Kan man beregne hvor meget en blød bund kan bære.....

....., eller er en jordbundsundersøgelse eneste mulighed?

Hej,

I forbindelse med anlæggelsen af en stor sø i haven har det vist sig at bunden er temmelig blød et par steder. Et af disse steder er selvfølgelig lige, hvor en stor vendfaldssten på ca. et ton skal være, så spørgsmålet er, hvad jeg på billigste måde kan gøre, så stenen ikke lige så stille forsvinder i dybet. Jeg havde forstillet mig noget med at smide en dobbelt så stor (arealmæssigt) sten eller granitplade i bunden af søen, under hvor vandfaldsstenen skal være, og så bygge op på denne med betonfliser, til passende højde og så ligge vandfaldsstenen på disse, men en anlægsgartner mener ikke det vil kunne bære, så derfor spørgsmålet - kan man via en beregning sandsynligggøre hvad der skal til for at stenen bliver, hvor den skal?

Jeg ved godt spørgsmålet er haverelateret, men jeg tillader mig at tro at byggeriets folk oftere er udsat for skulle stille tunge ting på blødt underlag end havefolketbiggrin, så jeg håber det er ok at bringe det her.

På forhånd tak.

Paul
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Uden at have set din have, eller ved hvad det er du helt præcis vil lave, eller hvordan din jordbund er. Så kan du vel gøre som vi andre der ikke kan finde bund i vores jord. Du kan pillotere. Det er normalt ikke noget man skal være alt for glad for at gøre, men hvis der "kun" er tale om at det er en havesten på et ton eller to der skal holdes oppe, så går det vel nok. Alternativet er vel at bygge et ordentligt fundament, men der vil jeg nok være tilbøjelig til at give din gartner ret, det er nok ikke så smart hvis du vil have en sø ovenpå.

Det er som du efterspørger, naturligvis muligt at beregne hvad der skal til for at tingene bliver, men DET kræver så en ingeniør og et par jordprøver.
Citat fra Twist

Så kan du vel gøre som vi andre der ikke kan finde bund i vores jord. Du kan pillotere.


Hej Twist, tak for svaret.

Skal det forstås sådan at du mener jeg selv kan pilotere, hvad der er nødvendigt til at kunne bære et ton, eller lejer du folk/maskineri til det?
Det kommer vel an på hvor langt du skal ned for at finde noget som en pæl kan holde fast i. Snakker vi 2-3 meter under din nuværende udgravnings dybde, så kan du jo nok klare det med rendegraveren, en stor forhammer og en halv dags tid. Snakker vi mere end 3 meter, så skal du nok til at have lidt special udstyr til at banke sådan en pæl ned, men det kan du nok få din havemand til at ordne, alternativt, så spørg en vognmand i området om han har udstyr til at banke sådan et par pæle ned. Går det HELT galt, så må du henvende dig hos nogle af de større entreprenører i området. De har så nok også maskiner i en størrelse hvor det tager længere tid at stille maskinen op end at drive pælene i jorden. Det ødelægger naturligvis resten af haven, men så må du lige grubbe og lægge noget nyt græs bagefter.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis