Disel lastbiler tomgang eller slukket

Hej med jer , jeg har et spørgsmål ang. diesel lastbiler, og håber lidt i kan hjælpe mig.
Jeg er nysgerrig og vide om en diesel lastbil forurener mere i tomgang i en 5-10min
en hvis man nu bare havde slukket for motoren og så startet den når man skulle køre.
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Slukket motor=ingen forurening.
Kørendene motor støjer og ryger=forurening.
Den energi som skal bruges til en genstart kan ikke forsvare tomgang i minutter.
René
nix / der bruges vel principielt ikke mere diesel ved at starte en varm motor, end den bruger på den første rotation?

Har lige holdt for toget her til morgen - og undrer mig over mine medtrafikanters skræk for at stoppe motoren. Ved godt, der ikke er den store økonomiske besparelse, men det er da fuldstændig til hest at forurene, når det ikke er nødvendigt.

I øvrigt kunne en Golf helt tilbage i 1985 leveres med start/stop-automatik (som 15 år senere var det helt store i Lupo 3L wink ) - gad vide, hvorfor det ikke er standard på alle biler....

Mvh.

Jan R.
Mon ikke det giver mindre slid på motoren, hvis den forbliver tændt end at stoppe starte hele tiden. En motor til en lastbil koster faktisk en hel del.

[EDIT]
Jeg har engang arbejdet i en grusgrav, hvor vi som det allerførste var at tænde for motorerne til gravemaskinerne, så de kunne blive varme inden de blev belastet, Så gik vi ind og lavede kaffe og drak den og gik ud til maskinerne der nu var blevet driftsvarme
jeg starter lastbilen 10 før jeg kører og den bliver ikke slukket før jeg kommer hjem, den besparelse der er i brændstof ved at slukke den er så lille at det ikke kan mærkes overhovedet. om det er godt for miljøet tja politikerne siger den ikke forurener så det er vel fint nok
Citat fra Noid

Hej med jer , jeg har et spørgsmål ang. diesel lastbiler, og håber lidt i kan hjælpe mig.
Jeg er nysgerrig og vide om en diesel lastbil forurener mere i tomgang i en 5-10min
en hvis man nu bare havde slukket for motoren og så startet den når man skulle køre.


Jeg har selv en del varebiler
de forurener ikke i tomgang da vores biler er der
monteret partikkelfilter og har euro 5 motor

jeg har også 2 lastbiler den ene er med euro 5 motor og partikkelfilter
den anden er en euro 3 motor uden filter den lugter lidt mere en den anden
der skal så siges at der har også noget at gøre med hvor slidt en motor er
Alle motorer udleder CO2, alt unødig udledning af CO2 er ekstra forurening.
Biler der står i 5-10 min, forurener unødigt.
+ så er der NOx udledninger, de er større ved tomgang, da justeringer er efter mindst mulig udledning ved normal drift.

Så regnet efter brændstof forbrug forurener de nere i tomgang.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Der er jo også andre argumenter der skal tages i betragning. En belastet varm dieselmotor har ikke godt at at blive slukket uden lige at have stået lidt. Turbo osv er ekstremt varme på maskiner der arbejder hårdt.
Det er kun ved længerevarende pauser jeg fx slukker min truck. Ellers bliver der jo også ubehageligt varmt i kabinen når aircon slukker sammen med motoren ;-)

Men den slukker alligevel automatisk efter 10min hvis jeg ikke rører noget og det synes jeg måske burde indføres på de fleste maskiner. Så har den stået lidt og så slukker den bare selv. Lidt smart

Mvh
Kasper
Da jeg var inde ved forsvaret foreslog jeg at vi droppede det der med at holde motorerne driftvarme. Vi skulle være klar til at rykke med få minutters varsel, og derfor skulle motorerne være klar til at yde.
Dog vidste vi gerne en time eller 2 i forvejen, hvornår vi skulle skifte stilling. Chefen mente at det var en god ide, men at vi blev nød til at køre efter vores operationsprocedure. (Tror også det har lidt at gøre med budgettet. Vi var normeret med en vis mængde brændstof der gerne skulle bruges...)
Så enden på det blev at vi holdt liv i dyrene 5-10 min hver time når vi var i beredskab.

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Citat fra FWM

Så regnet efter brændstof forbrug forurener de nere i tomgang.

Det er fornuft der er til at forstå,så sandt og enkelt kan det siges.
Ingen af argumenterne for latterlig og naiv tomgang i denne tråd kan bruges til andet end at styrke skribenternes selvfede ego trip.
René
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis