benzin sluger

som en udløber af min tråd om extra bil køb, vil jeg da lige søge hjælpen her inden før min Golf 2 1,8 i Bistro fra 1987 bliver overladt til en dyr mekker wink

bilen er udstyret med K Jetronic indsprøjt og en GX motor (hvilket forvirre den lokale VW forhandler når man skal bruge stumper, så der kommer jeg ikke mere)

problemet er at den bliver mere og mere tørstig, selv om den køres pænt, pt ligger den på ca 10Km/L hvilket jeg mener er aaaalt for lidt, jeg har tidligere haft g2 med karburator og de har ligget mellem 12 og 16 Km/L
den har tidligere ligget på ca 12 km/l men bliver gradvist dårligere.

ved koldstart er tomgang rimelig pæn, men så snart motoren er varm står den og er meget urolig nogle gange relativt hurtige udsving i omdrejninger andre gange kan den ligge lavt og ustabilt og så pludselig gå til højere og mere jævnt. mistanken hælder til Lambda sonden men den er dælme svær at komme til og få løs mad men jeg må jo kunne måle mig frem til om den fungere, det er typen med kun en ledning.
jeg har terpet min haynes manual igennem man kan ikke hitte lambda i den

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg er næsten også sikker på det er lambda-sonden den er galt med efter det du beskriver.. for når bilen er kold, så regulere lambda sonden ikke, det er først ved ca 6-700 grader, og indtil da, køre motorstyringen, på nogle faste værdier..

Nu er den kun med en ledning så er den ikke så svær.  du skal måle med ledningen afmonteret, det kan lade sig gøre med et multimeter, og du skal holde motoromdrejningerne på ca 2000 omdrejninger, og så skal den regulere mellem ca 0,2 og 0,9 volt. 
Den er kun med en ledning, d.v.s at den tager stel gennem udstødning, og hvis gevindet på lambdaén er blevet rusten, bliver der jo dårlig forbindelse, og den kan ikke regulere, så den kan du prøve at rense. eller er det en ny! Men ja den kan sidde meget godt fast,

Håber du kan bruge svaret..

jeg har nu en periode kørt med dyserens, og det har givet pote, bilen har fået en mere jævn motorgang og dens svingninger i tomgang er kun periodiske
og den er kommet op og køre ca 12,5 km/l.

i morgen Torsdag skal den så til bildoktoren og justeres/kontroleres så håber jeg den får et par km mere pr L.

men syns selv at 2,5 km mere pr L benzin er flot, når det eneste jeg har gjort er at bruge dyserens i benzinen. så til andre der har lidt motor kvaler i stil med dem jeg har kan jeg kun anbefale at gøre det samme,
og som et side fif doser dobbelt op af dyserensen i forhold til hvad bøtten anviser, det tip fik jeg af en der kører ralley

mvh

Gert Møller

så fik den været til bil doktoren
han havde intet at bemærke på komponenterne men jurstere co2 og nogle andre forskellige ting, og sikke en rart motorlyd, dejlig jævn tomgang på ca 650 o/min

så nu skal jeg bare hitte ud af hvor langt den er kommet til at gå pr. L  

mvh

Gert Møller

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis