det med sikring foran hver udgang på trafo. Enten via trafoer med indbyggede sikringer, eller som eftermonteret sikringsboks.
IP klassen virker vel meget logisk, efter som man ikke bare kan sætte alm. fuga udvendig sit skur eller carport, og ej heller en alm. lampe. Med midre du spørger til SB for specifik IP info.

 

Jeg synes nu StenKrogs spørgsmål er ganske udemærkede; det første ciffer i IP-klassen fortæller jo noget om tætheden for fremmedlegemer, støv mv. hvilket vel næppe er det primære når vi snakker installation i det fri.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis