Foldedør

Er der nogen der har erfaringer med store foldedøre?

Jeg planlægger en mindre tilbygning som skal have en foldedør ud mod haven på omkring 4,5 meter.

Er der nogen der har erfaringer med så store foldedøre - der bliver tale om en dør, der kun kan åbnes fra den ene side (dvs. ikke fx delt i to på midten).

Producenterne laver døre i denne størrelse og de siger at de virker. Jeg har imidlertid talt med en ikke-leverandør, der ikke ville anbefale så stor en foldedør, da den ikke vil fungerer ordentligt på sigt (ikke nærmere specificeret).

Jeg vil derfor høre, om der er nogle med erfaringer !

På forhånd tak for hjælpen.

Mange hilsner

Hansen
26 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Hans
Er du nået længere med dette? Vil meget gerne høre om dine erfaringer og overvejelser!!

Foldedør direkte ud = hele fladen kører til side istedet for en skydedør hvor man kun får 50% = mulighed for stuen ud i haven og haven ind i stuen (på mig totalt tiltalende!) - går selv med lignende overvejelser ifm en større ombygning/renovering - rådgiverne på Stark vil gerne anbefale Frovin's model (har spurgt 2 forskellige steder) - og på Stark plejer de at være rimeligt solide i deres rådgivning.

Har ikke kunnet finde en model i træ/alu (det vil vi gerne have til resten af vores vinduer) + designet skulle helst passe og hvad med isoleringsevne? - Når det er så stor en flade batter det på varmeregningen...

mvh
Morten

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Der ligger en byggeansøgning hos kommunen, så lidt videre er jeg.

Der har ikke været mange med erfaringer med foldedøre, så jeg er ikke blevet klogere på eventuelle problemer med størrelsen.

De har både alu og træ/alu døre hos http://www.win-door.dk/.

Netop betragtningerne omkring at lukke haven ind i stuen (eller omvendt) er det vi går efter.

Jeg er også usikker på det med varmetabet - skal der laves energiberegninger på en tilbygning m.v., men nu må vi se hvad kommunen siger....
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Dem har jeg ikke set før - er de dyre? Det jeg har set fra Frovin er budet leveret til dør 25K for 4,5 meter hulmål.

mvh
Morten

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH: Jeg har ikke fået en endelig pris fra Win-door, men jeg tror, at de er lidt dyrere. Jeg har set dem og det virker som en god kvalitet. Har du haft "hand-on" på Frovins døre?

NIF: Jeg synes ikke, at jeg kan se foldedøre hos Habila?!?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Citat fra Hans Hansen

NIF: Jeg synes ikke, at jeg kan se foldedøre hos Habila?!?


Nej det er måske rigtig da det er foldevægge. Men den må da kunne bruges som en dør, efter som man bare trækker væggen til side. Inden for de sidste 6mdr har jeg set 2 af dem de har sat op. Gætter på den ene var 2½m høj og 5m bred. Den anden ca. 10meter bred delt i 2 og ca. 6meter høj.

 

man får jo hvad man betaler for - mht. Frovin har jeg ingen erfaring med dem andet end at rådgiverne i 2 forskellige Stark tømmerhandler gerne vil anbefale det - Stark leverer jo primært til erhverv og profferne ville nok ikke bruge det hvis det var noget skrammel de var nødt til at køre tilbage til hele tiden, herudover er jeg også sikker på at hvis man presser dem lidt kan de sagtens gøre prisen skarpere!


NIF: de viser såvidt jeg kan se kun foldevægge til indendørs konstruktioner eller rum-adskilning - kan ikke finde noget på noget der skulle kunne fungere som en udvendig klimaskærm?

mvh
Morten

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Citat fra BOFH

NIF: de viser såvidt jeg kan se kun foldevægge til indendørs konstruktioner eller rum-adskilning - kan ikke finde noget på noget der skulle kunne fungere som en udvendig klimaskærm?

mvh
Morten


Sorry, sorry sorry. Havde slet ikke fanget at den skulle kunne bruges som havedør. Men det er da bare at tage nummeret og ringe til dem. Det kan jo være de kan fortælle at de har dem, eller hvorfor de IKK har det wink

 

Så er byggetilladelsen i "hus". Jeg vil tage op til Frovin i Kalundborg og se på kvaliteten af deres døre i forhold til fx win-door.

Jeg tror, at valget står mellem disse to (uden at have set Frovins "live").

To tillægsspørgsmål:
1) Ingeniøren har (på baggrund af mine oplysninger om forventet materialevalg) beregnet, at en 125x125 K18 søjle kan bære konstruktionen. Jeg overvejer imidlertid at anvende en limtræsstolpe (ikke søjle) - er der nogen der har et bud på omregningen fra søjler til stolper? Limtræsstolper fås i 115 eller 140 mm, men ikke i 125. Kan man omregne en søjle 125 til en stolpe 115? Umiddelbart er arealet af stolpen jo større end søjlen og det er vel afgørende?

2) Hvordan er det lige, at jeg gør disse to hjørnestolper fast i fundamentet. De skal stå i de to yderste hjørner i en tilbygning til huset. Det er vel ikke nok at skrue dem fast til lecablokkene - der skal vel noget forankring helt ned i betonen eller? Skal jeg forsøge at sætte noget kraftigt jern ned på de to sider af stolpen der bliver dækket af tilbygningens vægge? Eller findes der en mere "rigtig" metode?

/hansen

Hej Hans

 

Din leveradør af stolpen har et skema de kan slå det op i, hvilken stolpe og søjle der har samme styrke, du kan også være heldig at finde en nettrælast der har skemaet på deres hjemmeside.

Brug en stolpefod til dine stolper, og støb dem fast.


 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også