grave varme rør ned

Hej
Vi skal til at renovere vores 1 sal, og jeg vil gerne have varmerørene fra pillefyret fjernet de går nemlig fra værkstedet og over gården i luften og ind i skunken.
Det er den helt store omgang med nye spær (Alt) så når man nu er igang kunne man jo også flerne varmerørene.

Mit spørgsmål er hvor stor diameter skal de nye plastik rør være ?. Jeg vil købe dem til at grave ned som er isoleret, der er ca 25 -30 meter.
Hvor langt skal de ned ?

Mvh Jimmi

 Det er ikke altid nemt at være selvbygger :-)

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg formoder du vil lægge de bøjelige, f.eks. Uponor, fjernvarmerør i jorden.
Mig bekendt er der ikke noget dybdekrav til dem.
Jeg har lagt mine ind under eksisterende sokler og er her nede i ca 1 meter, men er også gået op i kun ½ m, hvor der ikke var sokkel i forvejen.
Har du set hvad det koster??
Jeg har lagt, det der svaret til modværdien af 1 1/4" jernrør, 2 i en. Det skal trække ca 400 m2, men er måske nok lidt i overkanten af det nødvendige.
Har du gjort dig overvejelser om, hvordan du vil få et sådant rør ind i huset? Du skal godt nok lave et anseeligt hul, for at få det ind og op og hvordan kommer du videre på dit centralvarmeanlæg?
Jeg nævner det blot for at du ikke skal undervurdere sagen.
Mål grundigt op. Det er dyrt at få 5 m i overskud, men fuldstændig kreperligt at mangle 1 m. Du kan få samlemuffer, med de koster det grønne ud af øjnene og er møgbesværlige at bruge.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej
Det kan godt være at jeg skal finde på en anden løsning for at få varmerørene væk, for du har ret de er godt nok dyresad .
Jeg har også fået at vide at man skal tage dem hvor der kun er et rør p.g.a at de ligger så tæt i de andre rør med to slanger så frem varmen afgiver varme i retur slangenconfused
Så er jeg vist oppe på ca 50 meter ialt.

Et alternativ kunne måske være at køre lodret op i den første gavl og så ind i skunken. Og så gå over i almindelig rør

Jimmi

 Det er ikke altid nemt at være selvbygger :-)

Det med at det fremløbet afgiver varme til returen betyder jo ikke noget, når du har dit eget varmeanlæg. Det er først når det er reel fjernvarme "ude fra# det har betydning. Den "spildvarme" bliver jo inden for hjemmets fire vægge så at sige.
Jeg har en dobbelt varmeslange over til mit værksted og har i de 4-5 år ikke haft noget problem af det. Faktisk fødes et 112 m2 værksted midlertidigt af 2 14 mm kobberrør fra et nedlagt radiator udtag. Det er ikke noget problem.
Når jeg nævner problemerne er det kun for at få dig til at overveje mulighederne, ikke at skræmme dig. :-)
Faktisk vil jeg stærkt fraråde dig at tage 2 enkeltslanger, idet du så får dobbelt så meget varmetab til jorden.

Med venlig hilsen
ktm

 

[Indlæg slettet]

Med venlig hilsen
ktm

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis