El til nyt køkken

Jeg er ved at lave nyt køkken og har et par spørgsmål vedr el.

Skal trække 1 kabel til strøm til ovn, kog og opvask. Er der nok med 1,5 kvadrat eller skal det være 2,5 kvadrat?

Der skal opsættes to korrespondance kontakter ved den ene væg. Kan man nøjes med at forbinde 1 stk 5 leder kabel til disse?

Håber jeg har været præcis nok i min beskrivelse........ wink
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan din elektriker svare dig på. Hvis du er så meget i tvivl som du lyder til skal du have fat i en elektriker til at hjælpe dig.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Træk en 5 x 2,5 fra din tavle til kogeplade, og en anden til opvaskemaskine + ovn. Så er du på den sikre side. Det er virkelig røv hvis strømmen går konstant pga. overbelastning. Det skal være en 2,5 mm for at kunne benytte en kraftgruppe på 16 A.

En 5-leder til 2 korrespondance afbrydere er ikke nok. Der skal bruges en fase + 2 tændledninger og 2 mellemledninger. Det er så 5 ledninger. Men da den gul/grønne kun må bruges som PE/jord-leder, er der nu kun 4 andre tilbage. Hvis du også skal have en stikkontakt v. tændingerne skal blå bruges til nul og der er nu kun 3 ledninger tilbage.

Men som fiahgt siger: Konktakt en elektriker, du lyder meget usikker på tingene...
Som der er nævnt, så kontakt en elektrikker, dette arbejde må IKKE udføres selv.
Men til orientering bør der trækkes en 7-leder til kspd. afbryderne.
-Til komfur/ovn/ opvasker bør der trækkes en 5x2,5 der forsynes fra egen gruppe på 3x16A. Alt efter forbruget på de tre brugsgenstande bør installationen dimensioneres derefter, det er ikke sikkert en gruppe er nok, da mange nyere kogesektioner tager en stor effekt.

Desuden skal du være opmærksom på regler som blandt andet at der er krav om minimum 4 disp. stikkontakter i køkkenområdet samt af lysinstallation i et køkken skal fordeles over minimum 2 lysgrupper.

Rådfør dig med din lokale elektrikker, de fleste installatører ser gerne på opgaven og tillader at du selv trækker kablerne og at de så efterfølgende monterer
Tusind tak for de hurtige svar!!!

Jeg har haft en elektriker på sagen og han kommer også og checker når vi har trukket kabler mm. Når der så er lukket til, så kommer han og samler det hele, så bare rolig, alt vil være korrekt udført og checket!

Årsagen til mine spørgsmål var bare at jeg var lidt i tvivl om hvordan det nu var, og derfor spurgte jeg.

Jeg har fået fyldestgørende svar, tak for det!!!!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis