El hjælp tilbydes

Ønsker du hjælp til el, kan jeg hjælpe dig. Jeg er uddannet elektriker og udføre både store og små opgave. Skriv og hør nærmere.
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej jeg kunne godt bruge et råd.
I mit værksted er der trukket kabel ( 5x2,5 ) til kraft, men jeg vil ikke ha kraftstik alle de steder. Så mit spørgsmål er, kan man sætte 220v stik på??
Jeg tænker mest på de 16 amp..
Citat fra Kalleman

Hej jeg kunne godt bruge et råd.
I mit værksted er der trukket kabel ( 5x2,5 ) til kraft, men jeg vil ikke ha kraftstik alle de steder. Så mit spørgsmål er, kan man sætte 220v stik på??
Jeg tænker mest på de 16 amp..



i et kraft stik kan du blot trække F/N/J ud til en kabel skinne i kraft stikket det er lovligt har jeg lige fået oplyst .

med mindre du vil have en stikkontakt på hver fase istedet for .
Citat fra Kalleman

Hej jeg kunne godt bruge et råd.
I mit værksted er der trukket kabel ( 5x2,5 ) til kraft, men jeg vil ikke ha kraftstik alle de steder. Så mit spørgsmål er, kan man sætte 220v stik på??
Jeg tænker mest på de 16 amp..


Jo det kan du godt. Hvis du ikke har brug for de 16A skifter du bare sikringen/gruppen til 13A og moterer stikk. Skal du bruge de 16A skal du bruge stikk som er godkendt til dette. Mener Upus 74 er det.

Citat fra jetdirect

.

med mindre du vil have en stikkontakt på hver fase istedet for .


Den går ikke som installation i bolig.

 

Citat fra Nif

Jo det kan du godt. Hvis du ikke har brug for de 16A skifter du bare sikringen/gruppen til 13A og moterer stikk. Skal du bruge de 16A skal du bruge stikk som er godkendt til dette. Mener Upus 74 er det.


Det er en ny installation som en elektrikker har trukket kabler til. Men i mit værksted har jeg ikke brug for 7 kraftudtag. Derfor vil, hvis det muligt og lovligt, monter 220v udtag.
Citat fra Nif

Jo det kan du godt. Hvis du ikke har brug for de 16A skifter du bare sikringen/gruppen til 13A og moterer stikk. Skal du bruge de 16A skal du bruge stikk som er godkendt til dette. Mener Upus 74 er det.



Den går ikke som installation i bolig.


ok den trækker jeg så tilbage ,skyldes det at man ikke må kommer over 13a på alm stikkontakter .


når i siger at man skal skifte 16a sikringen ud til 13 hvordan kan man så få et svar der siger at man må montere et stik i kraft stikket hvor man blot trækker F/N/J ud til forbrugs apperatet ?

er det normalt at hvis man har et 380v stik at man trækker 230v ud af stikket ved og bruge det brede stik dvs F/N/J resten bliver ikke brugt i stikket ,jeg vil mene det er fusk eller må man dette .

og det er ikke en gds der har lavet det

bør man ikke bruge disse nye cee stik der har 230v udtag i toppen .
[URL="http://www.lav-det-selv.dk/forum/newreply.php?do=newreply&p=286104"]quote.gif[/URL]
jetdirectSe offentlig profilSend en besked til jetdirectFind alle indlæg fra jetdirect
#13
post_old.gif i går, 20:20
steinaa user_offline.gif vbmenu_register("postmenu_286105", true);
Registreret bruger
Registreringsdato: Apr 2006
Lokation: 2650
Indlæg: 343

Det er en fuldt ud gangbar løsning

Annonce
I blander æbler og pærer sammen. En ganske "almindelig" stikkontakt (LK FUGA) må forsikres med op til 20A, den må bare ikke belastes med mere end 13A. Derfor er der ikke noget i vejen at have eksempelvis en 16A sikring siddende foran en "almindelig" stikkontakt - givet at installationen er dimensioneret til dette.

Der er som før nævnt ikke noget i vejen for at montere en et-faset brugsgenstand i et kraftstik. Du skal blot undersøge den største tilladte forsikring til din brugsgenstand.

Nuggi: Jeg vil gerne høre lidt nærmere; hvad kan du tilbyde? Har du selv autorisation eller tilbyder du din arbejdskraft som indlejet mandskab?
Ja du kan sagtens trække 230V fra kraft. Du skal bare bruge fase, nul og jord og skifte din gruppe ud med en 13A. Du kunne også bare få sat CEE stik op, hvor der både er til kraft og alm. stikkontakt.

Jeg er uddannet elektriker og kan sagtens udfører opgaver, for dem som ikke ønsker at betale en formue til firmaer.
Hvorfor skal gruppen skiftes ud til 13A?

Grunden til at der skal betales "formuer" til firmaer er grundet autorisationen. Det indebærer jo et vist ansvar at udføre el-installationer...
En elektriker kan sagtens udfører et lovligt arbejde uden autorisation. Sådan er det jo også i firmaer. En elektriker udfører et arbejde uden at installatøren puster en i nakken...
En del af det "lovlige arbejde" er også registrering af den lovpligtige slutkontrol; tilmelding til forsyningsselskabet og arkivering af papirer i 10 år.

... lad mig vende den om. At du tilbyder din arbejdskraft til venner og bekendte skal jeg så absolut ikke blande mig i, men når du ligefrem åbenlyst reklamerer med ulovligheder på nettet, så er det at stramme den.

For nej, en elektriker kan ikke udføre lovligt arbejde uden autorisation.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis