Nedgravning af stolper til tørrestativ

Jeg har købt et "saml-selv"-tørrestativ. Ifølge samlevejledningen skal de to stolper graves 70cm ned, og de rager 2 meter op. Vejledningen siger at stolperne skal støbes fast.

Nu kunne jeg godt tænke mig at undgå en stor cementblok, så er der andre måder at få det til at stå godt nok fast på?

Jeg har læst om tværbjælker ("jordklamper") sat på stolpen under jorden, men vil det være nok?
Hvilken type træ skal man bruge til klamperne? (stolpen selv er trykimprægneret).

Er der noget andet man kan gøre?

Lasse
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej
Du kan bore hullerne med et jordbord.
Så blander du grus og cement sammen 4:1, husk ingen vand, så putter du stolperne i hullerne og hælder cementblandingen i og stamper det godt til med en stolpe eller hvad du nu har.
God fornøjelse
Der kommer jo en ikke helt ubetydelig indadgående vægtpåvirkning ved jordoverfladen, så hvis du ikke vil have cement i jorden bør du fokusere på at imødegå den indadgående belastning øverst i jorden, da den udadgående vevægelse i bunden af stolpen alt andet lige er bedre forankret hvis du stamper hullet med stabilgrus eksempelvis.

Man kan da godt grave en trykimprægeret stolpe ned i jorden på tværs, men ellers kunne man jo også slå et galvaniseret rør eller to på skrå foran stolpen vinkelret på trækretningen. Om det er tilstrækkeligt er svært at svare på. Det hænger jo meget sammen med hvor stor belastningen bliver og hvor stiv jorden er, som pælene skal stå i. Taler vi om en almindelig familievaskemaskinfuld i ikke sandjord så går det nok.
Tak for svarene. Jeg vil overveje mine alternativer (og se om jeg kan skaffe noget stabilgrus under alle omstændigheder).

Jeg vil gerne undgå cementen (af erfaring, jeg har et hegn der skal fjernes, som en anden har støbt ned), så det bliver nok noget med tværbjælker eller rør.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis