Varmeflytning fra loft til krybekælder

Jeg har gang i tilbygning på huset og i den forbindelse installerer jeg et genvindingsanlæg så der bliver ventileret (og affugtet) ordentligt i hytten.

På loftet har jeg i dag et varmeflytningsanlæg (for at udnytte varmen fra brændeovnen) som så bliver til overs - og så tænkte jeg at det kunne jo bruges til at flytte noget af al den varme der er på loftet ned i krybekælderen.

Der er jo ulideligt varmt på loftet så snart solen skinner på mit sorte eternittag - og det er jo fin varme at flytte ned i krybekælderen.


Men er der noget det gør at det vil være en dum ide ?? Jeg tænker på kondensproblemer og lign ??

Krybekælderen er ikke våd/fugtig - men selvf er der koldere dernede pga den udlufning til det fri som der jo bør være i en krybekælder.


Hører meget gerne jeres meninger om dette.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra Chr H

Jeg har gang i tilbygning på huset og i den forbindelse installerer jeg et genvindingsanlæg så der bliver ventileret (og affugtet) ordentligt i hytten.

På loftet har jeg i dag et varmeflytningsanlæg (for at udnytte varmen fra brændeovnen) som så bliver til overs - og så tænkte jeg at det kunne jo bruges til at flytte noget af al den varme der er på loftet ned i krybekælderen.

Der er jo ulideligt varmt på loftet så snart solen skinner på mit sorte eternittag - og det er jo fin varme at flytte ned i krybekælderen.


Men er der noget det gør at det vil være en dum ide ?? Jeg tænker på kondensproblemer og lign ??

Krybekælderen er ikke våd/fugtig - men selvf er der koldere dernede pga den udlufning til det fri som der jo bør være i en krybekælder.


Hører meget gerne jeres meninger om dette.
kondens og lignende opstår kun hvis du har et medie som er koldere end omgivelserne, så hvis du kun tager varmen fra dit loft og sender ned i kælderen kan jeg ikke se at der skulle være nogle problemer med det.
Citat fra Twist

Næh... Men som braat er inde på, så er problemet vel ikke at du sender varm luft ned i krybekølderen, men nok mere hvad du gør med den luft der skal VÆK fra krybekælderen.

hvis han konstant pumper varm luft ned i kælderen bør han nok bore et hul eller to så det kan kommu ud i det fri istedet for op i stuen
Der er adskillige udluftningshuller i krybekælderen for at sikre at der kan komme luftgennemstrømning - netop for at sikre at der ikke opstår fugt.

Jeg tror jeg går efter at genbruge det gamle varmeflytningsanlæg på den måde så wink
.. Jeg ville personlig ikke gøre dette, huset er konstrueret efter at der ikke er opvarmning i din krybekælder. konsekvensen af at tilfører varm luft til kælderen er ikke overskuelige, så derfor lad være.

Mvh

<p>Peter Madsen</p>
Annonce
Citat fra PeMa

.. Jeg ville personlig ikke gøre dette, huset er konstrueret efter at der ikke er opvarmning i din krybekælder. konsekvensen af at tilfører varm luft til kælderen er ikke overskuelige, så derfor lad være.

Mvh
Hvilke mulige konsekvenser tænker du på ? Det er vel ikke anderledes end at sætte en radiator op i et værksted som hidtil har været uopvarmet eller lign ?
hej Christian

PAS PÅ!

Du risikerer at sende "tør" luft ned i krybekælderen, hvor det så alligevel kondenserer. Meget ofte indeholder varm indeluft så meget fugt, at det kondenserer når det bliver nedkølet til "kældertemperatur".

Umiddelbart anser du sikkert indeluften for at være tør. For at sikre at du ikke gøre mere skade end gavn, så skal du have bestemt indeluftens luftfugtighed - ikke som normalt relativ fugtighed, men istedet som dugpunktstemperatur. Dugpunktstemperaturen, er den temperatur, som luften kan nedkøles til, før vandindholdet udfældes som kondens. Lidt tabelopslag eller formelgymnastik kan omregne fra relativ fugtighed til dugpunktstemperatur. Fx hvis indeluften er 25°C og fugtheden er 50%RH, så er indeluftens dugpunktstemperatur ca 14°C. Eller sagt med andre ord, hvis indeluften nede i krybekælderen bliver nedkølet til under 14°, så vil den kondensere - og du gøre mere skade end gavn.

Problemet er størst om sommeren, for da indeholder udeluften mere fugt end den gør om vinteren - målt som absolut fugt [gram vandindhold pr liter luft]. Ved godt, at det lyder lidt naturstridigt men tro mig det er korrekt.

Så inden du sætter dit projekt i værk, skal du altså alliere dig med en, som har et hygrometer, der kan måle både relativ fugt og dugpunktstemperatur. En model fra Harald Nyborg eller lignende duer ikke - de måler alt for upræcist.

mvh Janus
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis