Støj fra stålskorsten

Hej.
VVS-installatøren har installeret nyt oliefyr med stålskorsten. Det er et b-mærket oliefyr. Når oliefyret går i gang kommer der en dyb rungende lyd fra skorstenen, og lyden forplanter sig i hele huset. Stålskorstenen er fastgjort i gulvbrædderne i skunken.
Hvordan kan man dæmpe denne støj? Kan man klæbe gummimåtter på skorstenen for at dæmpe vibrationerne og ressonansen? Gummimåtterne kan tåle op til 120 grader. Findes der noget lyddæmpende man kan sætte imellem skorstenen og guldbrædderne?
Er der nogen der har en ide til at løse mit problem?
På forhånd tak
Jenny
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra Jenny

Hej.
VVS-installatøren har installeret nyt oliefyr med stålskorsten. Det er et b-mærket oliefyr. Når oliefyret går i gang kommer der en dyb rungende lyd fra skorstenen, og lyden forplanter sig i hele huset. Stålskorstenen er fastgjort i guldbrædderne i skunken.
Hvordan kan man dæmpe denne støj? Kan man klæbe gummimåtter på skorstenen for at dæmpe vibrationerne og ressonansen? Gummimåtterne kan tåle op til 120 grader. Findes der noget lyddæmpende man kan sætte imellem skorstenen og guldbrædderne?
Er der nogen der har en ide til at løse mit problem?
På forhånd tak
Jenny


Jeg har ikke lige noget seriøst bud på dit problem, men måske det er de to metaller der ikke kan sammen stål og guld, skift evt. dine guldbrædder ud med noget mere almindeligt som gulvbrædder

Venlig hilsen

Klaus
Tak for et godt grin - jo morgenstund har guld i mund. :-D Pinligt at jeg stavede forkert.;-)
Ærgerligt du ikke har en løsning, da du vel også er fagmand. I gamle dage sagde smeden/VVSeren altid: Hvad en smed eller Vorherre ikke kan klare, - det er der ingen der kan. Vorherre har åbenbart problemer med at løse det, da det ikke er gået væk af sig selv, og hvis smeden heller ikke kan, så må jeg vel leve med det.
Hilsen Jenny
hvis det er som jeg tror, hvorfor så ikke bruge noget isolering (A-batts)
Citat fra HG-Byg

hvis det er som jeg tror, hvorfor så ikke bruge noget isolering (A-batts)

Tak for svaret, men kan det hindre svingningerne i gulVbrædderne?
Venlig hilsen
Jenny
ja det vil jeg mene, da den type isolering er kraftig ....

der må selvfølgelig ikke være forbindelse frs skorstensrøret og gulvbrædderne........
Annonce
Jeg tror ikke du må klæbe noget på din skorsten, heller ikke selvom det kan klare 120 gr.

Det er klart at skorstenen ikke må have forbindelse ved gennemføriger, start med at kontrollere at der er rigeligt med plads, så der ikke er chance for at den kommer til at ramme og derved skabe lyden.

Du kan også når du starter fyret prøve at gå op i skunken og lytte og mærke dig frem, du kan mærke selv de mindste viberationer med hånden, og når du lægger hånden på stopper lyden måske, og så er du blevet en hel del klogere på hvor problemet er og hvordan det kan løses

Ellers ring til den vvs`er der har monteret fyr og skorsten, tingene skal da være i orden, så det er helt klart noget som han skal sørge for at fikse ude beregning

Venlig hilsen

Klaus
Tak for jeres svar. Min VVS'er siger, at sådan monterer han altid skorsten, og at det kan han ikke gøre noget ved.
Jeg har taget et billede af skunken og skorstenen. Kan man montere gummispændeskiver?
Gummispændskiver vil ikke hjælpe, idet skortenen skal hænge i boltene, og vil klemme evt. gummiskiver flade og hårde.

Hvis man i stedet for havde brugt 4-kantrør og så havde placeret ophængene oven på, kunne man have lagt en tyk gummiskive imellem, som tog vægten og så kun svagt tilspændte bolte, til at styre.

Så ville man kunne eliminere en stor del af vibrationerne. Det er slet ikke uopretteligt og nogenlunde enkelt at udføre.

Med venlig hilsen
ktm

 

Citat fra ktm

Gummispændskiver vil ikke hjælpe, idet skortenen skal hænge i boltene, og vil klemme evt. gummiskiver flade og hårde.

Hvis man i stedet for havde brugt 4-kantrør og så havde placeret ophængene oven på, kunne man have lagt en tyk gummiskive imellem, som tog vægten og så kun svagt tilspændte bolte, til at styre.

Så ville man kunne eliminere en stor del af vibrationerne. Det er slet ikke uopretteligt og nogenlunde enkelt at udføre.


Hej KTM
Tak for dit forslag. Jeg forstår ikke helt. Er det vangerne fra rem (hedder det vist) til gulv, der skal være 4-kantrør eller er det mellem vangerne og gulvet/remmen, der skal være 4-kantrør?
Venlig hilsen
Jenny
Du skruer skruerne op af gulvet og imellem gulvet og vinkeljernet prøver du at lægge en gummiskive. Du kan bare bruge et udstødningsophæng det er rigelig fint til opgaven vil tro det de koster en 30 kr stykket.Så er jeg næsten sikker på at lyden vil forsvinde for dig.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis