Har du forstand på græsfrø ??

Jeg vil anlægge ny græsplæne og tænker at bruge følgende blanding.

15% Alm. Rajsgræs
Geenfair S
15% Alm. Rajsgræs
Danilo S
10% Rødsvingel
Smirana S
10% Rødsvingel
Callipoe S
20% Engrapgræs
Julius
30% Engrapgræs
Conni S

Har ingen forstand på dette. Nogen som har?
Kunne godt tænke mig at vide om det bliver en fin græsplæne, eller om det kun kan bruges til græsrabatter. Det skulle jo gerne ligne en golfbane bagefter.

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er jo en del forhold at tage i betragtning som jordbund og slid. Hvis ikke du har børn eller hunde på plænen dagligt ville jeg nok vælge en blanding uden rajgræs. Rajgræsset giver slidstyrke, men strået er også ret groft og det der løber op i en høj frøstand.
Der vil daglig være nogle børn på græsplanen, og daglig brug af ATV. Græsplænen er stor nok til man ikke bliver ved at træde det samme sted hele tiden. Vil meget gerne have det som en golfbane.
Denne type jeg har beskrevet koster mig gratis. Har ingen idé om hvormeget der skal til og hvad det ville koste at få speciellavet en type. Det drejer sig om lidt over 6.000kvm
Hvad hedder blandingen som ligger på en golfgreen. Den kan jo også tåle man bliver ved at gå på den, og den er hammer flot. (synes jeg.)

Du kan jo købe græsblandinger, der decideret er lavet til golfbane. Se eksempelvis:

http://www.dlf.dk/Produkter/Graesplaene.aspx

eller

http://www.prodana.dk/Golf/Graesfroe.aspx

Som du ser i linkene er golfblandingerne (oftest) uden rajgræs. Hvis vi taler om 6000 m2 ville jeg nok prøve en landbrugsgrovvarehandel fremfor et havecenter. Det tror jeg der er god økonomi i. Jeg ser i øvrigt i prodana linket, at der i nogle af blandingerne er hvenegræs i, det ville jeg også gå uden om, da det let tager magten.

Men hvis du er efter golfbaneudseendet så er græssorterne jo kun en del af projektet. Der skal jo også gødes, evt. vandes og klippes regelmæssigt. Derudover skal der måske også jordforbedres enkelte steder, hvis der skal være et ensartet udseende på hele plænen.
Jeg ville nu nok også holde mig væk fra en golfplæne, ihvertfald hvis du skal køre ATV på den. slidstyrke er et must.
MEN.... Som Lars også er inde på så kan du sagtens få et pænt, plant look som på en golfbane med andre græsarter. Du skal dog efterfylde huller med eks. spaghnum, grus eller jord, og huske at tromle den efter hver "efterfyldning". Og hvis du kører med ATV, så skal der nok komme nogle efterfyldninger. Husk også at vælge en græsslåmaskine der kan klare at slå meget lidt ad gangen, uanset højden på græsset. Og så skal du også lige huske at slå dit græs ca 2 gange om ugen, og køre en vertikal skærer henover min. en gang om året.
og så en hormonbehandling forår og efterår for at holde ukrudtet væk
Annonce
Jeg er frisk på at slå den tit, vande, gøde, vertikalskæring og vanding. atv'en er ikke til cros men til transport pga. dovenskab. Der er for langt til den anden ende, så regner ikke med det slider så meget. Og børn er små, så det er også meget sagte. Jeg må på jagt efter den perfekte blanding. Godt jeg spurgte, ellers havde jeg fyrret denne græsblanding ud over marken.

Mja den perfekte blanding !!!
Grunden til at der "blandes" er jo netop fordi man skyder med spedehagl i forhold til jordbund og dennes beskaffenhed- visse græsser overlever i lerede jorder og andre i mere sandede og så er der til alle dem midt imellem... Og med 6000 m2 ja så kan du jo være forvisset om at din jordbund ikke er "ens" over det hele så en type græs til det hele vil heller ikke slå an. Så som der tidligere i tråden er skrevet om så er det efter bearbejdningen/vedligehold på plænen der gør udslaget, om 5-8 år vil der uanset blanding max være 3 overlevende arter af græs tilbage i din plæne da de andre er udkonkurreret... Og så forarbejdet ikke at forglemme en sparet time her er = 1 uge i den anden ende :-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis