Køling

UNDLAD DUMME KOMMENTARER TAK!

Nogen der har ideer eller foreslag til hvordan man eventuelt kunne lave noget småt men effektivt køling?

Fx. nogle rør der kan køle et område og skal være koldere end luften.. Det kan ikke komme i jorden og det eneste der kan hjælpe en smule er lidt vind/blæst.. Det skal kunne være småt (gerne rør der kan føres som det lyster men ellers små plader måske) og så skal det self. ikke være alt alt for dyrt eller stort projekt der tager halve til hele år at få stablet på benene..

Forestil jer en kolonihave hvor man kan trykke på en kontakt og så bliver en lille metalkasse kølet ned.. Der skal IKKE bruges crappy køleelementer eller køletaske..! Men at nogle rør fx. med kølevæske kan blive koldere end luften og så kan køle metalvæggen ned så det køler et par kolde pils.. Derfor skal plader/rør kunne være små da vi ikke snakker om en kasse bajer men bare et par stykker.. Har tænkt at inderkassen bliver beklædt med isolerende materiale der skærmer varme.. Noget jeg har liggende man bruger til at søge for et luftfilter ikke får varme fra motoren med.. Og samme materiale skal ligeledes sættes i indeni..

Nu tænker i alle HVORFOR?! Det blir mega arbejde og koster 2000 gange mere end en køletaske.. JAH I KNOW!
Men det her projekt vil jeg se om jeg kan få gennemført og synes at selvom det blir mega pebret så ville det da være total fedt at have lavet sådan.. Den ville så kunne være bærbar så man har kassen med og to udtag (til evt. strøm til noget der skal køle mere end blot isolerende materiale da dette kun holder varme ude men ikke køler mere end luften) og så et lille bilbatteri til at køre det der skal køle.. Kom med nogle foreslag og lad nu vær med at komme med dumme kommentarer..!
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej West

Hvis det blot drejer sig om at køle et par bajere, hvorfor så ikke bare smide dem i spand koldt vand.

Desværre skriver du at din løsning ikke må komme i jorden, ellers var det oplagt blot at grave et hul med et isoleret låg over, og så opbevare dine drikkevare her. Så vidt jeg erindrer så er temperaturen i 80 - 100 cm. dybde konstant omkring 8 - 10 grader.

Eller ligger der andet i dit spørgsmål end blot at køle bajere ?

Hilsen
Allan
Og ellers er der jo vore oldeforældres metode til nedkøling af snapsen/Øllerne på en varm sommer dag, rul tre fire lag avispapir om flasken, "Pis" på den og stil den i solen. Iløbet af ca. 15 minutter har du en nedkølet snaps/Øl.
Ps. saltvand kan også bruges.

V.h. Håndværkeren
Hej West

Jeg har nu nærlæst dit indlæg og har en fornemmelse af at du søger en avanceret løsning, uanset omkostningerne. Jeg vil derfor foreslå dig at du investerer i en CO2 slukker og en spand el. lign.

Læg dine bajere ned i spanden og giv den et ordentligt drøn med CO2 slukkeren, så er dine drikkevare nedkølet på få sekunder. Giver du den bare en anelse mere vil de være dybfrosne.

Hilsen
Allan
Citat fra West

UNDLAD DUMME KOMMENTARER TAK!

Nogen der har ideer eller foreslag til hvordan man eventuelt kunne lave noget småt men effektivt køling?

Fx. nogle rør der kan køle et område og skal være koldere end luften.. Det kan ikke komme i jorden og det eneste der kan hjælpe en smule er lidt vind/blæst.. Det skal kunne være småt (gerne rør der kan føres som det lyster men ellers små plader måske) og så skal det self. ikke være alt alt for dyrt eller stort projekt der tager halve til hele år at få stablet på benene..

Forestil jer en kolonihave hvor man kan trykke på en kontakt og så bliver en lille metalkasse kølet ned.. Der skal IKKE bruges crappy køleelementer eller køletaske..! Men at nogle rør fx. med kølevæske kan blive koldere end luften og så kan køle metalvæggen ned så det køler et par kolde pils.. Derfor skal plader/rør kunne være små da vi ikke snakker om en kasse bajer men bare et par stykker.. Har tænkt at inderkassen bliver beklædt med isolerende materiale der skærmer varme.. Noget jeg har liggende man bruger til at søge for et luftfilter ikke får varme fra motoren med.. Og samme materiale skal ligeledes sættes i indeni..

Nu tænker i alle HVORFOR?! Det blir mega arbejde og koster 2000 gange mere end en køletaske.. JAH I KNOW!
Men det her projekt vil jeg se om jeg kan få gennemført og synes at selvom det blir mega pebret så ville det da være total fedt at have lavet sådan.. Den ville så kunne være bærbar så man har kassen med og to udtag (til evt. strøm til noget der skal køle mere end blot isolerende materiale da dette kun holder varme ude men ikke køler mere end luften) og så et lille bilbatteri til at køre det der skal køle.. Kom med nogle foreslag og lad nu vær med at komme med dumme kommentarer..!
Du kan også se om du ikke kan købe et air con anlæg fra en total skadet bil hos en hugger, måske kunne du bygge det ind i noget som du kan bruge, eller du kunne lave en kasse med en slange der er tilsluttet en co2 flaske inde i huset eller lign, der kunne godt sidde en knap du kunne trykke på og derved sende lidt co2 ind i din kasse, det ville køle dine pilsnere ned meget hurtigt
Annonce
Et link til den ULTIMATIVE hjemmelavede ølkøler... Sendt til mig af en tidl. kollega fra New Zealand, så det er på engelsk, men stadig en fed ide.
Ikke VILDT transportabel, men da den er med indbygget fremdrift, så kan man måske lave en lille gocart til den som ølene kan stå i ?

http://www.asciimation.co.nz/beer/
Jeg har ingen ide om, hvordan det rent praktisk skal laves, men du kan jo prøve at bygge dit eget mini-køleskab, eller evt bare rykke indmaden ud af et eksisterende køleskab og modificere det..

Et køleskab er en ret simpel konstruktion, betående af en pumpe/kompressor, et ekspansions ventil, en kondenser og en fordamper (evaporator):

Refrigeration.png

Dit kølemiddel (man bruger tit et der hedder r134a) cirkuleres igennem system således at det følger denne kurve:

RefrigerationTS.png

Pkt 1: Lige før kompressoren
Pkt 2: Før kondensatoren
Pkt 3: Før ekspansionsventilen
Pkt 4: Før fordamperen

Systemet fungere ved at dit kølemiddel komprimeres, og hvorved temperaturen stiger. Kompressionen sker over mætningskurven, hvilket betyder at din fluid er ren gas. Når fluiden er komprimeret, ledes den varme gas igennem kondensatoren, hvor den bliver afkølet og fluiden kondenserer. Kondensatoren er den del af systemet der varmeveksler med omgivelserne. Så føres fluiden igennem ekspansionsventilen, hvorved trykker igen falder og dermed også temperaturen. I fordamperen optager fluiden varme og bliver derved til en gas igen. Fordamperen varmeveksler med den luft der ønskes kølet..

Systemet er forholdsvist simpelt, men der er da lige lidt at regne på.. Jeg kan anbefale dig at låne eller købe "Fundamentals of Thermal Fluid Sciences" af Yunus A. Cengel og Robert H. Turner.. Der kan du læse nærmere om kølekredsen og også sætte dig til at regne lidt.. Hvis du får fat i en 2nd edition, står det du skal bruge fra 8-15 (s393) til og med 8-17 (s400) om The Reversed Carnot cycle, ideal vapor compression refrigeration og actual vapor compression refrigeration..

http://bibliotek.dk/vis.php?origin=sogning&field4=forfatter&term4=cengel&field2=titel&term2=thermal&field3=emne&term3=&field1=fritekst&term1=&mat_text=&mat_ccl=&term_mat%5B%5D=&field_sprog=&term_sprog%5B%5D=&field_aar=year_eq&term_aar=&target%5B%5D=dfa
http://www.pensum.dk/pris/q-cengel-thermal/book-9780071239264/ (2nd edition)
http://www.pensum.dk/pris/q-cengel-thermal/book-9780071266314/ (3rd edition)

Mvh

Mark Herskind

Jeg så i fjernsynet at der var en der havde opfundet en grill med køleskab i. Man tænder griller og når den er klar til at grille bøfferne så er øllet koldt i skabet nede under grillen..
Den skulle være ret effektiv og køle ret kraftigt på bare 10 minutter.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Citat fra grandoldman

Jeg så i fjernsynet at der var en der havde opfundet en grill med køleskab i. Man tænder griller og når den er klar til at grille bøfferne så er øllet koldt i skabet nede under grillen..
Den skulle være ret effektiv og køle ret kraftigt på bare 10 minutter.

Det var da et endnu federe princip..! Så hvis i vil ha kolde bajer gutter så SKAL i ta pølser og brød med..! cool
Det ku jeg sku godt klare men igen.. Så ska vi grille hele aftenen og natten os når det rigtigt hygge.. Hahaha natmad, skrid-af-helvede-til-mad, burde-gå-i-seng-mad, fuck-jeg-stiv-mad, og til sidst en gang jeg-kan-ikk-huske-det-her-i-morgen-mad
Genialt..
Nogen der ved hvordan princippet bag den fungerer så?
Hvordan princippet er kan jeg ikke forklarer, men det er det samme som i et campingkøleskab hvor en gasflamme kan køle din rullepølse og 6 øl.. wink

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis