Gulvvarme i badeværelse ..?

[CODE][/CODE]Halløj alle i gør-det-selv-eksperter

Jeg har overtaget en andelsbolig der er godt 20 år gammel og jeg vil gerne lægge varme i gulvet i badeværelset - dels for komfort, dels for at få fugt ud.

Det med fugten er forbyggende da der ikke er vindue og udluftning må ske gennem andre rum - der virker ikke fugtigt i øvrigt (40-60% relativ fugtighed)

Jeg er lun på noget, der hedder NeoTherm® MiniHeat: http://www.phj.dk/MiniHeat®%20-665.aspx - det kan umiddelbart tilsluttes fjernvamen og kan lægges som elektrisk gulvvarme, samtidig forhøjer det kun gulvet med 2 cm incl. fliser.
Denne løsning er en fordel da gulvet ikke skal bankes op til grunden og støbes på ny - jeg regner med at det er en løsning der er god nok til mig...

- Alternativt er der noget der hedder Combiplader: http://www.ytr.dk/nye-muligheder-med-gulvvarme/

Udfordringerne er som følger:

1) Afløbene - når gulvet hæves så skal der være mere fald på gulvet/fliserne for at mødes med afløbene end der allerede er - eller hvordan.. kan afløbene hæves?

2) Bliver toiletets afløb et problem ved den lille hævning af gulvet ?

3) Gulvet er lagt i to niveauer, så den ene halvdel er knapt et par centimeter under den anden - her står vaskemaskine og der er brus - faldet er lavet skrådt langs en række 5 cm klinker så profilen er således - vist alt for stejl her i ASCII-tegn:
____________________________________
______________________________/

vil dette fald give mig problemer, f.eks. ved lægning af varmeslanger eller støbning af gulv ?

3) Kan jeg tillade mig at nedlægge radiatoren i rummet eller er det en rigtig dårlig idé ?

4) Jeg regner med at en professionel skal tilslutte slangerne til fjernvarmen.

Kender nogen til denne form for etablering af gulvvarme i et badeværelse ?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er der virkelig ingen der kan har lagt gulvvarme i et badeværelse...?
Jo da, også på første sal i mit hus, men der valgte jeg el-baseret varme. Det er nok noget lettere men også dyrere i brug.
Jeg skal slet ikke klåge i mht dit projekt.
Fyrer din underbo ikke så meget, at du ikke behøver gulvvarme?
Jeg ville nok hellere arbejde seriøst med en mulighed for en positiv udluftning.

Med venlig hilsen
ktm

 

Citat fra ktm

Jo da, også på første sal i mit hus, men der valgte jeg el-baseret varme. Det er nok noget lettere men også dyrere i brug.
Jeg skal slet ikke klåge i mht dit projekt.
Fyrer din underbo ikke så meget, at du ikke behøver gulvvarme?
Jeg ville nok hellere arbejde seriøst med en mulighed for en positiv udluftning.


Som jeg ser det ligner den her løsning meget en for elvarme, har du lagt varme i et badeværelse - har du haft udfordringer med afløbene når gulvet hæves ?

Boligen er et rækkehus og badeværelset er i underetagen op mod min nabos trapperum, der kommer ikke varme derfra i noget nævneværdigt omfang - og jeg hader kolde fødder pga. et koldt stengulv! smile
Det badeværelse jeg omtaler er på 1. sal over vores køkken, hvor der står en ivrig brændeovn lige neden under! :-)
Nej jeg har ikke hævet gulvet, idet der her var tale om en nyetablering.
Jeg ved, der findes nogle karmstykker man kan sætte over det eksisterende gulvafløb.
Jeg har i øvrigt ikke decideret gulvafløb i dette badeværelse, men en separat opført brusekabine med gulvafløb.

OK, jeg læste og opfattede det som en lejlighed i et etagebyggeri.

Hvis der i forvejen er ført fjernvarme ind i dit badeværelse, ville jeg stærkt overveje at hugge gulvet op, og så lægge vandbåren gulvvarme i. Så kan du jo blot føre vandet ned, rundt og ud igen.
Så får du dit gode varme og tørre gulv, som jeg fuldt ud går ind for.
Det var straks meget værre, hvis det havde været i en etageejd.

Kan du så ikke til med sætte en vægventilator i. Det er da lidt tosset ikke at kunne lufte ud på et lokum!?!?

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej
Løsningen med tynde pexrør som du beskriver mener jeg kan være i orden. Du skal du være opmærksom på at nogle varmeværker kræver at man indsætter en veklser hvis der etableres gulvvarme.
Men er det ikke lidt en hovsa-løsning?
Det er rarest at have sit badeværelsesgulv til at ligge et par centimeter under gulvet i de omkringliggende rum. På den måde, vil man opdage det hvis gulvafløbet stopper inden vandet render ud under døren og ødelægger gulvet i gangen. Uanset hvad vil du være nødt til at skifte gulvafløbet.

Jeg synes du skal overveje om det ikke er et alternativ at banke det eksisterende gulv op og lave det ordenligt. Få gulvet isoleret i samme omgang og skiftet nogle af de gamle rør.

Du kan roligt fjerne radiatoren. Jeg ville heller ikke være bange for at droppe blandekredsen og styre gulvvarme med en FJVR-returventil.

Hel og Lykke med projektet
Annonce
Hvis du alligevel skal igang, så ville jeg satse på et relativt tykt slidlag - og banke det op. Har prøvet det så mange gange, at det nærmere er reglen end undtagelsen, at man lige skræller 3-4 (eller flere) cm af og har en perfekt base at lægge gulvvarme på. Bruger du Alupex, er det lige at bøje til (skal ikke nødvendigvis fastgøres videre).

Mht. gulvafløb, findes der "hæve-stykker", som snildt monteres i eksisterende afløb (men få nu en vvs'er ud at lave det - det er ikke mange timer, han skal bruge på det, hvis du har gjort alt klart). Alene at få lagt rørene rigtigt og med den rette afstand i forhold til dit systems funktionsmåde er MANGE penge værd.

Mvh.

Jan R.
Jeg er ikke vild med at banke gulvet op - det virker unødvendigt for den løsning jeg kan få samt at gulvet er kun 20 år - og det kommer helt sikkert også til at stå mig dyrt, og da jeg lige er flyttet ind er en regning i 50-100.000 kr klassen ikke lige det jeg står og mangler.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis