Skal ha nyt gulv i gamle hus.

Hey

Jeg står og skal ha nyt gulv lagt. Det gamle gulv er et gammel træ gulv som lægger lige oven på bjælkelaget også er der sand/grus der under.

Så kommer spørgsmålene. Selvfølgelig skal der noget isolering i men hvor meget skal der i? Det bjælkelag der er der, de er ca 120-130mm så jeg havde selv tænkt på at smide noget tråd under også læg noget 120 eller måske noget 145mm isolering i?? Er der helt hen i vejretconfused

Også kommer der selvfølgelig gulvplader på men hvor tæt på muren skal de lægge og hvad med en dampspærre??

Ang. dampspærre spurgte jeg i xl men ingen rigtig svar og de mente jeg bare skulle bruge de måtter under gulvet ( det er et pergo gulv ) som ca er 4mm tykke. Burde man ikk bruge det underlag med dampspærre i under gulvet??

Mvh
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg havde selv nogenlunde samme problem. Jeg endte dog med at lægge nyt betongulv med isolering under og gulvvarme i.

De store sprøgsmål i dit tilfælde er jo om du vil have gulvvarme, om du er tilfreds med trægulvet eller om du vil over i noget beton. Og om du har lyst til at grave lidt.
For den klart nemmeste løsning vil jo være at lægge lidt EPS ud på gruset mellem dine bjælker, efterfylde med nogle jaco kugler, og så evt. lidt PE folie henover, evt. lægge nogle strøer at lægge gulvet på og så er du i gang.
Når det så er sagt, så kan du måske få gavn af en lidt tykkere konstruktion, hvorfor du skal til at grave lidt mere. Hvis du vil op og følge dagens standard, så bør du lægge min. 225mm isolering i gulvet, men helst 300mm.
Du må dog under INGEN omstændigheder benytte rockwool på jord. Den falder sammen hvis den bliver fugtig og ikke kan tørre ordentligt op. Desuden må du heller ikke trykke den sammen, da den hermed mister en stor del af sin isoleringsevne. Hvis du gerne VIL bruge rockwool, bør du derfor lægge et lille lag EPS (eks. styrolit) først, og så kan du lægge lidt rockwool ovenpå. Husk gerne lidt luft mellem isolering og et evt. undergulv

Vælger du at lægge et undergulv, så skal det ligge ca ½-1cm fra muren, også selvom du skruer det fast i gulvkonstruktionen. Lægger du efterfølgende dit gulv som flydende, så skal det også have ca. ½-1cm fra muren, lægger du det derimod fuldlimet ovenpå undergulvet, så kan du "nøjes" med at følge udskæringen fra undergulvet. Det giver samme resultat, men det er lidt lettere at følge en eksisterende linie end at skulle måle op til en ny.

Vil du gerne have gulvvarme, så bør du vælge nogle gulvspånplader med spor til PEX rør, eller du kan lægge en elektrisk måtte inden du lægger det endelige gulv. Vælger du at lægge gulvvarme ovenpå gulvspånpladerne, må du dog ikke fuldlime dit gulv. Du KAN godt lægge din gulvvarme under undergulvet (eks. med uponor varmefordelingsplader), men det kan ikke anbefales med mindre du har en opvarmet kælder, da en stor del af varmen vil løbe den forkerte vej da det er MEGET træ varmen pludselig skal igennem. Bruger du en måtte kan du med fordel lægge lidt filt eller skumgummi ovenpå da det giver en mere blød fornemmelse når man går på gulvet, og dæmper støj fra vibrationer og skridt.
Jo jeg vil ikk over og ha gulvvarme i.

Det EPS er vel sådan noget sundolitt flamingo ikk??
Jeg kommer nok ikk undenom at skulle til og flytte lidt på det sand og den slags altså at grave lidt men hvor meget skal der i af det EPS skal der i og må det gerne lægge på jorden?
Nej det bør ikke ligge på jorden. Grav ned så højden passer til 10cm sand 30 cm styrolit eller ligende produkt, kommer i tykkelsen af 15cm. Og så er du ved underkant af dit nye gulv. Men hvis det var kom der godtnok gulvvarme i det er alt for dejligt at gå på et lunt gulv om vinteren.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Jamen der er så sand nu her dernede under det gamle så skal bare grave ned så der kan komme de 300mm ned også ca 200mm isolering i oven på mellem bjælkelaget også det passer med der er lidt lidt luft mellem isolering og pladerne også de skum plader til det gulv også selvfølgelig gulvet til sidst men hvad med en dampspærre??
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis