Fjernelse af Ruer

Jeg har købt en fiskars/buster alu jolle der tilsyneladende har ligget meget i saltvand og derfor er den begroet med ruer - hvordan fjernes de lettest fra et aluskrov - jeg formoder at man ikke bør bruge syre på et alu skrov?

Danmarks nye bådforum

www.fenderen.dk
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der findes jo mange kalkfjerningsmidler, som ifølge deklarationen ikke indeholder syrer af nogen slags.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
På i/o drev som jeg har arbejdet med igennem en del år - bruger jeg en 30% saltsyreopløsning som pensles på - efterfulgt af kraftig afvaskning - det fjerner alle ruer uden at give skader på aludrevet - måske jeg vil forsøge (på et begrænset område) med det samme på denne båd - jeg er bare nervøs for at saltsyren æder aluminiumen i båden - men jeg kan jo forsøge på et lille område først

Hvad med fx afkalkningsmiddel til badeværelser ("limelite") nogen der har prøvet det?

Danmarks nye bådforum

www.fenderen.dk
har jeg ret i at antage at, alu'en på dit drev er beskyttet af en lakering, og jollen ikke er ?

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Det har du delvist ret i - dog har en del af de drev jeg har renset manglet overfladebehandling (slidt væk) men aligevel har aluminiumen overlevet

Mit eget drev (og fremover den nævnte jolle) sejler kun i Ferskvand hvor der endda slet ikke forekommer begroning (Søen Sommen Sverige)

Danmarks nye bådforum

www.fenderen.dk
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis