Ny skorsten?

Hejsa

Jeg har købt et hus, som vi overtager i oktober. Der er en gammel muret skorsten, som ikke er i brug mere. Vi kunne godt tænke os at få brændeovn i huset. Er det muligt at bruge den gamle skorsten igen og så bare genetablere det øverste? Skorsten har sidst være i brug i 1977, så det er en gammel sag. Hvem skal man evt. have til at tjekke om skorstenen virker? en skorstensfejer?

Alternativt hvis den gamle skorsten ikke virker: Kan man så føre en stålskorsten ned igennem den gamle og så bruge denne??

 

Christian

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal tale med din skorstensfejer om det.
....... ja tag en snak med skorstensfejeren og sæt eventuelt en iso-kern indsats i den gamle skorsten og så kan du også forlænge med isokern elementer ........... efter sigende en nem måde at få en "ny" skorsten på .......

....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........
Tænkte nok at jeg skulle have fat i skorstensfejeren, men ville da lige høre de kloge hoveder herinde først. Ingen grund til at bruge penge på noget unødvendigt *ss*

Tak for hjælpen

 

Christian

Jeg har lige købt en helt ny, komplet, skorsten på 4,5 m i Jem og Fix.
Det er en elementskorsten, hvor elementerne er støbt i pimpsten lige som Isokern.

Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg har haft det samme i mit hus. Hvis du spørger skrostensfejeren vil han med 110% sikkerhed sige at du skal sætte en ISO-kern i. Af den ene grund at det er noget de sælger igennem dem selv. Han vil garanteret være ved at sælge dig fra rhodes til pilatus hvis du spørger ham.
Jeg er ikke tilhænger af det, da jeg mener et stålrør er ti gange bedre set over år. Der er et godt træk i dem grundet overfladen og som sagt holder de længe. Afhængig om du har knæk på dem eller eller ej, er det altså intet andet end nogle lange stålrør du skal bruge og fire ned igennem den eksisterende skorsten. Rørene kan evt deles op i nogle længder og svejses, afhængig af hvordan den skal monteres (i et stykke eller andet). En renselem i siden på røret og en "regnhat" i toppen af røret. Renselem samt røret som skal ind i brædeovnen, svejses selvfølgelig på efter røret er kommet ned igennem skorstenen - Det gøres lynhurtigt med en lille svejser. Skal det herefter være helt godt, stopper du granulat (rockwool) ned i skorstenen efterfølgende. Hvis du kigger på vores hjemmeside
www.123hjemmeside.dk/familien-i-slangerup
Under 1 sal. Er der to billeder hvor du kan se den stålkerne jeg satte ind i min skorsten. Det var lidt sværere her, da skorstene slog et knæk, hvilket betød at jeg måtte hive mursten ud af skorstenen og herefter fire stålstykkerne ned en af gangen og herefter svejse den. Men det virker rigtig godt og der er et kanontræk i den!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis