Lang netværksledning

Hej.
Kan det passe at man mister stort set alt hastighed ved en 20 forlængerledning fra splittet til comp.
Ved hastighedstest har nærmeste comp. godt 5100 medens den anden hvor der er brugt forlænger ligger på under 1000.
Er det tab i ledningen?
Er det bedre at bruge trådløs forbindelse ( 6-7 mtr gennem etageadskillelse. Hvis ja, hvad type til en fornuftig pris.
mvh
john
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er ikke helt med på dine hastigheder og hvor lange de kabler er.

Men der skulle ikke være problemer med 90-100meter, men der er også MAX.
Måske du har nogle dårlige kabler eller stik, de skal være lavet ordenligt, ellers falder hastigheden.
Citat fra zink_brian

Er ikke helt med på dine hastigheder og hvor lange de kabler er.

Men der skulle ikke være problemer med 90-100meter, men der er også MAX.
Måske du har nogle dårlige kabler eller stik, de skal være lavet ordenligt, ellers falder hastigheden.


Enig
Typisk er hastigheden meget højere ved at have kabler (100Mbit), end ved ordinært trådløst (10Mbit-54Mbit, well den nyeste standarg 802.11G er oppe på 108Mbit)
Derudover kan der være flere tabte pakker ved den trådløse trafik, da 'alle' benytter de frekvenser. Så naboens trådløse udstyr kan gøre dit eget langsommere. Derudover der kryptering, som skal være på den trådløse (Det tagaet også tid at kryptere/dekryptere) - Det gør man normal ikke på kablet netværk.
Hvis du har tab på dine ledninger så er det fordi du enten har meget støj, eks, fordi du har valgt en UTP istedet for en STP ledning, eller fordi du simpelthen har købt en for dårlig kvalitet.
Ved en "normal" 100MBit kan jeg trække ca. 125Mhz igennem omkring 300m kabel før jeg begynder at få pakketab. 1GB kan jeg trække ca. 400Mhz omkring 300 meter før jeg får datatab. Men det er også ideele forhold. Men du burde stadig ikke have noget mærkbart tab over 20 meter hvis kablet er ok.
Jeg har en download på 5243 kbit iflg. speedtest fra cybercity, den anden comp. i enden af 20 mtr forlænger hat pt 648 kbit, det er en lanledning fra jem og fix cat.5E utp 4, er den for billig, sjovt nok opload er ens på begge comp. min forbindelse er en 6Mbit forbindelse.
mvh
john
Hør nu lige her, UTP ledning er altså ikke noget lort, Det er udemærket sålænge du ikk er i en industri, hvor der er massere af støj. Dit problem, er med garanti opsætning på din computer, eller fordi du har bøjet kablet, eller mishandlet det...! Jeg har til dato endnu ikke set tilfælde i private boliger, hvor Cat 5e UTP kabel ikke var fint nok..!

Mvh.
Elektrikeren

Citat fra jaco

Ups det var en UTP ledning, er det noget L..... for at sige det på alm dansk
mvh
john
hej

Problemet ligger nok i at du har et cat 4 kabel... Dette er som udgangspunkt kun brugbart i lavhastighedsnetværk. mener det er op til 10 mbit, hvilket ikke er meget idag!
Tja, køb en kvali ledning og se om ikke det hjælper. Den fra jem og fix har måske stået dig i omkring en 50'er. En kvali ledning med mouldede stik koster måske omkring kr. 200 i en netbutik hvis ikke du har nogen der kan lave en ledning til dig på mål. Det er altså ikke nogen stor udskrivning, og hvis det ikke virker, så sidder du bare med en ekstra ledning til en eller anden dag hvor du får brug for den. Når jeg fræser ledninger til netværk til folk, så smider jeg altid lige et 10m+ kabel oveni, fordi det sker ALTID at man gerne LIGE vil have flyttet lidt på sin PC en eller anden dag, og så gider jeg s'gu ikke at sidde og forlænge på noget der allerede ER fræset ind i væggen, og blænde dåser af og alt muligt andet, eller endnu værre at skulle forsøge at trække 20-30 meter nyt kabel gennem rørene.

Jeg er dog ikke enig med Sten i at UTP altid er godt nok. I de fleste private hjem "glemmer" folk nemlig normalt at man ikke lige skal føre ledningen sammen med strøm, men alligevel ser jeg ofte at folk lægger ledningen på fodpanelet hvor der i forvejen er et halvt bjerg af forlængerledninger til alt muligt andet elektronik i huset. I sådanne tilfælde er det rart at have STP, for det er altså ret vanskeligt at fortælle folk at de bliver nødt til at få en elektrikker til at lave en 6-8 nye stikkontakter fordi de er nogle rodehoveder med deres ledninger, så er det lettere at bruge STP'en, eller fræse en cat6 ledning ind i væggen.

Mht din upload, så er den næsten altid mindre end din download, så det er HELT normalt at den er lavere.
MEn får du kun ca. 10% af din båndbredde på den ledning du har købt så er det enten pga. dårlig kvalitet, eller dårlig konfiguration af dit netværk.
Opsætningen, hvad kan der være galt der?
Ledningen er ikke kraftig bøjet eller mishandlet, og det er en cat 5. der går sammen med et varmerør en lille del af vejen.
Som sagt vi får begge forbindelse fra splittet, som er en Phillips base til trådløs, hvorfra der er 4 lan-udgange
og jeg har over 5000 kbit imod de under 1000 på den anden comp.
mvh
john
Det er jo let nok at teste... Du bytter jo bare rundt på kablerne, så det "lange" kabel ryger i den PC der plejer at virke... Eller omvendt. Virker det fortsat ikke, så er det jo ikke kablet der er noget i vejen med.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis