Spg. om komfur, gas og elinstallation

Hej

Jeg er for nyligt flyttet i en ny lejlighed, og jeg har fundet ud af, at 2 kogeplader og en lille ovn ikke er nok til mit behov smile

Er det muligt for mig at få et rigtigt komfur installeret?

Jeg har ikke kraft i lejligheden, og elinstallationen er en alm. 10A installation.

Kan den installation trække et alm. komfur?
Eller kan den trække et gaskomfur med el-ovn?

Har hørt de fleste installationer godt kan opgraderes til 13A (Forudsat af en elektrikker siger god for det), men er det nok til noget som helst?

Hilsen Søren smile
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Og er der nogle bestemmelser mht. til gas i lejlighed? Her tænker jeg primært på flaskegas?

Hilsen Søren smile
Du kan nok ikke trække en ovn og et par kogeplader på en 13A alligevel En lille ovn eller en mikrobølgeovn og evt. 1-2 små kogeplader kan det nok trække, men så begynder det også at nærme sig max.
En "moderne" ovn trækker hurtigt 5-6000w, og et sæt kogeplader op til 11000w. Så du skal have 5x2,5# på en 16A for at trække et "normalt" komfur. Det betyder at der skal trækkes et nyt kabel fra din tavle. Det behøver heller ikke at være så dyrt. Hvis kablet ikke behøver at blive fræset ind i væggen, men bare føres eks. langs loftet eller lign. Så kan en god elektrikker lave det i løbet af en formiddag. Vil du have det fræset ind, så tager det nok en hel dag, excl. evt. malerarbejde. Problemet plejer at være at finde plads til et rigtigt komfur i et ældre køkken.

Som du selv er inde på så kan du bruge flaskegas hvis du ikke har gas i lejligehden, men lad mig bare med det samme sige at det er altså NOGET besværligt at slæbe rundt på selv "letvægts" flaskerne. Og du skal nok regne med at du bruger helt op til 10-12 kg gas om ugen hvis du steger eller koger dagligt.
Citat fra Twist

Hvis kablet ikke behøver at blive fræset ind i væggen, men bare føres eks. langs loftet eller lign. Så kan en god elektrikker lave det i løbet af en formiddag. Vil du have det fræset ind, så tager det nok en hel dag, excl. evt. malerarbejde.


- og hvis du selv er frisk på fræsearbejdet og kan finde det værktøj der skal til, så vil en elektriker gerne lægge det der - og så skal du bare pudse udenpå bagefter - og vupti er det også væk fra væggen (hvor det ikke er noget kønt syn at have).

/Inger

Mange tak for svarene smile

Kan der trækkes nye kabler fra alle tavler, eller er der nogle krav til tavlen?
Andet jeg skal være opmærksom på?

Hvis det er til en overkommelig pris? og det er muligt, lyder det som den bedste løsning! Står desuden overfor noget malearbejde der hvor evt. kabler skulle trækkes, så det kunne blive en kønt syn.

Hilsen Søren
Bor i en ældre lejlighed, så vil lige forhøre mig inden jeg kontakter en elektriker.
hej Søren...

Du skriver selv at du ingen kraft har i lejligheden? ved du så om der "kun" er 1 fase eller om der er 3 faser i lejligheden? Hvis der er 3 faser vil en elektriker kunne lave den ovennænvte løsning, men hvis der kun er ført 1 fase op (hvilket der kun er i ejendomme med små lejligheder), så bliver det knapt så sjovt! Dette vil blive meget dyrt, da du skal have skiftet din stigeledning og det koster knaster!

MVh

Lasse
Elektriker
Annonce
Citat fra bamse82

hej Søren...

Du skriver selv at du ingen kraft har i lejligheden? ved du så om der "kun" er 1 fase eller om der er 3 faser i lejligheden? Hvis der er 3 faser vil en elektriker kunne lave den ovennænvte løsning, men hvis der kun er ført 1 fase op (hvilket der kun er i ejendomme med små lejligheder), så bliver det knapt så sjovt! Dette vil blive meget dyrt, da du skal have skiftet din stigeledning og det koster knaster!

MVh

Lasse
Elektriker


Oversat til dansk: Kig på din måler og se hvor tykt kablet er der fører op til den. Hvis det ikke er ret meget tykkere end den/de ledninger der fører ud til din installation, så er det muligt at din installation er så gammel at der skal føres mere strøm frem til din lejlighed.
tak Twist...

Det var vidst nødvendigt :-)
Godt nok en gammel post, men så lige at Twist skrev at man skal påregne et forbrug på 10-12 kg gas om ugen.. Det er helt hen i vejret.. Jeg har gennem de sidste knap 2 år boet i en lejlighed hvor vi havde et komfur der kørte på en 11kg gasflaske i gården.

Da vi flyttede ind var der en flaske tilkoblet, som den tidligere ejer havde brugt.. Denne løb tør efter ca 7 måneder.. Vi fik den selvfølgelig skiftet, og den er lige løbet tør i forrige uge.. Altså efter ca 1 år og 3 måneder.. Og vi har brugt komfuret dagligt til at lave aftensmad på..

Mvh

Mark Herskind

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også