Tuningsprojekt - Mazda 323

Hej
Jeg skal igang med et lille tuningsprojekt af min mazda 323 1,5 fra 88.
Det første jeg vil gøre er at ligge en anden motor i da den gamle
efterhånden har lagt en del km bag sig.
Først skulle det have været en 1,6'er, men det blev til en anden 1,5 som har
kørt 69000km, da det ikke var lovligt at tune på 1,6'eren.
Motoren købes hos Motorland i Tørring og han anbefalede at jeg valgte en med
indsprøjtning hvor efter indsprøjtningen blev byttet ud med min gamle
karburator da indsprjøtningsmotoren har en skarpere knast.
Det er jo fint nok, så skal det da ikke laves. Der kan monteres en
dobbeltkaburator+manifold fra en 1,5gt'er men det sagde han ikke kunne
betale sig, den ville blot bruge mere benzin og ikke give mere effekt, -kan
det passe?? Jeg troede netop at det var vigtigt at få monteret dette ved
tuning for at skabe større flow. Der skal naturligvis også monteres 2"
komplet udstødning.
Til sidst vil jeg have lavet topstykket. Findes der nogen i midtjylland der
har forstand på sådan noget. Gerne omkring Vejle, Horsens eller Silkeborg.
Jeg har tænkt mig at bruge omkring 20.000 kr på dette lille projekt.
Andre gode forslag til effektforøgelse
Den nye motor har ca. 85 hk hvad skal jeg regne med at ende på??

Bp

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Brian,

Ikke for at tage modet fra dig, men er det en god ide?

Selvom du får vredet nogle ekstra heste ud af motoren, og måske kommer op på
100-110hk, har det jo ikke meget med power at gøre.

Som jeg ser det, er det eneste gode (hvis du vil have mere power) at sælge
bilen, og investere i en anden, der er født med noget power.
Jeg tror på at det bliver det billigste, og så er den jo skabt til at kunne
holde til det.

Køreegenskaber og bremser er heller ikke gode i så'n en gammel øse!!

Med venlig hilsen

Jesper K Nielsen

Hej Jesper
Mange tak for kommentaren. Hvad mener du med at det ikke har meget med power
at gøre?? Hvis jeg skal ud at have ny bil (brugt) starter priserne ved måske
80000kr, for en bil der har hvad? -måske 110 hk Derfor har jeg valgt at
beholde min bil som ikke er nogen "gammel øse". Hvad ved du i øvrigt om
bilen køreegnskaber?? Bilen bremser vel lige godt ved 180 km/t med eller
uden tuning. Og jo, den kan godt køre 180.

PS. jeg ved godt at der findes mange fremragende kadett E'er og gamle vw der
sikkert er meget bedre at tune så det behøves du ikke at nævne

Kraftige biler er dyre - så'n er det bare her i DK!
Men hvis du definerer power som alt der bare overstiger den nuværende
ydelse, så kan du få det billigt.

> Hvad ved du i øvrigt om bilen køreegnskaber??

Jeg har haft en magen til for nogle år siden.

> Bilen bremser vel lige godt ved 180 km/t med eller uden tuning.

Nej, den bremser lige DÅRLIGT ved 180 km/t med eller uden tuning.

Men held og lykke med projektet alligevel.

Med venlig hilsen

Jesper K Nielsen

Jeg bliver nødt til at beholde kaburatoren ifølge loven!! Øv Øv

Brian Pjedsted
> Jeg bliver nødt til at beholde kaburatoren ifølge loven!! Øv Øv

Hmmm.. Dybest set handlæer det jo bare om, at du skal have fyret en (meget
!) passende mængde benzin ind i dit forbrændingskammer...... Derfor kan
karburatorer være et MEGET godt alternativ til benzinindsprøjtning , hvis de
bruges rigtigt.......

Jeg ved godt, at hovedparten af folk inden for motorsporten bruger
indsprøjtning, men hvor mange har egentligt brugt den nødvendige tid til
justering af karburatorer ??? INGEN rullefeltfolk i DK (de skal jo tjene
penge !!) bruger den tid som er nødvendig for at få de bedste resultat,
hvorfo der sikkert kører en del fortvivlede unge mennesker rundt med
elendigt justerede "Ascona B'ere" som tror at deres 290 graders knastaksler
er grunden til at deres maskiner ikke trækker fornuftigt under 4000
omdr/min.

Når vi trimmer en bil ind, tager det som hovedregel et par weekender,
fordelt over en tidsperiode, fordi man opdager, at nogle komponenter i en
konstruktion IKKE virker optimalt (for meget vacuum i en luftfilterkasse,
for høj temperatur et sted, for kolde tændrør, for lavt kompressionsforhold
osv.)
Så må man hjem og rette "fejlen" og på rullefelt igen......

Mvh. Karl Ejnar Kristiansen

Hej

> Hmmm.. Dybest set handlæer det jo bare om, at du skal have fyret en (meget
> !) passende mængde benzin ind i dit forbrændingskammer...... Derfor kan
> karburatorer være et MEGET godt alternativ til benzinindsprøjtning , hvis de
> bruges rigtigt.......

Jeg kunne ikke være mere enig.

> Jeg ved godt, at hovedparten af folk inden for motorsporten bruger
> indsprøjtning, men hvor mange har egentligt brugt den nødvendige tid til
> justering af karburatorer ???

Jeg kender en gut der er en gud med Weber og Dellorto og som resultat heraf er
han tæt på at have skruet på samtlige oldieracers herhjemme. Antallet af folk
der kan finde ud af det kan tælles på en hånd.

> INGEN rullefeltfolk i DK (de skal jo tjene
> penge !!) bruger den tid som er nødvendig for at få de bedste resultat,

Jeg kender et entusiastisk medlem af denne nyhedsgruppe som bestemt har givet
mig det indtryk at han bruger meget tid på rullefelt og karburatorer..

> Når vi trimmer en bil ind, tager det som hovedregel et par weekender,
> fordelt over en tidsperiode

Har du firma eller er du gammel mekaniker der gør det som fritidsbeskæftigelse?

> , fordi man opdager, at nogle komponenter i en
> konstruktion IKKE virker optimalt (for meget vacuum i en luftfilterkasse,
> for høj temperatur et sted, for kolde tændrør, for lavt kompressionsforhold
> osv.)
> Så må man hjem og rette "fejlen" og på rullefelt igen......

Helt enig. Nu har jeg ikke selv adgang til et rullefelt men jeg har et stykke
langt lige asfalt med nogle faste kendemærker som jeg kan bruge til at se
hvordan den trækker før og efter. Det er ikke optimalt, men det er et fornuftigt
fingerpraj.

Hygge..
Thomas
>Når vi trimmer en bil ind, tager det som hovedregel et par weekender,
>fordelt over en tidsperiode, fordi man opdager, at nogle komponenter i en
>konstruktion IKKE virker optimalt (for meget vacuum i en luftfilterkasse,
>for høj temperatur et sted, for kolde tændrør, for lavt kompressionsforhold
>osv.)
>Så må man hjem og rette "fejlen" og på rullefelt igen......
>
>

Hvem er "vi". er det firma du arbejder for som gør noget i tuning eller
hvad, -jeg ved nemlig ikke helt hvem jeg skal henvende mig til

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis