Metalrør og metalloftdåser

Hej....

Jeg er begyndt og renovere et hus fra 1959, og dengang lagde man el-ledninger I metaltrør og loftudtaget og også af metal... Ledningerne er IKKE med stof men lige som det man bruger i dag, bare ikke samme farve....

Spørgsmålet er nu.... når man skal til og renovere, skal jeg så regne med og skulle have skiftet rørrene ud...

Nogle stik regner jeg med og skal sløfes/flyttes. Nye skal laves og så skal vægdåsen nok skiftes da de er af træ og passer ikke helt ned dagen moderne stik...

Loftdåsen er I metal, så for at få et moderne stik monteret skal den vel skiftes eller passer de nye stik I den.... for I dag kommer alle rørrene ned oven I dåsen, og de nye er jo med side indføring af rør....

Jeg vil jo nødig skulle til og skifte alt ud.... I forvejen skal jeg have en tavle, da den gamle ikke kan udvides, og det kommer jeg ikke udenom, da alt el køre på 2 grupper.... 1 x10amp og 3x10amp... så man skal ikke vasketøj og støvsuge... smile

Mvh

Erling
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hejsa..
Dersom du overhovedet stiller de spørgsmål, er mit råd at du ringer til en elektrikker.. Du ved det jo nok, men det er ikke en "lav det selv" opgave du bevæger dig ud i..
Hvis du laver noget skidt og dit hus brænder pga af det er der ingen forsikring der dækker.. men det ved du sikkert også ???
men som sagt.. ikke en lds opgave ;-)

Mvh Jan J
Det var nu ikke meningen jeg ville lave noget om selv... Jeg vil bare godt vide hvad jeg står over for...

Installationen er lovlig som den er I dag... og hvis jeg står over for en total renovering til +40.000kr, så laver jeg igen ændringer på det eksisterende i denne omgang...

Jeg er godt klar over at man kun må skifte en stikkontakt, men hvad hjælper det, hvis man samtidig så skal skifte ledningsnettet for og få den på plads...

Inden jeg får en elektriker ud og gennemgå alt, så vil jeg godt vide, om han prøver og tjene ekstra eller er reel nok....
hejsa..
ok.. jeg forstår..
Som du beskriver det tror jeg han vil forsøge at få dig til at udskifte din instalation, syntes det lyder som en god ide.. Mange gange bliver det heldigvis ikke så dyrt endda. Måske kan du finde en der gerne vil have at du selv hjælper til o.s.v
Men prøv at tale med en 3 stykker, så har du en ide om hvad der sker..
Lige nu hvor folk stadig har travlt, er der jo ingen grund til at snyde folk..
Og alle elektrikkere er jo ærlige menesker ... rolleyes

Mvh Jan J
Som det lyder fostår jeg det som om det er en større renovering du påtænker.
Ingen tvivl om at det bedste vil være at fjerne alt eksisterende el og starte på en frisk.
Hvis du udvider/ ændrer mere end 20% af installationen, tilses det som ny installation og så gælder reglerne for ny installation.
Du kan sikkert nok bruge de gamle stålrør, hvis dine kontakter og lampesteder skal være placeret samme steder og det er som regel relativt nemt at trække nye kabler i de gamle rør. Skal du til at ændre på opdelingen af lysgrupper skal der selvfølgelig også ændres på installationen.
-De gamle metaldåser bør du skrotte da de ikke lever op til nutidens gældende krav om dobbeltisolering og sandsynligvis skal de også flyttes hvis du har påtænkt at sænke loftet.
Som før omtalt så få din lokale installatør til at kigge på opgaven og evt give et overslag på hvad det vil koste
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis