Speedbåd og planing, vægt kontra motorstørrelse

Min fader har købet en båd. Jeg mener det er en 14 fod omkring 400 kg med en 50hk Suzuki udenbords motor af ældre dato.
Jeg har to spørgsmål:

1. Hvor stor en motor bør sådan en båd have, for den burde kunne plane, og hvor stor betydning har skrogtypen?

2. Motoren lyder sund, tager fint omdrejninger og går fint i tomgang, men når motoren sættes i gear, går den gerne ud. Kan dette skyldes at der er et mekanisk regulerings ”kredsløb” som ikke virker korrekt? (vi har prøvet at stille den højere i tomgang).

Jeg er sikker på at jeg sagtens kunne stille flere spørgsmål, men de må komme senere.

Mvh. Peter
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
skrogformen betyder alt er det ikke planende vil i nok kuldsejle med 50 hk ,er det planende er 20 hk rigeligt husk spedbådsbevis.at motoren stopper når i sætter den i gear kan være at gearkassen er defekt.

der er altid solskin bag skyerne

Som Optimisten skriver kan det være en defekt gearkasse, det kan dog også skyldes at der imellem propellen og gearhuset sidder en halv kilometer fiskesnørre o.l.
Prøv om du kan dreje propellen rundt i frigear (Motoren skal være stoppet) er den træg at dreje kan det skyldes ovenstående. er lejerne knust i gearkassen vil du kunne mærke det når du drejer rundt, der kan også mangle olie på gearkassen. (Gearkassen på en U.B. Motor er den del hvor propellen sidder)

V.h. Håndværkeren
Ikke at de første inlæg ikke kan være korrekte, men der er også den mulighed at, benzin/luftblandingen i tomgang er lidt for mager, og derfor ikke har power nok til at trække skruen rundt. Du kunne justere lidt på luftskruen og se om der kunne være en positiv virkning. I følge min teori skulle skruen drejes mod uret. Læg mærke til hvor meget du drejer, så du kan komme tilbage.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Vi har været ude at sejle og jeg tror ikke at der er noget galt med gear-kassen (den lyder sund), men tror måske det er en omdrejnings-regulator på motoren som ikke virker som den skal. Når først den er kommet i gear og ikke går i stå af dette, kan den godt gå i tomgang mens den er i gear. Det er kun et problem når den sættes i gear (pludselig belastning ved lave omdrejninger).

\peter
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis