Sætningsrevner på hus årgang 1936

Hej
Vi skal i gang med en større renovering af vores hus årgang 1936.
Nyt tag og vinduer, i den forbindelse vil jeg gerne have malet det
udvendige murværk, da vi jo alligevel skal have sat stillads op.
Men der er nogle revner, nogle steder kun i pudset andre steder er
det deciderede sætningsrevner.sad
Huset er muret af cementsten og pudset med noget meget hårdt cementpuds
Der er hulmur, men ingen isolering i endnu, soklen er beton med store sten i.
Jeg har fået fortalt at revnerne opstår fordi pudset er hårdere end stenene.
Er det rigtigt ? og hvad kan man gøre hved det ?
Er der nogen tricks ??
Huset er malet i forvejen.

Hilsen ame
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Sætningsrevnerne har intet med pudset at gøre - og er ret normale i den årgang huse. Afhængig af graden kan man gøre noget ved dem - eller blot udbedre den synlige skade.
Når I nu har stillads oppe, ville jeg få banket pudset af og se, hvor stor skaden er - og handle derefter.

Mht. de øvrige revner. Bank det op og puds det efter i en ordentlig pudsemørtel tilført fæhår (eller hvad det nu hedder ;-)) Med lidt held kan den nye, mere flexible puds arbejde sammen med huset - og den gamle puds.

Men svindrevner vil I nok aldrig komme til livs, med mindre I pudser huset om. Og selv da kan man ikke være sikker...

Mvh.

Jan R.
Ang. pud er det vigtigt at der kommer en 'svagere' puds yderst mod luften. så er der benytttet kalkmørtel (Hvilket der sikkert er, da det først blev normalt at benytte cement i mørtlen omkring 1950-1960). Du får ikke et godt resultat hvis du benytter en cementmørtle udenpå en kalkmørtel. Da cement har en højere styrke en kalk.

Jeg ville lige få en klog til at vurdere dine cementsten og hårde cement puds. Mener at du kan få en lille smule analyseret på er det rådvad centeret?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også