Sætning af fundablokke

Hejsa

Vi skal til at bygge vores eget hus og en del af huset har højt fundament på grund af skrående terræn. Derfor udføres fundamentet med beton hældt i 30 cm bred rende og fundablokke sat ovenpå, og aflsuttet med 2 skifter Lecablokke.

Mit spørgsmål er så, hvor dybt skal jeg forvente at første skifte fundablokke synker/presses ned i den våde beton? Jeg vil jo nødig have at fundablokken synker mere end forventet og at fundamentet derfor bliver for lavt....

Og hvor lang tid har jeg før betonen er afhærdet for meget til at kunne sætte fundablokkene?

De bedste Hilsner

Henrik
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Henrik...

Hvis jeg var dig, ville jeg bruge lecablokke og afslutte med en lacathermblok. Skal du have kælder i huset?

Anders
Hej Anders

Som jeg skriver bliver en del af huset med højt fundament (1,2 meter over terræn) og derfor foretrækker jeg armeret fundablokke som giver bedre stabilitet og som jeg kan forankre tag og lette ydervægge i. Nej, der er ikke kælder. Jeg har som bygningskonstruktør godt styr på konstruktionen og statikken, men har ingen praktisk erfaring med sætning af fundablokke.

Bruger i øvrigt 19 cm lecablokke øverst med 10 cm sundolitt bagved som randisolering hvilket er langt bedre en lecatherm i mit tilfælde :-)

Mvh. Henrik
Dit fundament skulle gerne være så fast i det så du trykker fundablokken ned i det uden den synker mere.

Alternativt kan du støbe grunden først og bagefter støbe fundablokkene ovenpå når betonen er hærdet.
Helt enig vedr. lecatherm...
Så kan jeg regne ud at du ikke skal have muret bagmur.
Et selvbærende betondæk kan ikke bære bagmur, den murede bagmur vil jo stå 40 cm fra forkant sokkel og dermed på betondækket. Jeg har nu set tilfælde hvor den løsning er anvendt, men det kan ikke udføres iht det nye bygningsrelement. Her var der 20mm trykfast isolering vandret ovenpå lecablokken og så betondækket ovenpå.
Men du kan sagtens sætte fundablokke i vådt beton uden de forsvinder ned i betonen. Vent med at sætte dem til du har vibreret renden. Jeg går ud fra du vil bruge en styrkeklasse 16, shingles i sætmål 60-80?

Anders
Det er klart det letteste at sætte fundablokkene i hel frisk beton, idet man har en god mulighed for at sætte dem perfekt.
De forsvinder ingen steder hen, men sørg for at du ikke støber for højt op, men skal måske lægge 5 cm helt frisk beton ud, for at kunne regulere på blokkene.
På den måde er det lykkedes mig at sætte en sokkel i fundablokke, som er 100% i orden. (Jeg kan sende bille af det, hvis du ikke tror på det! :-) )

Jeg ville ikke være vilde med at lade den underliggende støbning hærde af, inden jeg kome med fundaen, hvis du har et dybtfølt ønske om at fæstne dit tag til denne sokkel.

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
Andersj, tk78, ktm og Jan R

Mange tak for informationen smile

Jeg tror jeg hælder mest til at sætte dem i den våde beton, men forslaget med at støbe grunden først og lade den hærde og bagefter sætte fundablokkene lyder som en smart løsning. Men så skal jeg jo nok sætte lodret armering til at binde det samme.

De bedste hilsner Henrik
Hejsa

Det med at lade fundamentet hærde - vil det ikke medføre en svagere konstruktion pga støbeskel - normalt siger man jo, at betonarbejde helst skal udføres i én arbejdsgang.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis