Bølgeplader på krydsfiner - kondens ?

Jeg er ved at bygge et lille brændeskjul: 4 stolper, 2 remme + spær der-i-mellem. For at undgå at lægge lægter (og samtidig holde højden nede - skjulet skal nemlig være lavt), vil jeg oven på spærene lægge en plade af vandfast krydsfiner. Øverste vil jeg sømme plader af "tagpap i plader" - f.eks. Onduline eller Bitumen.

Spørgsmålet er nu om jeg behøver en ekstra liste mellem krydsfiner og bølgeplader for at sikre ventilation - eller kan jeg lægger pladerne direkte på krydsfineren ?

Mvh,

/Thomas
Jeg er ved at bygge et lille brændeskjul: 4... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skyd nu ikke gråspurve med kanoner - jeg hader bare kondens, men dine plader skal nok holde i mange år. Jeg reagerer mest, fordi jeg elsker konstruktiv træbeskyttelse ;-)

Husk at smide paller i bunden af skuret - og lav ventilation gennem siderne, så tørrer træet hurtigere!

Mvh.

Jan R.
@Lopus:
God pointe, det har jeg overvejet, men fravalgt. Jeg vil gerne undgå at sætte trekantlister, sternbrædder og især alukant på. Brændeskjulet kommer til at stå umiddelbart ved en sti langs en husside, og da den øverste kant kommer til at sidde i ca. 115 cm højde vil jeg undgå, at børn og folk river sig på skarpe aluhjørner.

@Jan R.:
For at sikre mig mod at fugt fra jorden skal trække op i brændeskuret vil jeg lægge Nybrosten under det. På den side, som vender mod vest og er mest udsat for regn, vil jeg lodret opsætte en af de Onduline-rester, som jeg får til overs fra taget - med måske 10 cm afstand til hhv. tag og jord. De 2 øvrige sider forventer jeg at sætte rio-net på, så brændet ikke triller ud og så der bliver god ventilation.

@Håndværkeren:
Jeg kan se (http://www.lav-det-selv.dk/forum/showthread.php?t=49606) at du har forstand på tjære. Kan du anbefale en type eller et produkt ? Jeg får brug for at dække en standard plade af krydsfiner på 122x244, så hvis den skal have på begge sider bliver det et areal på ca. 6m2. Så jeg skal vel bruge noget, der ikke kommer i en 10 liters spand ? :-)
Nu er der jo kun to produkter at vælge imellem i vore dage, vi fremstiller jo ikke bygas mere i Danmark. Almindelig tjære fås så vidt jeg husker i 5 L. spande og det er rigeligt. Du må ikke tjære pladen på undersiden, der skal pladen have mulighed for at ånde.
Den Svenske trætjære er ikke egnet til sådan et job.
Ja det kan du godt, men hvorfor så ikke tage springet og lægge tagpap på som der er en der foreslår. Du behøver jo ikke andet end at lægge det ud til kanten. Alt det pjat med alu lister er ganske unødvendigt, bare smør tjæren rundt om kanterne og 10 cm ind på undersiden. Medmindre du regner med at det skal holde i 100 år er det en fin løsning.
OK - genovervejer lige...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også