Vandskuring eller pudsning af hus?

Hej alle sammen.

Håber i kan give mig lidt hjælp.

Vi bor i et gammelt hus fra 1842, som har været kalket gennem mange år. Det gider vi ikke, og har derfor talt om at få det vandskuret/pudset.

Jeg vil helst have det vandskuret, da jeg synes det er pænest og nemmest, men manden vil hellere have det pudset, da han mener at huset er skævt og vil have det rettet op. (lidt skævt er det vel, når det er fra 1842, men det er da charmen ved det)

Jeg mener jo, at hvis man vandskurer det, er det nok at skrabe facaden ned, inden vi går i gang med vandskuringen, men manden mener at vi bliver nødtil at skrabe ned, kradse fuger ud og fuge huset om (og evt skifte sten), inden vi kan vandskurer/pudse.

Er det ikke helt hul i hovedet at fuge huset om, inden en evt vandskuring/pudsning??

Og hvad ville i vælge - vandskuret eller pudset hus?

Ja og nej er enkle ord, men oftest er det dem der kræver den største beslutning.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Om i skal vælge det ene eller det andet er jo op til jer.
Men under alle omstændigheder skal i have renset kalken af evt. med sandblæsning, hvis i vælger at beholde pudsen.
Hvis den gamle puds er sund og sidder godt fast, kan i give den en indfavet tyndpuds, så får i en meget veligeholds venlig overflade.
Den kan også males med silikat maling eller skalcem/cempexo så er der længere mellem der skal males, og i kan få en overflade der lignere kalk, og derved bevarer husets sjæl.

Hvis i vælger at vandskurer skal i jo have alt den gamle puds af, og der efter rep. af fuger evt. fuget om. Det er heller ikke sikkert at de gamle sten er så pæne, da de jo er blevet valgt til at skulle pudses.
Ved vandskuring får huset et facelift, nogle gamle huse kan bærer det, og andre ikke, hvordan det er med jeres kan jeg ikke sige da jeg ikke kender det, men det kan jo også være en smags sag som kan give mange og lange diskutioner.
Men hvis i lægger et billede af huset ind, så skal der nok komme en del meninger om i skal / bør vælge det ene eller andet.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Ja, kalken skal renses af, det er jo også det jeg skriver.

Huset er kalket direkte på sten, dvs ingen puds.

Og ja, huset skal males næste år, men ikke med cempexo eller silikat. Jeg maler det med olieemultionsmaling. Det klart det der holder længst.

Men dvs at du mener at det skal fuges om, inden vi putter noget nyt på, om det så er vandskuring eller puds?

Ja og nej er enkle ord, men oftest er det dem der kræver den største beslutning.
Det skal da ihvertfald have en hurtig sandblæsning inden der skal gøres noget ved det. Men hvad der ellers skal gøres er svært at sige inden det bliver sandblæst.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Tja absolut smag og behag.

Alt efter husets stil, så ville jeg tro at når det er så gammelt, ville det være klart pænest med puds, idet det får en helt lige overflade, hvilket jeg også formoder det har nu efter 10-15 lag kalk :-)

Man behøver jo ikke at lave fladerne vater-pas-snor-lige selvom man pudser det, jeg mener også at skæve huse har sin charme ....

PS. har selv lige fået mit hus pudset - før var der bare mursten.

Mvh.
Mugge
Hej Mugge.

Kan du ikke lægge et billede ind af dit hus? Vil meget gerne se et der er pudset. Kender jo vandskuring, men har bare enormt svært ved at forestille mig det pudset.

Ja og nej er enkle ord, men oftest er det dem der kræver den største beslutning.
Annonce
Jow da ... Jeg fandt lige et "Før" billede også ... Der er skiftet vinduer og facaden er pudset op - Før var der 2 forskellige slags mursten på hhv. huset og tilbygningen bagved - Ikke så kønt.

Så nu er det hele ens.

På onsdag går jeg i gang med at male det - det skal være en lys grå/brun nuance

Mvh.
Mugge
Tak for billederne =O)

Ja og nej er enkle ord, men oftest er det dem der kræver den største beslutning.
Hej alle GDS`er har lige et spørgsmål jeg håber i kan svarer på, jeg har lige skiftet remender, punktstolper, hanebånd samt terassebrædder og har for en sikkerhedsskyld lige malet det med noget kobber af en eller anden art (grønt stads) som jeg fik anbefalet, mit spørgsmål er så hvorlang tid der skal gå inden jeg giver det den endelige farve?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også