Havebord af metalplade med fliser

Min bedre halvdel og jeg er ved at undersøge om vi kan lave vores eget havebord, men vil finde ud af om det er muligt at lime fx. fliser, kakler og lignende, fast til en metalplade (umiddelbart laves bordet i alm. jern, men det kan være jeg har misforstået noget)

Bordpladen skal svejes som en stor, afstivet ramme på 3 x 1 m af afrundede 4-kantrør (ca 4-5 cms bredde og højde). Ovenpå rammen fastsvejes der en metalplade i fuld størrelse på ca. 2-4 mm tykkelse. Det bliver vist solidt nok (og relativt let ifht andre konstruktioner).

Oven på og på siderne af rammen vil vi så fastlime/fastgøre bla. (køkken)fliser, mosaiksten o.l. Men hvordan? Kan "almindelig" montagefugelim bruges? Skal metalpladen forberedes fx. ved grov afslibning?

Alle input modtages med kyshånd!

/Heidi og Jacob
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
det lyder som skal flyttes med pallevogn.!

det bliver en halvtung sag.
at bakse med
når den skal på plads.!

jeg tror du skal bruge flise klæber
men inden du klæber fliser på
så skal den aftøres med sprit eller agetone.!
stål plade hvist det er slagge på den
det mørke belægning

så er det en fordel at give en tur med vinkelsliber med skrubskive på
hest undgå de billige vinkelsliber de holder højst en 30min.
standtid.!og så kommer der røg ud af dem.!
heller bosch makita og andre proff modeller.!
i pris klasse fra 500 kr. og op efter.!
Det lyder spændene, men jeg tror også at det bliver en meget tung sag rolleyes

Hvis i laver det i jern, så skal i lige tænke på at overfladen skal have en gang klarlak eller lign. ellers vil det ruste meget hurtigt, og den rust giver nogle grimme pletter på bukserne der er svære at komme af med sad

Jeg tror ikke der er problemer med at blå lip kan hæfte på en jern plade, det klister normalt rigtig godt, og hvis man glemmer at rengøre sin tandspartel, så er den ikke meet værd dagen efter

Hvis du lægger en jernplade i rammen, så vil jeg foreslå dig at lave en ekstra forstærkning i midten på langs og min 1 på tværs, så dine fuger i fliserne rikke revner.

Ellers kan du jo lægge en vandfast krydsfinerplade eller tilsvarende i rammen i stedet for din jernplade

Venlig hilsen

Klaus
Vandfast krydsfinér er vel også lidt lettere end 2-4 mm jernplade. Men hvad med hæfteevnen for dette "blå lip". Skal finérpladen evt. også ha' et omgang med groft sandpapir eller lign?

Mht. jernrammen, så ja, så skal den da forsegles på een eller anden facon, men det regner/håber jeg med at min lokale smed kan finde ud af (og ellers må jeg jo selv igang med noget wink)

/Jacob
Annonce
OK, jeg viste ikke lige om du havde tænkt på en efterbehandling af jernet

Jeg tror ikke du behøver at slibe på en krydsfinerplade, måske bare en primer?, spørg evt. i byggemarkedet hvor du køber din fliseklæb, eller endnu bedre ring til LIP og spørg dem til råds

Jeg ved ikke om en krydsfinerplade er meget lettere, du skal jo have en rimelig tykkelse på, men den er i hvert fald meget stivere.

Venlig hilsen

Klaus
.. Det lyder da interessant, men jeg tro ikke rigtigt at du har gennemtænkt projektet. Mht. Vægt, stabilitet, overfladebehandling osv.

Det vil koste uforholdsmæssigt meget at galvaniserer eller sortne jernet, lak holder ikke. Husk på at stålet også skal overfladebehandles indvendigt (forudsat du bruger rør) hvilket er nødvendigt, styrke kontra vægt.

Vandfast krydsfiner, er ikke vandfast for evigt, og vil gi sig med tiden.

Det er ikke noget problem at klister dine fliser fast, der findes et utal af produkter, lim cement osv. der kan lime på alle overflader. men igen vægten.

Mit råd til dig vil være at du designer dit bord og får en smed til at udfører det, han vil med garanti kunne får dit bord overfladebehandlet min 50% billiger end du selv kan. Husk galvanisering feks. betales efter vægt.
I mit tidliger job var jeg projektleder i en større smedevirksomhed, og der betalte vi ca 7 kr. kg for galvanisering, dette var en rigtig god aftale. private skal regne med 15-20 kr/kg dette er 3 år siden og prisen på zink er kun steget siden. ( mangelvare)

Mvh

<p>Peter Madsen</p>
Super! Det vælter jo ind med tanker, gode råd og foreslag, som jeg kun kan være glad for at modtage.

Når jeg har udfærdiget min tegning, skal smeden naturligvis se den og vurdere om det er helt håbløst mht. (rust)beskyttelse og vægt og så må vi se om det skal realiseres.

Jeg har iøvrigt overvejet om bordet skal være lidt længere end stolene samlet set er brede, så jeg kan bruge fundablokke eller lign. letvægtsblokke til bordben. Jeg tror nemlig at "tykke" jernben med i fx. 10-15 cm diameter, bliver upraktiske (med jeg ved det ikke).
Hvis benende bliver lavet i firkantrør, kan røret oppe ved pladen være lidt større end selve benet. Så kan du tage benede af når det skal obevares om vinteren.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis