Knæk på gulvvarmeslange

Hej

Jeg var lige ved at ligge gulvvarmerør ned. Da jeg næsten var færdig skete der det mest irriterende! jeg kom til at bukke den for hårdt og det gav efter og fik et lille knæk. Jeg har flytte knækket væk så det ikke sidder i et sving, men røret har stadig en mindre bule indad. Røret er ført igennem to andre vægge, hvilket vanskeliggør det en lille smule at lave det om. Mit spørgsmål er så: Skal jeg bide i det sure æble og bare se af at få det lavet om....det er kun 4 kvm gulv og 7m tilgang og returledning, men sker der ikke noget ved det vil jeg ikke lave det om.

Mvh Lars
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville ikke have gjort noget ved det. Du har fået det rettet godt og pænt ud og der ser ikke ud som om at slangen er klappet sammen og får lukket for vandgennemstrømningen, så det havde jeg ikke været bange for. Lavede selv det samme stunt hos mig selv og fik det lavet på samme måde som dig og det virker fint.
Problemet med et knæk eller en ridse er at du måske har ødelagt iltspærren. Røret kan for såvidt fungere (næsten) ligeså godt som hvis du ikke havde knækket det. Levetiden foringes dog en smule, men hvis røret ikke blier belastet med højt tryk og høje temparaturer dagligt, så burde det jo ikke være et problem.
Men den defekte iltspærre vil ofte betyde at du riskierer at røret vil begynde at "gurgle" lidt. Og det kan altså være mere end bare en smule irriterende.
Det med iltspærre er vel kun at man ikke må ilte fjernvarmevandet?? Hvordan kan det gurgle? Det kan jeg ikke helt følge...confused
hvordan kan det undgåes ikke at ridse pexslangeren? ligemeget hvad man gør så kommer der mange ridser når der bliver støbt omkring dem, så tror ikke man skal gå så meget op i det.
Men mht. knækket på slangen så vil jeg sige den er blevet svækket, har selv gået på pladser hvor vvsérne måtte skifte mange meter rør pga de kom til at lave knæk
Jeg ved ikke hvorfor slangen begynder at larme når man ødelægger iltspærren, men det gør den altså. Jeg skifter også selv slangen hvis den har fået et knæk. Men hvis den ellerede ER støbt ned, så er det jo ikke så fedt at skulle skifte den.
Annonce
Hej
Jeg har heller aldrig hørt om at det kan larme i rørene hvis iltspæren er brudt. Iltspærren er der for at holde ilt væk fra central/fjernvarmevandet da det er iltfattigt vand der er på sådan et anlæg.
Iltfattigt vand vil sige at iltmolekylerne i vandet frigives ved opvarmning jo mere vandet har været opvarmet jo iltfattigere vand er der på systemet , dette er en fordel da mindre ilt i vandet giver mindre tærring på rørene = længere levetid. dette var meget groft forklaret men det er i bund og grund det derfor at der er iltspær på varmeslanger.
Og hvis man har været uheldig og lave knæk på slangen kan det godt fixes cool
Varm slangen op med en varmepistol eller en gasbrænder hen over hvor knækket er men pas på , stille frem og tilbage hele tiden så man ikke smelter slangen i stykker , lidt efter lidt vil slangen blive glasklar og når det er opnået er men færdig. Hold slangen ret og køl den ned , enten med en våd klud eller bare vente på at den bliver kold , så er man klar til at køre vidre med slangen igen også til at lave en vending igen ingen problemer i det , hvis i er i tvivl om det nu også kan passe , så prøv på et stykke slange smile så kan i se jeg har ret , det virker
Så er vi dog IGEN tilbage til problemet med iltspærren. Hvis du begynder at smelte røret, så forsvinder iltspærren. I mange rør sidder iltspærren i det yderste lag (det er sikkert noget med design), og igen, jeg ved ikke hvorfor, men rørene bliver altså lydelige når iltspærren er defekt, plus jeg kan forstille mig at man nu engang vil forsøge at beholde sin iltspærre hvis det er muligt.
Jeg tror man lige må tage en individuel vurdering, men det er klart noget man ikke skal holde skjult ved en evt. overdragelse af huset, da man ellers kan blive holdt til ansvar for evt. skader som følge af problemet (fremgår fejlen af købspapirerne, har køber ikke noget at komme efter).
Ok, et område på 1 cm2. tager ilt ind til et anlæg der stort set er laver med fittings af messing og rør af en PVC avart.

Er vi ikke ude i småtingsafdelingen her med hvad den smule ilt kan lave af ravage.

Larm, ja hvis noget har en indsnævring så larmer luft/vædske når det passerer.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Vil også sige at det er i lidt små sko vi går i her med hensyn til iltspær , selvfølgelig er iltspæren væk de 10-20 cm , men hvor meget ilt er der lige i betonén og den smule vil ikke ødelægge noget overhovedet. Næ i forhold til at lave et helt gulv om både i tid og materialer så ved jeg godt hvad jeg ville gøre , desuden har jeg fået triket af vide af leverandøren af gulvslangen og de stod absolut inde for det. Hvis en smule ilt til et varmesystem var totalt forbudt var der nok ikke noget der hed åben ekspantion.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis