Glykol og aluminium.

Hej
Jeg prøver lige dette spørgsmål ved mekanikerne.
Jeg har nogle aluminiumsrør, som jeg vil bruge til solvarme. Jeg har dog læst at glykol æder aluminium. Men var det førhen. Når jeg køber kølevæske til bilen. (mono etylen glykol) står der på dunken at det er godkendt til motorer med alu-topstykke.
jeg mener også de fleste kølere er fremstillet af aluminium.
Kan jeg risikere at bruge alu- rør og kølemiddel.
mvh 666
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej
Er der ikke nogle der vil svare, eller prøve at komme med et bud.
Jeg ved godt at spørgsmålet kan forekomme lidt svært, men bare skriv hvad i mener.
mvh 666
Citat fra 666

Hej
Er der ikke nogle der vil svare, eller prøve at komme med et bud.
Jeg ved godt at spørgsmålet kan forekomme lidt svært, men bare skriv hvad i mener.
mvh 666

Visse motorer/kølere tåler kun det kølemiddel som producenten sælger og forsøg på at bruge ukorente mærker kan medføre skader på gummi plastic og lim=stor stor regning,men jeg har ikke fantasi til at forrestille mig at dine rør vil få problemer med produkter fra Bilka/T.Hansen Osv.
René
Jeg ville heller ikke have nogen som helst betænkeligheder, men ellers spørg det selskab som sælger den frostvæske/glucol, som du vil anvende.
Her tænker jeg ikke på den intelligente sælger ved Thansen, der har dyb indsigt i blå lys til montering under biler, men et af de store olieselskaber el.lgn. Spørg efter deres tekniske afdeling.
Du skal nok kunne redgøre for, hvilke typer aluminium, der er tale om, legering osv.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hejsa..
Kommer lige med et bud..
Brugsvand udskilder kalk ved temp over ca.50 grader.. Da en bilmotor bliver varmere en det, bruger man destileret vand. Destileret vand er surt d.v.s det kan skabe tæring hvis man ikke bruger det, med de rigtige matrialer, monteret i den rigtige rækkefølge. Glykolen er til det jeg ved kun en væske der skal forhindre frostskade. Jeg mener ikke den ændre vandes ph_værdi (?)

Men: til en solfanger kommer du vel aldrig over 50grader . eller ???
Hvis du ikke gør, vil jeg ikke være bekymret ved at bruge alm. vand og aluminium.
Men...men.. er slet ikke sikker på det er rigtig.. Men du fik et bud wink

""jeg mener også de fleste kølere er fremstillet af aluminium""

Jeg tror faktisk det er kobber.

mvh Jan
Hej
Joh, stagnations temp. i solfangere er helt oppe på 180 gr. hvis pumpen går i stå og det er hedebølge. Men ellers kommer temp. op på 60-90 gr. når pumpen kører. Vand kan desværre heller ikke benyttes, idet det vil kunne fryse.
mvh 666
Annonce
Citat fra 666

Hej
Joh, stagnations temp. i solfangere er helt oppe på 180 gr. hvis pumpen går i stå og det er hedebølge. Men ellers kommer temp. op på 60-90 gr. når pumpen kører. Vand kan desværre heller ikke benyttes, idet det vil kunne fryse.
mvh 666


Hejsa..
Vedr: vandet... er det vel derfor der skal glykol i.. :-)

Men ved de temp, tror jeg du skal bruge kobberrør, og demi vand

Mvh Jan
Nåh,undskyld. Jeg misforstod dig. Troede lige du mente kun vand. Det er naturligvis en del glykol til to dele vand.
mvh 666
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis