Pakgarn - hvornår bruger man det???

Hej alle I kloge,

Jeg er blevet rigtig nysgerrig af at se forskellige rør, pexrør, fittings osv, så nu bliver jeg simpelthen nødt til at spørge om der er en der på almindeligt menneskedansk kan forklare for mig hvornår man bruger pakgarn og hvornår man ikke gør det, for jeg synes bare at det er rigtig forskelligt. Er der også noget "religion" blandet ind i det?

Tusind tak.

Inger

/Inger

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej igen Inger

Nej, det har ikke noget med religion at gøre, så du behøver ikke at gå i kloster af den grund. wink

Der er mange måder at tætne de forskellige typer af vandførende rør, og helt generelt kan siges, at hvis der ikke er forberedt for andre måder at tætne på, skal der bruges pakgarn og salve.

Typiske eksempler:
[LIST]
[*]Når man samler de normale "gammeldags" vandrør (jern) med fittings (vinkler, T-stykker osv.) bruges pakgarn og salve.
[*]Ved fittings til plast- og kobberrør anvendes flere måder, fortrinsvis skæreringe. En skærering er en ring af messing med skarpe kanter der indsættes på røret, og når omløberen spændes, sørger de skrå flader inde i omløberen for, at de skarpe kanter presses ind i røret hele vejen rundt.
[*]Når du skal tilsluttet kobberrørene fra vandhanen i køkkenet til vandrørerne (jern) under vasken, bruges en omløber, en gummipakning og en metalring.
Omløberen, gummipakningen og ringen skubbes op på kobberrøret fra vandhanen i nævnte rækkefølge. Røret bøjes og føres en smule ind i jernrøret og omløberen presses ind mod gevinden på jernrøret og skrues fast. Herved sammenpresses gummipakningen mellem omløber og metalring og lukker derved også tæt om kobberrøret. Metalringen anvendes for ikke at rive gummipakningen itu på det rå jernrør.
[*]Når du skal skrue en slange (f.eks. fra vaskemaskinen) på vandhanen, ligger der en gummi- eller blød plastpakning i omløberen på slangen.[/LIST]Men når du nu nævner religion, så er der faktisk nogle mennersker der "religiøst" nægter at bruge pakbånd i stedet for pakgarn og salve. Det er en god religion smile

PS. Skal vi snart se dit færdige køkken??

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Hej Buch,

Sådan som jeg forstår det, så bevirker ringen ved kobberrør (dem kan man osse lodde - ikke?) og pexrør at der ikke skal bruges pakgarn selvom der jo også er et fint gevind der..... smile og det samme er så tilfældet i forbindelse med den vandhane, du nævner.

Hvorfor så med religionen omkring pakgarn kontra pakbånd? I min (let feminine) verden giver båndet mindre svineri og ville være lettere/hurtigere at bruge.... Hvorfor er det god religion at sige pakgarn og salve?

/Inger

Når man samler alm. rør og fittings, er man ofte nødt til at regulere lidt frem og tilbage med tingene, der skruet sammen.
Det hedder sig, at man må aldrig skrue tilbage, når man har brugt pakbånd, idet der så ikke længere er garanti for at det er tæt.
Det giver jeg så ikke ret i, idet jeg lavede en større trykluftinstallation i mit værksted, før jeg blev klar over denne religion. Denne installation, er den eneste jeg nogensinde er stødt på i noget værkstedsmiljø, hvor rørene ikke står og fiser!! :-) Min kompressor står ikke og kører, f.eks. natten igennem pga utætte rør.
Nu er jeg også nærmest en hedning uden tilknytning til religioner, så måske derfor lykkedes det for mig :-)

Med venlig hilsen
ktm

 

Citat fra IngerW

Hej Buch,

Sådan som jeg forstår det, så bevirker ringen ved kobberrør (dem kan man osse lodde - ikke?) og pexrør at der ikke skal bruges pakgarn selvom der jo også er et fint gevind der..... smile og det samme er så tilfældet i forbindelse med den vandhane, du nævner.

Rigtigt forstået!

Hvorfor så med religionen omkring pakgarn kontra pakbånd? I min (let feminine) verden giver båndet mindre svineri og ville være lettere/hurtigere at bruge.... Hvorfor er det god religion at sige pakgarn og salve?

I såvel din som i alle andres verden er det ofte sådan, at hvis noget giver mindre svineri og er lettere og hurtigere at bruge end hvad fagfolk anvender, er det også lidt dårligere.
Med pakbånd får du måske tætte samlinger der måske holder i nogle år - med pakgarn og salve får du tætte samlinger der snildt holder rørernes levetid ud.

Måske skulle jeg for en god ordens skyld nævne, at man aldrig må anvende jernrør/fittings efter kobberrør (set i vandets strømretning). Jernet vil tæres op i løbet af kort tid.

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Tak - jeg er nemlig på ingen måde religiøs selv, men frygtelig nysgerrig for at finde ud af om der er en logisk forklaring på hvorfor andre gør som de gør.

Det med jernrør efter kobberrør har jeg haft læst et rigtig godt indlæg her om ioner og korrosion af jernrørene - det var meget illustrativt.

I øvrigt så er der kun detaljer tilbage i køkkenet, men nu vil jeg altså lige have det helt på plads inden der udkommer billeder af det biggrin

/Inger

Annonce
Citat fra IngerW

Tak - jeg er nemlig på ingen måde religiøs selv, men frygtelig nysgerrig for at finde ud af om der er en logisk forklaring på hvorfor andre gør som de gør.

Den logiske forklaring er som i mange andre tilfælde, penge.
VVS-folkene har ikke råd til gentagne reklamationer over utætte rør fra kunderne - derfor bruger de pakgarn og salve.


Det med jernrør efter kobberrør har jeg haft læst et rigtig godt indlæg her om ioner og korrosion af jernrørene - det var meget illustrativt.

I øvrigt så er der kun detaljer tilbage i køkkenet, men nu vil jeg altså lige have det helt på plads inden der udkommer billeder af det biggrin


Ja - hold os bare hen i spænding... rolleyes J/K

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Citat fra Buch



Ja - hold os bare hen i spænding... rolleyes J/K


Det var måske en rigtig god historie at lægge på det kommende "praleforum", ikke mindst da det nu også er et projekt udført af en dame.
Under alle omstændigheder ses der frem til en udførlig rapport.smile

Med venlig hilsen
ktm

 

Pas nu på KTM - Inger er ikke nogen helt almindelig "dame"... - og hun har sikkert lavet køkkenet af helt samme grund.
Jeg dukkede i hvert fald nakken da jeg forsigtigt spurgte om hun måske var gift med en tømrer... :eek:

Hvilken overskrift kunne du forstille dig til Ingers tråd i praleforumet??.... - måske "Kvinde, din plads er i køkkenet" - eller "Inspiration til alle kvinder mens manden ser OL"

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Jeg så godt, da du storkvajede dig!biggrin biggrin

Jeg var godt klar over, at det her kunne være lidt "farligt", men jeg kender godt disse entreprenante damer, idet min datter, som vældig højgravid, også selv byggede køkken med alle de dermed forbundne kvaler.
Hendes mand er kunstner, og kan leve af det!!, men kan ikke stikke en pind i en hundeekskrement uden at ødelægge begge dele.confused

Hun er heller ikke helt almindelig, og fortvivles, når hun havner i et selskab, der kun kan snakke "damesnak om dameting!" Hun vil hellere diskutere håndværksarbejde, biler o.lgn naturlige emner, frem for at sy strapudemaj og "konservere" høfligt.

Med venlig hilsen
ktm

 

Praleforum??? Havde nu bare tænkt mig at sende et par billeder i en af trådene.... Og "udførlig rapport" - hvad bør den indeholde? Projektet har taget næsten et halvt år (føles dog uendeligt) og har mange vinkler.....

Buch - du har fanget noget - almindelig er nok et af de ord, jeg ikke har hørt i samme sætning som mit navn.... biggrin

Ktm - godt at du har fanget sådan en datter - er selv glad for at min far aldrig var bange for at vise mig hvad der var op og ned på en hammer. Da jeg fik kørekørt bad han mig som det første om at skifte hjul på sin bil "for det skal du jo kunne den dag du punkterer".....

Har dog i øvrigt fundet tid til at se EM - så det med inspiration til kvinderne mens manden ser OL tror jeg ikke helt holder smile

/Inger

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis